چگونه انکر تکست یا متن لینک‌ها را بهینه سازی کنیم؟

آموزش بهینه سازی انکر تکست یکی از مهم‌ترین موارد در سئو وب سایت است که بسیاری اوقات نادیده گرفته می‌شود. رویکردهای مختلفی در مورد بهینه سازی انکر تکست ها وجود دارد. در این مقاله من حاصل تجربیات و مشاهدات گروه وبنا را در اختیارتان قرار می‌دهم؛ نکاتی که در پروژه‌های مختلف با آن‌ها برخورد داشته‌ایم و استراتژی ما را در مورد متن لینک‌ها شکل داده‌اند.

انکر تکست چیست؟ ​

اگر تا به حال مقاله‌ای در وب سایت خود منتشر کرده‌ باشید، حتما با انتخاب انکر تکست مواجه شده‌اید. anchor text مناسب باید محتوای پشت لینک‌ها را به صورت فشرده معرفی کند. متن لینک‌ها را هم خوانندگان و هم گوگل ارزیابی خواهند کرد. معمولا انکر تکست‌ها با رنگ آبی از بقیه متن متمایز می‌شوند. با این حال می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض را سفارشی کنید و متن لینک خود را با هر رنگی که می‌خواهید مشخص کنید.

به طور خلاصه، انکر تکست متن قابل کلیک یک لینک است. کلمه یا عبارتی که در میان یک مقاله مشخص شده و با کلیک روی آن به سمت مقاله دیگری هدایت می‌شوید.

آموزش بهینه سازی انکر تکست ارتباط نزدیکی با لینک‌سازی داخلی دارد. لینک‌های داخلی یکی از بهترین روش‌های بهینه‌سازی وب سایت هستند. قبلا مفصل به این موضوع پرداخته‌ام. نظرم این است که با ایجاد شبکه‌ای از لینک‌ها در داخل وب سایت خود، میزان اهمیت صفحات مختلف را به گوگل نشان می‌دهید. اگر هنوز در مورد اهمیت لینک‌سازی داخلی مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید.

آموزش بهینه سازی انکر تکست و انتخاب متن لینک مناسب

در مورد انکر تکست‌ها لازم نیست خودتان را اذیت کنید. تنها چیزی که باید همیشه در ذهن داشته باشید، راحتی کاربران است. اگر متن لینک به محتوای صفحه هدف مرتبط نباشد، کاربران خسته و بی‌حوصله می‌شوند و دیگر لینک‌ها را دنبال نمی‌کنند.

یک نکته مهم دیگر این است که انکر تکست‌ها را با کلمات کلیدی پر نکنید زیرا گوگل معمولا این موارد را اسپم در نظر می‌گیرد.

توزیع انکر تکست‌ها باید طبیعی باشد. منظورم این است که از همه انواع انکر تکست استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج و شدیدا مضر در سئو این است که افراد توزیع طبیعی انکر تکست را در نظر نمی‌گیرند.

آموزش بهینه سازی انکر تکست

همان طور که می‌دانید، گوگل دائما روی بهبود الگوریتم‌های خود کار می‌کند. پس از به‌ روز رسانی 2018، تعداد زیادی از وب سایت‌ها در سرتاسر اینترنت رتبه‌ خود را از دست دادند. مهم‌ترین دلیل این افت رتبه‌ها، توزیع غیر طبیعی anchor text در بک لینک‌ها بود.

اگر مقاله‌های وب سایت‌های معتبر خارجی را بخوانید، می‌بینید که برای هر نوع از انکر تکست درصدی بیان کرده‌اند. آن‌ها معمولا پیشنهاد می‌کنند 45  درصد از لینک‌ها عریان یا naked باشند، 30 درصد انکر تکست با عنوان برند، 6 درصد با کلمه کلیدی و … . همین جا باید بگویم که این درصد بندی در مورد زبان فارسی صدق نمی‌کند. خودتان را به آن پای‌بند نکنید.

در فارسی ما چنین آمار دقیقی نداریم. هنوز کسی انکر تکست‌های برترین سایت‌های فارسی‌زبان را بررسی نکرده و داده‌های آماری در این زمینه منتشر نشده‌اند. اگر هم چنین پژوهشی انجام می‌شد، باز توصیه من این بود: به درصدها کاری نداشته باشید!

راهکارهایی برای بهینه سازی انکر تکست ها

همیشه اولین و مهم‌ترین نکته در آموزش بهینه سازی انکر تکست ها توزیع طبیعی آن‌ها و پرهیز از بهینه‌سازی بیش از حد یا Over Optimization  است. برای طبیعی بودن انکر تکست‌ها طبق راهنمای زیر عمل کنید:

روی انکر تکست‌های exact match تاکید نکنید. مثلا اگر من می‌خواهم رتبه وب سایت وبنا را بهتر کنم، نباید همه جا از انکر تکست «طراحی سایت» استفاده کنم. این کار ممکن است باعث اسپم شدن لینک‌ها شود.

به نظرم بیشترین حجم متن لینک‌ها را باید انکر تکست‌های Branded و Naked به خود اختصاص دهند.

منظور از انکر تکست Branded این است که عنوان برند در متن لینک ذکر شده باشد. مثلا به جای این که با عبارت «طراحی سایت» لینک بدهم، از عبارت «طراحی سایت وبنا» استفاده کنم.

راهکارهایی برای بهینه سازی انکر تکست ها

انکر تکست Naked یا عریان مدلی است که در آن در واقع متنی وجود ندارد و url صفحه به تنهایی وارد می‌شود. مثلا به جای این که با «طراحی سایت» لینک بدهم، می‌گویم برای استفاده از خدمات طراحی سایت ما به لینک زیر مراجعه کنید:

https://webnagroup.ir/web-design/

از انکر تکست‌های عمومی یا generic هم استفاده کنید. منظور استفاده از کلمات عمومی است. مثلا من به جای لینک دادن با عبارت طراحی سایت بگویم: برای آگاهی از خدمات طراحی سایت وبنا اینجا را کلیک کنید.

کار دیگری که حتما باید انجام شود، استفاده از مترادف‌ها یا عبارت مرتبط به کلمه کلیدی اصلی است. مثلا من به جای این که همیشه با عبارت «خدمات سئو» لینک بدهم، از این عبارت‌ها استفاده کنم: خدمات بهینه سازی سایت، خدمات سئو و بهینه سازی وب سایت و … .

گاهی نیز می‌توانیم متن لینک‌ها را با جزئیات بیشتر بنویسیم. مثلا من به جای این که همیشه با کلمه سئو لینک بدهم، بگویم: برای اطلاع از نحوه ارائه خدمات سئو وبنا به این صفحه مراجعه کنید. و کل این جمله را به صفحه خدمات سئو لینک بدهم.

در کل حرف اصلی این است که کاربر بداند برای دسترسی به مطالبی که می‌خواهد باید به کجا مراجعه کند.

چطور انکر تکست ها را اصلاح کنیم؟

حالا اگر انکر تکست‌های وب‌سایت شما طبق توصیه‌هایی که گفتیم نبود، چه کار باید کرد؟

اول این که بک لینک‌ها را حذف نکنید یا انکر تکست‌های آن‌ها را تغییر ندهید. این کار ممکن است موجب افت رتبه وب سایت‌تان شود.

سعی کنید با ایجاد بک لینک های جدید تعادل را برقرار کنید. مثلا اگر در حال حاضر بیشتر انکر تکست‌های وب سایت‌تان با کلمه کلیدی هستند، بک لینک‌های جدید را با کلمه کلیدی به اضافه برند بسازید یا از لینک‌های عریان استفاده کنید. همه انواع را به کار ببرید و منتظر باشید تا بهبود رتبه سایت را ببینید.

نکات مهم در آموزش بهینه سازی انکر تکست ها

نکات مهم در اصلاح استراتژی انکر تکست

هنگام بهینه سازی انکر تکست ها توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • ارتباطات متنی را جدی بگیرید. با آپدیت‌های جدید، گوگل حالا به راحتی متوجه ارتباط بین محتوای صفحات مختلف می‌شود. انکر تکست‌ها باید متناسب با محتوای صفحه و وب سایت شما باشند.
  • قبل از تدوین استراتژی لینک‌سازی، رقبای موفق خود را تحلیل کنید. ببینید با چه انکر تکست‌هایی بک لینک گرفته‌اند. این کار ایده‌ای برای تدوین یک استراتژی موفق به شما می‌دهد. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند ScanBacklinks استفاده کنید.
  • همیشه لینک‌ها، بک لینک‌ها و انکر تکست‌های سایت خود را تحت نظر داشته باشید. ابزارهای بسیاری (مثلا Ahrefs) برای این کار وجود دارد. دنبال کردن لینک‌ها به حفظ تعادل در وب سایت کمک می‌کند.
  • لینک و انکر تکستی که در ابتدای یک مقاله بیاید، از نظر گوگل اهمیت بیشتری دارد. با تنظیم ترتیب‌ها، می‌توانید اهمیت صفحات مورد نظرتان را به گوگل نشان دهید.
  • در یک صفحه بیش از حد لینک قرار ندهید. اگر تعداد زیادی لینک مرتبط به یک صفحه دارید، مهم‌ترین‌ها را انتخاب کنید. وجود انکر تکست‌های فراوان، که معمولا رنگ متفاوتی دارند و bold هستند، چشم کاربر را خسته می‌کند و باعث آشفتگی بصری می‌شود.

​ تا این جا از اهمیت متنی که برای لینک دادن انتخاب می‌کنید آگاه شدید و نکاتی را برای اصلاح این متن آموختید. گفتیم که مهمترین نکته در آموزش بهینه سازی انکر تکست این است که حد تعادل و طبیعی بودن متن لینک‌ها را رعایت کنید و بدون گمراه کردن کاربران، آن‌ها را در صفحات مختلف به حرکت وادارید. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در مورد بهینه سازی انکر تکست ها با ما به اشتراک بگذارید.

0/5 ( 0 نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *