رپورتاژ چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
یکی از روشهایی که سالهای متمادی به عنوان تبلیغ غیر مستقیم استفاده میشد، انتشار ریپورتاژ یا Advertorial بود. گزارش یا داستانی که در روزنامه و نشریات با ظاهر بیطرفانه چاپ میشد و ذهن خوانندگان را به سمت خاصی جهت میداد. حالا با ظهور اینترنت امکانات تبلیغاتی بیشماری در اختیار افراد قرار دارد. در این مقاله بررسی میکنیم که رپورتاژ چیست و از تاثیر رپورتاژ بر سئو آگاه میشویم.
تبلیغات غیر مستقیم و پنهان
ما هر روز در معرض تبلیغات قرار داریم. وقتی در خانه فوتبال تماشا میکنیم، وقتی در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس هستیم، وقتی پیامهای تلفن همراهمان را چک میکنیم و … . این تبلیغها آن قدر زیاد شدهاند که دیگر ذهنمان را درگیر نمیکنند.
چند نفر از شما مثل من موقع شروع شدن تبلیغ صدای تلویزیون را قطع میکنید!؟ آخرین باری که یک تراکت در خیابان گرفتید و بلافاصله داخل سطل زباله نیانداختید کی بود!؟ صاحبان کسبوکارها همیشه در تلاش هستند که توجه ما را به این تبلیغها جذب کنند. گاهی از سلبریتیها کمک میگیرند و گاهی از ویژگی ایهام در زبان فارسی!!
اما کار به این جا ختم نمیشود. اعتماد آدمها به محتوای تبلیغها کم است. کدام بقالی میگوید ماست من ترش است!؟ همه میدانیم وقتی کسی چیزی را تبلیغ میکند فقط از خوبیهایش حرف میزند. برای رفع این مشکل، کارشناسها به تبلیغ غیر مستقیم رو آوردهاند. کاری که البته از مدتها پیش انجام میشد. حتی فیلمهایی که میبینیم گاهی تبلیغ غیر مستقیم هستند. تبلیغ ایدئولوژی در قالب داستان و تصویر و متاسفانه این نوع تبلیغ از همه تاثیرگذارتر است. منصفانه نیست اما واقعیت دارد.
در دنیای دیجیتال نیز همین وضعیت دیده میشود. بنرهای تبلیغاتی درون سایتها نمونهای از تبلیغات مستقیم هستند و رپورتاژها تبلیغ غیر مستقیم محسوب میشوند. اما اساسا رپورتاژ چیست ؟
رپورتاژ چیست؟
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری نوعی تبلیغ در قالب گزارش است. به این معنی که شما با رعایت ویژگیهای گزارش، متنی را تهیه میکنید و در آن موضوع مورد نظرتان را به صورت نامحسوس میگنجانید. این متن در وب سایتهای مهم و معتبر منتشر میشود. مخاطبان نمیدانند که این متن، آگهی است و فکر میکنند با یک گزارش بیطرفانه مواجه هستند.
به عنوان مثال من پروژهای داشتم که در آن باید برای یک اسپا رپورتاژ مینوشتم. محصول نهایی گزارشی از فضاهای تفریحی تهران شد! جاهایی که در روزهای تعطیل میتوانید بروید و کمی آرامش پیدا کنید. از توچال و روستای وردیج گرفته تا اسپا! تنها محدودیت این بود که نباید رقبا را معرفی میکردم! تا وقتی اسمی از اسپاهای دیگر تهران نمیبردم آزاد بودم هر مرکز تفریحی را که دوست دارم معرفی کنم!
تاثیر تبلیغات غیر مستقیم به حدی است که در بعضی جاهای دنیا ممنوع شده است. در واقع قانون نشریات و خبرگذاریها را وادار میکند به مخاطب اطلاع دهند که با یک متن تبلیغاتی مواجه است.
البته ویژگی نامحسوس بودن رپورتاژ این روزها کمرنگتر شده است. مردم فهمیدهاند که خبرگزاریها برای چاپ بعضی گزارشها پول دریافت میکنند و هیچوقت بدون پول اسم و لینک یک برند را داخل مقالهها وارد نمیکنند. حالا از رپورتاژ بیشتر برای افزایش آگاهی از برند و البته بک لینک گرفتن استفاده میشود. بله، دوباره به بک لینک و مبحث شیرین سئو رسیدیم!
تاثیر رپورتاژ بر سئو
همان طور که قبلا گفتیم، بک لینکها تاثیر بسیاری بر سئو و رتبه سایت دارند. در رپورتاژها معمولا میتوان سه تا پنج لینک را گنجاند. با در نظر گرفتن این که معمولا رپورتاژ به صورت یک پکیج ارائه میشود، چند بک لینک دریافت خواهید کرد و این بک لینکها با ارزش هستند چون:
- بک لینکهایی که توسط رپورتاژ میگیرید، از وب سایتهای معتبر با دامین آتوریتی بالا هستند و به همین دلیل ارزشمند محسوب میشوند.
- این بک لینک ها همیشگی هستند و معمولا در آرشیو آن سایت باقی میمانند.
- بک لینکهای رپورتاژها فالو هستند و تاثیر بالایی بر رتبهبندی دارند.
- وب سایت خبرگزاریها ترافیک بالایی دارد و ممکن است بازدیدهای زیادی از طریق این بک لینکها به دست آورید.
برای کسب بیشترین تاثیر، رپورتاژ باید به خوبی و به دقت نوشته شود. در مقالههای بعدی روشهای نگارش رپورتاژ را بررسی خواهیم کرد. فعلا در نظر داشته باشید که بهتر است این کار را به افراد حرفهای بسپارید. متن رپورتاژ با متن مقالههای معمولی که در بلاگتان قرار میدهید متفاوت است. تیتر و میان تیتر جذاب، هماهنگی با سبک نگارش خبرگزاری، رعایت اصول کپی رایتینگ و … در نگارش رپورتاژ اهمیت بسیاری دارد.
مهمترین نکات در مورد رپورتاژ چیست ؟
مسائلی را که در این جا مطرح میکنم احتمالا در مقالات دیگر نمیبینید. این نکات در حقیقت تجربیاتی هستند که تیم ما در طول سالهای کاری کسب کرده است.
اولین مسئله این که بهتر است ابتدا با وب سایتهای خیلی بزرگ و معتبر شروع نکنید. مثلا اول کار به سراغ فارس نیوز نروید! کمپینتان را از وب سایتهای کوچکتر شروع کنید و به تدریج به سایتهای خیلی بزرگ و معتبر هم سفارش دهید. این روند طبیعیتر به نظر میآید. چطور ممکن است سایتی که من تازه راهاندازی کردهام و هنوز بک لینک زیادی هم ندارد، ناگهان از بزرگترین خبرگزاریها لینک بگیرد!؟
وب سایت و متن ریپورتاژ بهتر است ارتباط موضوعی با هم داشته باشند منظور از ارتباط موضوعی رپورتاژ چیست ؟ فرض کنید ما به عنوان شرکت طراحی سایت وبنا بخواهیم یک رپورتاژ در اقتصاد آنلاین منتشر کنیم. در این حالت، بهتر است متن مورد نظر گزارشی در مورد تعرفههای قیمت طراحی سایت باشد.
در مورد انتخاب صفحاتی که به آنها لینک میدهید و انکر تکستها دقت کنید. در یک مقاله دیگر مفصل به این موضوع میپردازم ولی فعلا در نظر داشته باشید که بهتر است انکر تکستهای متنوع انتخاب کنید. همچنین توجه کنید لازم نیست حتما به یک صفحه از سایتتان لینک بدهید. کل سایت را تقویت کنید، صفحه مورد نظر هم خود به خود تقویت خواهد شد.
آخرین و شاید مهمترین نکته این است که توقعات عجیب و غریب نداشته باشید! لینک سازی موفق بسیار فراتر از بک لینکهای ریپورتاژ است. اگر سایتتان الان در صفحه چهار نتایج است، با راه انداختن کمپین رپورتاژ لینک یک نخواهد شد! پس تاثیر رپورتاژ چیست؟ مثلا اگر در صفحه یک باشید، جایگاهتان کمی محکمتر میشود و شاید یکی دو رتبه هم بالا بروید. در کل مسئله این است که هیچ روشی به تنهایی کافی نیست و باید همه چیز را با هم داشته باشید: از برندسازی گرفته تا سیگنالهای اجتماعی و استراتژی لینکسازی و … .
نظر گوگل در مورد بک لینکهای رپورتاژ چیست ؟
قبلا بارها گفتهایم که گوگل با لینکهای خریداری شده مشکل دارد. اگر گوگل بتواند تشخیص بدهد که بک لینکهای یک سایت خریداری شدهاند، قطعا آن سایت را جریمه میکند. اما نظرش در مورد لینکهای رپورتاژ چیست ؟
گوگل همیشه طرف کاربران را میگیرد بنابراین نظر چندان مثبتی به رپورتاژ ندارد. گوگل نگران این است که مخاطب متوجه نشود با یک متن تبلیغاتی رو به رو است. این مسئله ممکن است موجب گمراهی کاربران شود و آنها را به سمت کسبوکارهای نامعتبر بفرستد.
نمونههایی از جریمه کسبوکارهایی که از رپورتاژ استفاده کرده بودند وجود دارد. مثلا وب سایت Interflora که با رپورتاژ کمپین به رتبه بالا رسیده بود و پس از مدتی جریمه شد.
گوگل تاکید دارد که اگر سفارش رپورتاژ میدهید لینکهای آن را نوفالو کنید و در ضمن به مخاطب اطلاع دهید که این متن تبلیغاتی است. اما همان طور که میدانید هیچ کس این کار را نمیکند! دلیل هم این است که گوگل هنوز نمیتواند تفاوت میان رپورتاژ و گزارشهای دیگر را تشخیص دهد. البته اگر موارد زیر را رعایت کنید:
- شروع طوفانی نداشته باشید! نتیجه کمپین ناگهانی رپورتاژ چیست ؟ وقتی وب سایتی ناگهان چندین بک لینک از وب سایتهای معتبر بگیرد، طبیعتا گوگل مشکوک میشود. بهتر است هر دو یا سه ماه یک بار یک رپورتاژ منتشر کنید.
- بهتر است از کیوردهای exact match استفاده نکنید.
- بیشتر از پنج لینک در رپورتاژ نگنجانید.
در این مقاله متوجه شدیم رپورتاژ چیست و از تاثیر رپورتاژ بر سئو آگاه شدیم. در نهایت باز هم به همان جمله همیشگی من میرسیم: تعادل را رعایت کنید. اگر تمامی کارهای لازم را انجام داده باشید، رپورتاژ نه تنها باعث جریمه نمیشود بلکه به بهبود رتبه سایت منجر میشود. پس اگر مشکلی با پرداخت هزینههایش ندارید، از رپورتاژ غافل نشوید!
رپورتاژ چه تاثیری بر سئو دارد؟
رپورتاژ از چند روش بر سئو تاثیر میگذارد. بک لینکهایی که از طریق این متنها دریافت میکنید، آتوریتی بالایی دارند و دائمی هستند. همچنین میتوانند ترافیک زیادی را به صفحه مورد نظرتان بفرستند.
چگونه از رپورتاژ برای کسب رتبه بالا استفاده کنیم؟
این کار باید با احتیاط و با یک استراتژی مناسب انجام شود. در غیر این صورت جریمههای گوگل را در پی خواهد داشت. انتخاب وب سایت منتشرکننده، نوع نگارش متن، تعداد لینکها و نوع انکر تکستها در این زمینه بسیار مهم هستند.
دیدگاه ها
۵ دیدگاه ها
ممنون از مطالب خوبتون
ممنون از مقاله خوبتون
ممنون از مقاله خوبتون
ممنون از مقاله مفیدتون لطفا به نوشتن چنین مقاله هایی ادامه بدید
ممنون از نظر شما. دوست عزیزم در نظر بگیرید که اینگونه لینک بیلدینگ ها در کامنت که به جای نام لینک سایت را بذارید مفید و هدفمند نیست.لینکتون برداشته شد.