رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

آیا تا به حال با اصطلاح گوگل دنس مواجه شده‌اید؟ اگر می‌خواهید بدانید رقص گوگل چیست و تاثیر Google Dance بر سئو چیست با ما همراه باشید.

دقت کرده‌اید که تعداد سایت‌های اینترنتی با چه سرعتی در حال افزایش است؟ هر سایت مقداری محتوا تولید می‌کند و تعدادی کلیدواژه را هدف می‌گیرد. تصور کنید چه حجم عظیمی از محتوا هر روز در حال تولید شدن است! حالا گوگل چطور باید تصمیم بگیرد که کدام سایت و صفحه شایستگی حضور در جایگاه‌های بالا را دارند؟

البته می‌دانیم که معیارهای متعددی را در نظر می‌گیرد اما وقتی رقابت شدید باشد چه؟ اگر چندین سایت تمامی اصول سئو و تولید محتوا را به خوبی رعایت کرده باشند چه؟ دشواری رتبه‌بندی وب سایت‌ها گوگل را به رقص می‌اندازد!

رقص گوگل چیست ؟

رقص گوگل چیست ؟

مشخص نیست که این رقص را باید جزو الگوریتمهای گوگل به حساب بیاوریم یا نه! از نظر فنی البته Google Dance هم یک الگوریتم است اما بعضی‌ها آن را جزوی از الگوریتم اصلی گوگل سرچ می‌دانند. بعضی دیگر آن را یک بازه زمانی متغیر می‌دانند. به هر حال باید کمی با تاریخچه این پدیده آشنا شویم و بفهمیم چه چیزی گوگل را به رقص واداشته است!

در ابتدای راه، کار گوگل ساده‌تر بود. سایت‌ها را بر اساس کیوردها و بک لینک‌ها رتبه‌بندی می‌کرد. فکر می‌کنم همه نتیجه این رتبه‌بندی را یادمان هست! سایت‌هایی با انبوهی کلیدواژه که چند بک لینک خریده بودند و به رتبه‌های بالا می‌رسیدند. سایت‌هایی که هیچ محتوای مفیدی ارائه نمی‌دادند. سایت‌هایی که باعث می‌شدند کاربران برای دریافت اطلاعات مورد نظرشان به زحمت بیفتند و بین صفحات مختلف سرگردان شوند.

در سال ۲۰۰۳، برای مقابله با این روشهای سئو کلاه سیاه، گوگل آپدیت‌های بوستون، کاساندرا و فلوریدا را ارائه کرد. به این ترتیب، دیگر کسی نمی‌توانست با بک لینک‌های اسپم و کلیدواژه‌های متعدد به رتبه‌های بالا برسد.

با این آپدیت‌ها گوگل هوشمندتر شد و معیارهای جدیدی را برای رتبه‌بندی در نظر گرفت. اما یک اتفاق مهم دیگر هم افتاد. سرعت ایندکس صفحات افزایش پیدا کرد. در گذشته ایندکس صفحات اینترنتی یک دوره زمانی ۳۶ روزه طول می‌کشید. در این دوره همه صفحات بررسی می‌شدند و پس از پایان آن رتبه‌ها تغییر می‌کردند. مثلا ممکن بود سایتی ۳۶ روز در رتبه‌های بالا باشد و پس از آن، به صفحات قبل سقوط کند. کارشناسان این تغییرات دوره‌ای را رقص گوگل نام داده بودند.

حالا با افزایش هوش و سرعت این موتور جست‌وجو، رقص دیگر زمان مشخصی ندارد!

گوگل در بازه‌های زمانی نامشخص، رتبه سایت‌ها را موقتا بالا و پایین می‌کند. به این ترتیب سایت‌هایی با محتوای تازه فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. اگر در دوره افزایش رتبه کاربران از سایت راضی بودند، جایگاهش بهتر می‌شود. در غیر این صورت دوباره سقوط می‌کند.

به این ترتیب، گوگل به وب سایت‌های مختلف شانس دیده شدن می‌دهد تا صفحاتی را که شایستگی حضور در رتبه‌های بالا دارند شناسایی کند.

اما رضایت کاربران چگونه سنجیده می‌شود؟

معیارهای گوگل برای سنجش رضایت کاربران

معیارهای گوگل برای سنجش رضایت کاربران

گفتیم که پس از سال ۲۰۰۳، گوگل معیارهای خود را تغییر داد. با این تغییر دیگر سایت‌های اسپم نمی‌توانستند به رتبه‌های بالا بیایند. این روزها معیار اصلی گوگل رفتار کاربران است و روز به روز آن را دقیق‌تر اعمال می‌کند.

هنگامی که عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، تعدادی نتیجه برای‌تان نمایش داده می‌شود. احتمالا هر کدام را که تیتر جذاب‌تر و دقیق‌تری داشته باشد انتخاب می‌کنید و وارد سایت می‌شوید. پس از ورود به سایت، اگر مطلب مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید و اطلاعات مفیدی درباره آن ببینید، به خواندن ادامه می‌دهید. در غیر این صورت، به سرعت از سایت خارج می‌شوید و به سراغ بقیه موارد فهرست نتایج جست‌وجو می‌روید.

گوگل این رفتار شما را کاملا تحت نظر دارد و از آن معیارهای خود را به دست می‌آورد. تعداد کلیک‌هایی که یک سایت دریافت می‌کند، زمانی که کاربران در سایت می‌گذرانند. تعداد صفحاتی که در آن سایت بازدید می‌کنند. تعداد کاربرانی که بلافاصله پس از ورود، از سایت خارج می‌شوند. حالا مشخص شد تاثیر رفتار کاربران بر رقص گوگل چیست .

تاثیر Google Dance بر سئو

تاثیر Google Dance بر سئو

همان طور که می‌دانید، به مجموعه تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت، سئو می‌گویند. این تکنیک‌ها و ترفندها به تدریج و بر اساس نحوه عملکرد الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو به دست آمده‌اند. اما تاثیر Google Dance بر سئو چیست ؟ اساسا آیا ارتباطی بین آن‌ها وجود دارد؟ به صورت مستقیم خیر. عملکرد گوگل دنس مثل الگوریتم‌های دیگر نیست که بتوان معیار مشخصی برای آن در نظر گرفت.

مثلا شما می‌دانید که با بهینه‌سازی کلمات کلیدی و انکر تکست‌ها و استفاده از تصویر و ویدئو می‌توانید توجه الگوریتم مرغ مگس‌خوار را به سایت خود جلب کنید.

اما کسی نمی‌تواند بگوید معیارهای رقص گوگل چیست . هیچ کس نمی‌تواند بگوید در جدیدترین رقص گوگل کدام معیارها ارزش بیشترین پیدا کرده‌اند تا بر اساس آن‌ها سایت را بهینه‌سازی کنیم. ترفندهای سئوی خاصی برای گوگل دنس در دسترس نیست. اما این طور هم نیست که هیچ کاری نتوانیم بکنیم!

همان طور که اشاره کردم، رقص گوگل رتبه سایت را بالا و پایین می‌کند  و پس از آن، رفتار کاربران را در نظر می‌گیرد. پس برای این که بهترین استفاده را از این رقص ببرید، باید کاربران را راضی نگه دارید. در واقع باید سایت را برای کاربران بهینه‌سازی کنید.  باید کاری کنید که اگر رتبه سایت‌تان بر اثر گوگل دنس بهتر شد و در معرض دید قرار گرفت، کاربران با آن بهترین تعامل را داشته باشند.

روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد:

  • تیترهای جذاب و ترغیب‌کننده انتخاب کنید.
  • برای صفحات توضیحات متای خوب بنویسید.
  • محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید.
  • ساختار لینک‌سازی داخلی را بهبود ببخشید تا کاربران به قسمت‌های مختلف سایت سر بزنند و زمان بیشتری را در آن بگذرانند.
  • از المان‌های جذابیت بصری استفاده کنید.

روش تشخیص رص گوگل چیست ؟

چگونه رقص گوگل را تشخیص دهیم؟

تشخیص گوگل دنس کار آسانی نیست. حتی گاهی کارشناسان و متخصصان سئو نیز در این زمینه دچار اشتباه می‌شوند. هر نوسانی را نمی‌توان به حساب رقص گذاشت!

کاهش رتبه ناگهانی ممکن است نتیجه سئو منفی یا سئو معکوس نیز باشد. ممکن است جریمه شده باشید یا از سایت‌های اسپم لینک گرفته باشید. ممکن است در سرور خطایی رخ داده باشد یا شاید صفحات به درستی ایندکس نشده باشند یا … . بنابراین سایت و به ویژه لینک‌های خود را با وبمستر تحت نظر بگیرید.

اگر در بررسی‌ها متوجه شدید سایت‌تان مشکلی ندارد، می‌توانید نتیجه بگیرید نوسان رتبه به دلیل رقص گوگل اتفاق افتاده است.

بهترین کار در زمان رقص گوگل چیست ؟

در زمان رقص گوگل چه کار کنیم - تاثیر google dance بر سئو

رقص گوگل هم می‌تواند یک فرصت طلایی باشد هم یک فاجعه!

فرض کنیم یک سایت جدید راه انداخته‌اید. تمامی اصول سئو را رعایت کرده‌اید. محتوای ارزشمند و کاربرپسند تولید می‌کنید اما هنوز به رتبه‌های بالا نرسیده‌اید.

یک روز شانس می‌آورید و در رقص گوگل به رتبه یک می‌رسید. طبیعتا کاربران از سایت و محتوای خوب و مفیدتان استقبال می‌کنند. نرخ کلیک‌ها به سرعت بالا می‌رود. بازدیدکننده‌ها به کاربر تبدیل می‌شوند و زمان حضورشان در سایت افزایش پیدا می‌کند. این یک فرصت طلایی برای شما است. حالا گوگل متوجه ارزش سایت‌تان شده و می‌داند لیاقت حضور در رتبه‌های بالا را دارید. بنابراین پس از پایان رقص هم رتبه خوبی خواهید داشت.

حالا تصور کنیم وب سایتی دارید که با روش‌های مختلف آن را به رتبه‌های بالا رسانده‌اید. بک لینک‌های زیادی ساخته‌اید یا خریده‌اید. کمپین‌های تبلیغاتی راه انداخته‌اید. رپورتاژ منتشر کرده‌اید و … . با این روش‌ها رقبا را کنار زده‌اید. حالا اگر در رقص گوگل رقیب‌تان به صفحه اول رسید چه می‌شود؟ رقیبی که هیچ یک از این کارها را نکرده اما محتوای کاربرپسندی دارد. حالا گوگل می‌فهمد که رقیب‌هایتان از شما بهتر هستند. بعد از تمام شدن رقص در رتبه‌های پایین می‌مانید!

طبیعتا حالا می‌خواهید بدانید بهترین کار در زمان رقص گوگل چیست . می‌توانم بگویم هیچ! اگر اصول سئو را به خوبی رعایت کرده‌اید و کاربران را هم به خوبی در نظر گرفته‌اید، بهترین کار این است که در زمان گوگل دنس تغییر مهمی انجام ندهید. بعضی از صاحبان سایت‌ها با دیدن افت رتبه شروع به ایجاد تغییرات عمده می‌کنند. ساختار سایت را عوض می‌کنند، به سراغ خرید بک لینک می‌روند و … .

این کارها تاثیر مثبت که ندارد هیچ، ممکن است اثر منفی هم داشته باشد. گوگل دنس عملکرد شما را بعد از افت رتبه رصد می‌کند. اگر سریعا به سراغ خرید بک لینک بروید، نتیجه می‌گیرد اعتبارتان را به صورت طبیعی به دست نیاورده‌اید و این همان فاجعه‌ای است که گفتم!

پس در زمان کاهش یا افزایش رتبه‌های ناگهانی:

  • آرامش خود را حفظ کنید و شتاب‌زده عمل نکنید.
  • روی تولید محتوا و بهبود سایت تمرکز کنید و آن را هر چه بیشتر برای کاربران خوشایند کنید.

حالا که متوجه شدید رقص گوگل چیست و از تاثیر Google Dance بر سئو آگاه شدید، از آن بهترین استفاده را ببرید و خود را برای آن آماده کنید. دقت داشته باشید که تمامی تلاش‌های گوگل رفع نیاز کاربران است. با رقص یا بدون رقص، تمرکز خود را روی جلب رضایت کاربران بگذارید! رضایت گوگل هم کم کم جلب خواهد شد.

۰/۵ ( ۰ نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *