مهمترین نکات درباره استراتژی سئو ۲۰۲۰
آغاز سال نو میلادی نزدیک است و بسیاری افراد در سراسر جهان مشغول برنامهریزی و تدوین استراتژیهای کاری برای سال جدید هستند. جامعه سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همین حالا حدس و گمانها در مورد تغییرات الگوریتمها در سال آینده شروع شده است و کارشناسان مختلف، در مورد فاکتورهای رتبهبندی موتورهای جستوجو بحث میکنند. برای کسب موفقیت، لازم است همه وبمسترها، استراتژی سئو ۲۰۲۰ و برنامههای سئو خود را بازنگری کنند و در صورت لزوم، تغییراتی را در نظر داشته باشند.
عملکرد گوگل تا حدود زیادی شبیه ما انسانها است. همان طور که ما هر سال رشد میکنیم، تجربیات بیشتر به دست میآوریم، از اشتباهات خود درس میگیریم و تجزیه و تحلیلهایمان از دنیای اطراف دقیقتر میشود، گوگل نیز در حال رشد است. زمانی در گذشته نه چندان دور، پر کردن صفحات با کلمات کلیدی سایت را به رتبههای اول میرساند. حالا این کار نه تنها مفید نیست، بلکه منجر به جریمه هم خواهد شد!
گوگل روز به روز باهوشتر میشود. الگوریتمهایش را آپدیت میکند و هر روز در شناسایی وب سایتهای اسپم موفقتر است. هر روز بیشتر سعی میکند کاربران خود را راضی نگه دارد و وب سایتهایی را به آنها نشان بدهد که محتوای مفید دارند. میتوانیم مطمئن باشیم که این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت. مسئولان گوگل بارها اعلام کردهاند که مهمترین مسئله در مورد هر وب سایت، محتوای آن است. خب، متاسفانه چنین چیزی هنوز کاملا تحقق پیدا نکرده است و همچنان بک لینکها بیشتری تاثیر را روی رتبه وب سایتها دارند. با این حال الگوریتمها در راستای تشخیص محتوای مفید آپدیت میشوند. بنابراین این نکته را حتما در استراتژی سئو ۲۰۲۰ خود در نظر بگیرید. در ادامه من هم نکاتی را مطرح خواهم کرد که ممکن است در تدوین استراتژی به کمکتان بیاید.
در استراتژی سئو ۲۰۲۰ چه مواردی را در نظر بگیریم؟
حواستان باشد که قرار نیست تمام تکینیکهای قبلی را کنار بگذاریم یا وب سایتمان را زیر و رو کنیم. با این حال، لازم است عملکردمان در مورد مدیریت منابع هوشمندانه باشد. در ادامه مواردی را بررسی میکنیم که در در آغاز راه سئو ۲۰۲۰ تمرکز بیشتری میطلبند.
آنالیز و تحلیل رقبا
پایان سال فرصت بسیار خوبی برای تحلیل وب سایتهای رقیب است. با تحلیل محتوا شروع کنید. ببینید کدام صفحات سایتشان بازدیدکنندگان را بیشتر جذب میکند. ابزارهایی مانند Ahrefs و SEMrush در این زمینه کمککننده خواهند بود. فهرستی از این صفحات تهیه کنید و در نظر بگیرید که آیا لازم در سئو ۲۰۲۰ خود چنین صفحاتی را به سایتتان اضافه کنید یا خیر. البته موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:
- آیا موضوع این صفحات به مخاطبان وب سایت من مرتبط و برای آنها مناسب است؟
- آیا از قبل در سایت صفحهای دارم که این موضوع را پوشش دهد؟
- کلمات کلیدی این صفحات چه نوع ترافیکی را به سمت سایت میکشانند؟
- آیا برای رقابت با این صفحات رقیب، منابع (سرمایه، زمان و …) کافی دارم؟
به جای کپی کردن رقبا، اول به این سوالات جواب دهید. گاهی اوقات موضوعات و مطالب وب سایتهای رقیب روی سایت شما و برای مخاطبان شما مناسب نخواهد بود. همچنین میتوانید از ابزارهایی که معرفی شد، برای ردیابی حرکت کلمات کلیدی رقبا در طی سال گذشته استفاده کنید. این دادهها را با عملکرد کلمات کلیدی سایت خود مقایسه کنید و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.
سئو فقط در مورد کسب رتبههای جدید برای کلیدواژهها و منابع ترافیک ارگانیک نیست. گاهی نکته مهمتر حفظ رتبه است. نتایج جستوجو دائما تغییر میکند و اگر مواظب جایگاهتان نباشید، آن را از دست خواهید داد. پیگیری رشد کلمات کلیدی رقیب به شما کمک می کند تهدیدهای احتمالی را از قبل شناسایی کنید. اگر دیدید رقبا به جایگاهتان نزدیک میشوند، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- صفحات مربوطه را به روز رسانی و محتوای تازه به آنها اضافه کنید.
- فاکتورهای آن پیج را بازنگری، تقویت و بهینهسازی کنید.
- برای صفحات مورد نظر تبلیغ کنید و بک لینکهای آنها را بیشتر کنید.
چه از فرصتهای جدید بیابید و چه خطرها و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید، آنالیز استراتژیهای رقبا، وسعت دید و بینش ارزشمندی را به شما خواهد داد و پایان سال زمان ایدهآل برای انجام این کار است.
استراتژی محتوا و سئو ۲۰۲۰
در کنار تجزیه و تحلیل استراتژی محتوای رقبا، پایان سال فرصتی برای بررسی موقعیتهای تولید محتوای شخصی شما نیز فراهم می کند. حتی در ایران با تقویم هجری شمسی نیز سال جدید میلادی فرصتهایی را برای بعضی از کسب و کارها با خود میآورد.
بگذارید یک مثال بزنم: فرض کنیم که شما یک آژانس مسافرتی دارید و تورهای لوکس برگزار میکنید یا اصلا بلاگری هستید که در مورد گردشگری مینویسد. سال نوی میلادی فرصتی برایتان فراهم میکند که نوع جدیدی از سفر را به مشتریان و مخاطبان بالقوه و بالفعل خود معرفی کنید. شرکت در مراسم کریسمس و جشنوارههایی که به این مناسبت در کشورهای مختلف برگزار میشود، برای افراد بسیاری جذاب خواهد بود. با تولید محتوا در این زمینه، میتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. در نظر داشته باشید که در این زمان، بیشتر آژانسهای مسافرتی درگیر معرفی پکیجهای نوروزی خود هستند و اگر شما بتوانید علاوه بر نوروز، مقداری از منابع محتوایی خود را به کریسمس اختصاص بدهید، در سئو ۲۰۲۰ پیشتاز رقابت خواهید بود.
بازنگری مسائل فنی و تکنیکال
مسائل فنی در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشوند. به ویژه زمانی که روی عملکرد کلی سایت اثر نداشته باشند اما وقتی بخواهید در رقابت برنده شوید، باید به ریزترین نکات هم توجه داشته باشید. در تحلیل و بررسیها معمولا از ابزارهایی مثل Screaming Frog استفاده میشود. یادتان باشد که در یک تحلیل کلی با این ابزارها ممکن است بعضی از مشکلات شناسایی نشوند. بهتر است زمانی بگذارید و صفحات را جداگانه بررسی کنید، حداقل صفحاتی که اهمیت بسیاری دارند. در این بررسی موارد زیر مشخص میشوند:
- لینکها و عکسهایی که خراب و شکسته هستند.
- زنجیره ریدایرکتها
- ارورهایی مثل ۴۰۴
- محتوای تکراری
- عکسهایی که متن alt ندارند.
- و … .
موارد تکنیکال سادهای نیز وجود دارند که میتوانید روی صفحات مهم سایتتان انجام دهید و عملکرد آنها را بهبود ببخشید.
- سرعت صفحه و سازگاری آن با موتورهای جستوجو را بالا ببرید.
- به صفحاتی که محتوای مولتی مدیا دارند نسخه متنی اضافه کنید.
- کلمات کلیدی را متمرکز به کار ببرید و عناوین را بهینهسازی کنید.
- مارک آپهای اسکیمای مناسب هر صفحه را به کار ببرید.
جمعبندی
بهینهسازیهایی که مطرح شد به سادگی با هر آپدیتی سازگار میشوند و در نهایت میتوانند به بهبود رتبه وب سایت شما منجر شوند. احتمالا مقالات زیادی را در مورد تغییرات و آپدیتهای سال جدید خواهید خواند. در نظر داشته باشید لازم نیست استراتژی سئو ۲۰۲۰ را با توجه به نکات مطرح شده در هر مقاله تغییر دهید. تمامی این نکات تکمیلی هستند و به بهبود سایت شما کمک خواهند کرد.
ارسال پاسخ