بازاریابی سئو چیست؟
در مقالههای قبلی به مفهوم سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستوجو پرداختیم. میدانیم که سئو شامل مجموعهای از تکنیکها و راهکارها است که میتوانند یک وب سایت را به رتبههای برتر در صفحه نتایج موتورهای جستوجو برسانند. امروز قصد داریم به بررسی مفهوم بازاریابی سئو بپردازیم. مفهومی که کمتر در فضای آموزشها به آن پرداخته شده است.
معیارهای گوگل برای رتبهبندی سایتها چیست؟
همان طور که گفتم، سئو مجموعهای از راه و روشها است. روشهایی برای افزایش رتبه سایتها. ما این روشها را از نحوه عملکرد الگوریتمهای موتورهای جستوجو برداشت کردهایم. این جا از گوگل صحبت میکنم چون بیشترین اهمیت را در این حوزه دارد.
معیارهای متعددی برای بهینه بودن یک سایت وجود دارد. بیایید این معیارها را مانند امتیاز در نظر بگیریم. با رعایت هر معیار، مقداری امتیاز به دست میآورید و در نهایت، اگر مجموعه امتیازهایتان از بقیه سایتها بیشتر باشد، رتبه بهتری به دست خواهید آورد. نکته جذاب این است که دامنه فعالیتهایی که برای کسب امتیاز باید انجام شوند، بسیار گسترده است. کافی است فهرست بلند تکنیکهای آن پیج و آف پیج را در نظر بگیرید.
در میان تمامی این فاکتورها، سه گزینه از بقیه مهمتر هستند: کیفیت، مورد اطمینان بودن و نفوذ. وب سایتی که در این سه زمینه امتیازات بالایی به دست آورده باشد، رتبه بهتری کسب خواهد کرد. بازاریابی سئو کمک میکند امتیازات خود را در این زمینهها افزایش دهید.
برای گوگل هم مثل من و شما مشتری و مخاطب اولویت دارند. در واقع تجارت همه ما به رضایت مخاطبانمان وابسته است. به همین دلیل، تمامی سیاستهای گوگل در راستای جذب و حفظ مخاطبان است. مخاطب گوگل جستوجو کنندهها هستند. کسانی که انتخاب میکنند به جای استفاده از موتورهای جستوجوی دیگر، موارد مورد نیازشان را در گوگل سرچ کنند.
همه الگوریتمهای گوگل، برای جلب رضایت این جستوجو کنندهها طراحی شدهاند. با این هدف که بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران نشان داده شود. به همین دلیل، سه فاکتور کیفیت، مورد اطمینان بودن و نفوذ اهمیت بالایی برای گوگل دارد. بیایید نگاه دقیقتری به این سه فاکتور بیاندازیم.
نقش عنصر کیفیت در بازاریابی سئو
وقتی گوگل میخواهد تصمیم بگیرد کدام سایتها باید در رتبههای بالا باشند، بررسی میکند که کدام وب سایت چیزی با ارزش و تازه به جستوجوگران ارائه میدهد. ارزشی که یک وب سایت ایجاد میکند و منحصر به فرد بودن آن، عامل مهمی در رسیدن به رتبههای برتر است.
فرض کنیم شما یک وب سایت فروشگاهی دارید و میخواهید تی شرت مردانه بفروشید. اگر در وب سایتتان همان توضیحات محصولی را بگذارید که سایتهای فروشگاهی دیگر دارند، چیز جدید و منحصر به فردی به کاربران ارائه نکردهاید. ممکن است محصولی که ارائه میکنید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد اما محتوای وب سایتتان چیز جدیدی نیست. بنابراین گوگل نمیتواند متوجه شود که وب سایت و محصولات شما بسیار عالی هستند. این جا بازاریابی سئو به کمکتان میآید. میتوانید به جای توضیحات تکراری، محتوای جذاب و مفید به کاربران ارائه دهید. این تی شرت با چه استایلی هماهنگی دارد؟ با چه رنگها و سبکهایی ست میشود؟ روش شستوشوی آن چگونه است؟ لکهها را چطور باید از روی آن پاک کرد؟
حتی میتوانید کارهای خلاقانهتری انجام دهید. از مردم بخواهید عکسهایشان را با این تی شرتها برایتان بفرستند و آنها را در وب سایت و شبکههای اجتماعیتان به اشتراک بگذارید. جامعهای از خریداران تشکیل دهید و کمپینهای جذاب راه بیاندازید. هزار ایده مختلف میتواند وجود داشته باشد. هدف این است که کار جدیدی انجام دهید، به گوگل بفهمانید با بقیه سایتها تفاوت دارید و از آنها بهتر هستید.
اعتبار و مورد اطمینان بودن یک وب سایت
همان طور که گفتیم، گوگل میخواهد بهترین سایتها را به کاربران نشان دهد. یک معیار مهم در این زمینه، مورد اطمینان بودن وب سایت است. اگر یک سایت به صورت مداوم بازخوردها و نقدهای منفی دریافت کند، به مرور جایگاه خود را از دست خواهد داد. بازاریابی سئو روشهای مختلفی دارد که از طریق آنها میتوانید به گوگل نشان دهید یک وب سایت معتبر در زمینه کاری خود هستید و مردم به شما اطمینان دارند.
از وب سایتهایی با آتوریتی بالا لینک بگیرید، در خبرگزاریهای معتبر رپورتاژ منتشر کنید، از وب سایتهای معتبر مرتبط به زمینه کاری خود لینک بگیرید و … . در واقع این عنصر ارتباط بسیار مهم است. مثلا در مورد همان وب سایت فروشگاهی و فروش تی شرت، اگر فروشندههای دیگر، خردهفروشها، وب سایتهای صنعت پارچه، خریداران راضی و … به سایت شما لینک بدهند، گوگل متوجه میشود شما در عرصه فعالیت خود معتبر و هستید و دیگر متخصصان شما را میشناسند و به شما اطمینان دارند.
با این توضیحات، بازاریابی سئو و لینک بیلدینگ در خدمت هم هستند. با استفاده از اصول بازاریابی سئو متوجه میشوید بهتر است در چه پلتفرمهایی لینک بسازید و با لینکسازی صحیح، در زمینه اعتبار و اطمینان، امتیازهای خوبی از گوگل دریافت میکنید.
نفوذ یا آتوریتی سایت
گوگل همیشه میخوهد محبوبترین سایتها را به کاربران نشان دهد. باید سیگنالهایی برایش بفرستید تا متوجه شود در زمینه کاری خود محبوبترین هستید. برای ارسال این سیگنالها، بازاریابی سئو با شبکههای اجتماعی گره میخورد.
سیگنالهای اجتماعی تا حد زیادی نشاندهنده محبوبیت برندها هستند. بنابراین، لازم است یک شبکه از هواداران ایجاد کنید. در شبکههای اجتماعی فعال باشید. فرومها و انجمنهای برندسازی شده راه بیاندازید. از خریداران بخواهید در مورد تجربه خریدشان بنویسند و به وب سایت شما لینک بدهند. کمپینها و هشتگهای مختلف راه بیاندازید. هر چه بیشتر نام برندتان در فضای اینترنت مطرح شود، گوگل بیشتر متوجه محبوبیتتان میشود و امتیازات بیشتری میگیرید.
آیا بازاریابی سئو همان بازاریابی محتوا است؟
قبلا مفصل در مورد بازاریابی محتوا و ارتباط آن با سئو صحبت کردهایم. افرادی که این دو را یکسان میدانند، در واقع به فاکتور کیفیت نظر دارند. این باور به نظر من درست نیست. البته بازاریابی محتوا و سئو ارتباطی تنگاتنگ و دو سویه دارند و هر یک در خدمت دیگری هستند. با این حال همان طور که مشاهده کردید، در بازاریابی سئو ، غیر از محتوا، فاکتورهای تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارد. در حقیقت، سئو از بازاریابی محتوا استفاده میکند تا با تولید محتوای مفید و جذاب و تازه، سطح بالای کیفیت وب سایت را به موتورهای جستوجو نشان دهد.
با یک نگاه دقیقتر، متوجه میشویم در حقیقت بهینهسازی وب سایت، فرایندی است که از طریق آن خود را به گوگل و موتورهای جستوجوی دیگر ثابت میکنیم. مجموعه فعالیتهایی که به گوگل نشان میدهد ما مفیدترین و تازهترین و جذابترین محتوا را ارائه میدهیم، دیگران به ما اطمینان دارند و در بین مردم محبوب هستیم بازاریابی سئو نام دارد. این فرایند هیچ وقت به پایان نمیرسد. همیشه باید در جهت اثبات خود به گوگل فعالیت کنیم. همیشه باید بهترین باشیم.
بازاریابی سئو چگونه انجام میشود؟
تکنیکهایی وجود دارند که به گوگل میفهمانند یک سایت با کیفیت، مطمئن و با نفوذ دارید. روشهایی مثل تولید محتوای خلاقانه، لینک گرفتن از سایتهای معتبر، سیگنالهای اجتماعی مثبت، لینکسازی در سایتهایی که آتوریتی بالایی دارند و ... .
بازاریابی سئو چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟
بازاریابی سئو مفهومی گستردهتر از بازاریابی محتوا است. در حقیقت بازاریابی سئو از بازاریابی محتوا استفاده میکند تا سطح بالای کیفیت وب سایت را به موتورهای جستوجو نشان دهد اما دامنهای وسیعتر دارد و شامل موارد بسیار دیگر نیز می شود.
ارسال پاسخ