آموزش جامع و کامل لینک سازی یا لینک بیلدینگ ۲۰۱۹

آموزش جامع و کامل لینک سازی یا لینک بیلدینگ 2019

در مقاله‌های قبلی مسئله لینک بیلدینگ و انواع و روشهای آن را مفصل شرح دادیم. در این مقاله به آموزش لینک سازی یا آموزش لینک بیلدینگ می‌پردازیم. گفتیم که ساختار لینک‌های یک سایت به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. هر دوی این دسته‌ها اهمیت و تاثیر خاص خود را دارند.

بحث امروزمان درباره لینک‌سازی خارجی است. یکی از مهمترین موارد در لینک‌سازی خارجی بک لینک نام دارد. منظور از بک لینک، لینکی است که یک سایت از سایت‌های دیگر دریافت می‌کند. راهی برای جریان یافتن ارزش و اعتبار بین سایت‌ها که گوگل آن را به عنوان معیاری برای سنجش اهمیت سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

اهمیت بک لینک به حدی است که دوره‌های آموزشی متعددی به آن اختصاص داده می‌شود. روش‌های کلاه سفید و کلاه سیاه بسیاری هم برای آن ذکر می‌شود. اگر امکان شرکت در دوره‌های آموزشی مناسب را ندارید یا از تنوع روش‌ها و تکنیک‌هایی که در مقاله‌های مختلف خوانده‌اید گیج شده‌اید، نگران نباشید!

در این مقاله تمامی نکاتی را که لازم است در این زمینه بدانید با جزئیات توضیح خواهم داد. این یک مقاله آموزش لینک بیلدینگ است که در آن صاف و ساده و رک و رو راست بهترین روش‌ها را مطرح می‌کنم. روش‌هایی که بعضا خیلی هم سفید نیستند اما اگر با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید مشکلی نخواهید داشت.

اهمیت آموزش لینک سازی : چرا باید لینک بسازیم؟

دریافت بک لینک یا لینک سازی؟ اگر قرار است سایت‌های دیگر به ما لینک بدهند پس آموزش لینک سازی یعنی چه؟ ما چه چیزی را می‌سازیم!؟

حقیقت این است که احتمال لینک گرفتن به صورت طبیعی بسیار کم است. به ویژه اگر در ابتدای راه باشید. منظور از دریافت بک لینک طبیعی این است: شما محتوایی تولید کرده و در سایت خود منتشر کرده‌اید. صاحب یک سایت دیگر که قصد دارد یک محتوای دیگر منتشر کند، مقاله شما را مفید می‌داند و به آن لینک می‌دهد. یعنی مخاطبان را برای مطالعه بیشتر به سایت شما ارجاع می‌دهد.

اگر یک سایت مرجع و معتبر، مثل ویکی پدیا، داشته باشید و همه مطالب‌تان را به عنوان منبع پذیرفته باشند، ممکن است این کار را بکنند. اما قضیه در مورد وب سایت‌های تازه‌کار متفاوت است. البته همیشه می‌توانید با تولید محتوای هدفمند، لینک ها را به خود جذب کنید اما به هر حال این یک پروسه طولانی‌مدت است.

دلایل لینک سازی

اگر نمی‌خواهید منتظر بنشینید تا سایت‌های دیگر به شما لینک بدهند، چند راه در پیش خواهید داشت. کمپین‌های رپورتاژ یکی از این راه‌ها هستند. در این حالت وب سایت‌های معتبر و بعضا خبری، لینک شما را درون مقاله‌ای جای می‌دهند و آن را منتشر می‌کنند. این یک روش موثر برای جذب ترافیک و دریافت لینک است که البته هزینه‌های فراوانی خواهد داشت.

یک روش دیگر این است که لینک بخرید. کاری پر ریسک که گوگل قطعا با آن مخالف است.

حالا اگر وقت و بودجه کافی برای دریافت بک لینک طبیعی یا رپورتاژ نداشته باشیم و در ضمن نخواهیم خطر پنالتی را قبول کنیم چه راهی باقی می‌ماند؟

باید خودمان لینک بسازیم! صبر کنید تا قدم به قدم پیش برویم. قبل از شروع آموزش لینک سازی باید بدانیم کجا لینک بسازیم.

بهترین سایت ها برای لینک سازی

درست است که بک لینک ارزشمند است اما نه از هر سایت و صفحه‌ای! اگر دقت نکنید بعضی از بک لینک‌ها ممکن است حتی به ضرر شما عمل کنند.

نکته اولی که در آموزش لینک سازی باید در نظر گرفته شود، مرتبط بودن آن سایت و صفحه به زمینه فعالیت‌تان است. مثلا اگر وب سایتی در زمینه محصولات صنعتی داشته باشید، لینکی که از یک وب سایت بهداشتی و آرایشی دریافت می‌کنید برای‌تان چندان مفید نیست!

نکته دوم این است که وب سایت‌ها و صفحات اسپم به درد لینک‌سازی نمی‌خورند. منظورم صفحاتی است که محتوا ندارند یا صرفا تبلیغاتی هستند یا … .

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی معیار دیگری است که باید در نظر بگیرید. این دو مورد اصطلاحاتی هستند که وب سایت Moz به وجود آورده است و میزان اعتبار یک سایت و صفحه را نشان می‌دهند. دقت کنید این دو مورد با هم متفاوت هستند هرچند که روی هم اثر می‌گذارند. همان طور که ممکن است یک خاندان خوشنام و معتبر باشند اما یکی از اعضای آن‌ها شرور باشد یا برعکس!

بهترین سایت ها برای لینک سازی

هر چه اعتبار سایت و صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید بیشتر باشد، بهتر است. برای سنجش این دو معیار، باید از ابزار Moz Site Expelorer استفاده کنید یا پلاگین Moz bar را روی مرورگرتان نصب کنید.

حال فرض کنیم وب سایت مرتبطی پیدا کرده‌اید که اعتبار مناسبی دارد و اسپم هم نیست اما صفحه‌ای که می‌خواهید در آن لینک‌سازی کنید لینک‌های خروجی فراوانی دارد. لازم است بدانید که این صفحه نیز برای لینک‌سازی مناسب نیست. یادتان هست گفتم از طریق لینک‌ها ارزش و اعتبار جریان پیدا می‌کند؟ وقتی صفحه‌ای خروجی‌های فراوان داشته باشد، میزان ارزش بین تمام خروجی‌ها تقسیم می‌شود و به هر کدام سهم کمی می‌رسد.

و در آخر دقت کنید صفحه‌ای که در آن لینک می‌سازید تگ noindex نداشته باشد. گوگل لینک‌های موجود در این صفحات را پیگیری نمی‌کند. روی صفحه کلیک راست کنید، گزینه Inspect را انتخاب کنید و کلمه noindex را سرچ کنید.

آموزش لینک سازی و انواع و روش‌های آن

آموزش لینک سازی و انواع و روش‌های آن

حالا که بهترین محل‌ها را پیدا کردیم، نوبت ساختن لینک‌ها است. انواع بک لینک را قبلا معرفی کردم و این جا می‌خواهم روش ساخت هر یک از آن‌ها را توضیح بدهم. خبر خوب این که در آینده نزدیک گروه وبنا آموزش تصویری ساخت بک لینک را هم منتشر می‌کند!

آموزش لینک بیلدینگ پروفایلی

با توجه به تمامی صحبت‌هایی که در مورد ارزش بک لینک‌ها کردیم، حتما تا الان متوجه اصل موضوع شده‌اید: هر جایی که بتوانیم لینک سایت و صفحات‌مان را می‌گذاریم! البته اگر شرایطی که در مورد محل لینک‌سازی گفتیم را داشته باشد. این شامل پروفایل‌ها هم می‌شود.

در بسیاری از سایت‌ها می‌توانید حساب کاربری ایجاد کنید. بعضی از آن‌ها به شما اجازه می‌دهند لینک وب سایت را در پروفایل خود قرار بدهید. خب چه چیز بهتر از این که در بتوانیم در یک سایت معتبر حساب کاربری ایجاد کنیم و لینک‌مان را هم در آن بگذاریم؟

بعضی از این وب سایت‌ها لینک‌ها را nofollow می‌کنند و بعضی دیگر این کار را نمی‌کنند. اگر می‌خواهید لینکی که می‌سازید بیشترین تاثیر را بر سئوی سایت‌تان داشته باشد، وب سایت‌هایی را پیدا کنید که این کار را نمی‌کنند. البته همان طور که در قسمت‌های قبلی آموزش لینک سازی گفتم این نوع لینک‌ها هم تاثیرات مثبتی دارند.

یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه، answers.microsoft است. یک سایت کاملا معتبر که می‌توانید در آن حساب کاربری ایجاد کنید و لینک سایت خود را در آن قرار بدهید. به همین راحتی یک بک لینک باکیفیت ساختید! اگر به سوالاتی که مردم در این سایت مطرح می‌کنند جواب‌های خوبی بدهید، اجازه اضافه کردن چند لینک دیگر را هم به شما می‌دهند.

ساخت لینک در وبلاگ ها

روشن است، نه؟ یک وبلاگ می‌سازید و از آن به سایت خود لینک می‌دهید. متاسفانه به این سادگی‌ها نیست. باید وبلاگ را طوری بسازید که گوگل باورش بکند! یعنی طی همه مراحل زیر لازم است:

  • یک سرویس وبلاگ‌سازی مناسب و معتبر پیدا کنید. مستقیم به سمت سرویس‌های نام آشنا نروید! سرویس‌های قدیمی خوب هستند اما ممکن است به خاطر وجود لینک‌های فراوان، مقداری از اعتبارشان را از دست داده باشند.
  • نام وبلاگ را مرتبط با زمینه موضوعی مد نظرتان انتخاب کنید. نکته مهم این است که اگر قصد ساختن چندین وبلاگ را دارید، باید حواس‌تان جمع باشد که کلیدواژه‌ها بیش از حد تکرار نشوند. می‌توانید از مترادف‌ها و کیوردهای LSI استفاده کنید.
  • وبلاگ را به درستی و با رعایت اصول بسازید. یعنی صفحات و منوها را به درستی تنظیم کنید، ساید بار بگذارید و … .
  • وبلاگ‌تان باید محتوا داشته باشد. طبیعتا وقت نمی‌کنید برای هر بلاگی که می‌سازید تولید محتوا کنید. می‌توانید مقالات خارجی را با گوگل ترنسلیت ترجمه کنید و در وبلاگ بگذارید یا از ابزارهای بازنویسی متن مثل ایران اسپین استفاده کنید.
  • تیترها را حتما با تگ H1 مشخص کنید.
  • از وبلاگ‌ها تنها به یک سایت لینک ندهید. لینک‌های خروجی دیگر هم بذارید تا گوگل مشکوک نشود. می‌توانید به منابع معتبر خارجی لینک بدهید.

می‌توانید از سرویس‌های سایت ساز هم استفاده کنید. سرویس‌هایی که به کاربران اجازه می‌دهند به صورت رایگان و با قالب‌های آماده سایت بسازند. در مورد سایت‌ها هم باید تمامی موارد بالا را رعایت کنید.

آموزش لینک بیلدینگ شبکه ای یا PBN

آموزش لینک بیلدینگ شبکه ای

حتما از این که در آموزش لینک بیلدینگ به PBN اشاره می‌کنم تعجب می‌کنید. یک روش کلاه سیاه که ممکن است جریمه‌های سنگینی در پی داشته باشد. حق دارید. این جا باید علامت خطر بگذارم!

منظور از لینک سازی شبکه‌ای این است که تعدادی وبلاگ یا سایت شخصی طراحی می‌کنید و آن‌ها را به صورت شبکه‌ای با لینک‌ها به هم متصل می‌کنید. کار خطرناکی است چون الگوریتم‌های گوگل متوجهش می‌شوند و جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. برای پیشگیری از جریمه به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

  • از چند نوع منبع استفاده کنید نه فقط وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی که خودتان ساخته‌اید. مثلا سایت خودتان، یک وبلاگ، لینکی که در یک فروم قرار داده‌اید، بک لینک‌هایی که از رپورتاژها گرفته‌اید، پروفایل لینکدین و چند نمونه دیگر را به صورت یک شبکه به هم متصل کنید. به این ترتیب شک گوگل نسبت به ساختگی بودن لینک‌ها کمتر می‌شود.
  • به جای شبکه یک زنجیره بسازید. از سایت A به سایت B، از B به C و از C به D لینک بدهید. پایان این زنجیره باید باز باشد. یعنی دوباره از D به A لینک ندهید.

ساخت بک لینک در فروم‌ها و انجمن‌ها

در این مرحله از آموزش لینک بیلدینگ لینک سازی باید انجمنی را پیدا کنید که به زمینه کاری‌تان مرتبط باشد. یک انجمن پربازدید و فعال قطعا گزینه بهتری خواهد بود.

توجه کنید انجمنی که برای دیدن لینک‌های آن عضویت لازم باشد مناسب نیست. اگر شما نتوانید لینک‌ها را ببینید، گوگل هم نمی‌تواند!

در مرحله بعد بررسی کنید لینک‌هایی که درون انجمن قرار داده می‌شوند فالو هستند یا نوفالو. برای این کار کافی است کلیک راست کنید و گزینه inspect را انتخاب کنید. کد صفحه برای‌تان نمایش داده می‌شود. حالا کلمه nofollow را سرچ کنید. با نصب پلاگین Moz bar هم می‌توانید نوع لینک‌های هر صفحه را تشخیص دهید.

بسته به استراتژی لینک‌سازی که تعیین کرده‌اید، ممکن است بخواهید لینک‌های نوفالو هم بسازید.

در نهایت اگر تصمیم به لینک‌سازی در یک انجمن خاص گرفتید، چند محل برای این کار وجود دارد. می‌توانید لینک وب سایت‌تان را در پروفایل انجمن و امضای خود بگذارید.

بعضی انجمن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند لینک‌ها را در متن پاسخ‌های خود نیز بگنجانند. در این صورت باید فعال باشید! در مورد سوالاتی که مطرح می‌شود تحقیق کنید و به آن‌ها پاسخ بدهید. وقتی گفتم انجمن به زمینه کاری‌تان مرتبط باشد برای همین بود. حالا در پاسخ‌هایی که می‌دهید می‌توانید لینک‌های مرتبط سایت خود را بگنجانید و لازم نیست لینک‌ها را بی‌ربط رها کنید!

لینک بیلدینگ هرمی Pyramid

در آموزش لینک بیلدینگ این روش به مدل چندگرهی هم معروف است. فرض کنیم برای سایت‌تان یک بک لینک ایجاد کرده‌اید. مثلا در یوتیوب یک ویدئو آپلود کرده‌اید و لینک سایت‌تان را در توضیحاتش قرار داده‌اید. حالا برای آن لینک، بک لینک ایجاد می‌کنید. مثلا از وبلاگ‌تان به آن ویدئو لینک می‌دهید. یعنی به جای این که سایت‌تان را تقویت کنید، بک لینک‌های آن را تقویت می‌کنید. به بیان دیگر ارزش را به صورت غیر مستقیم به سایت‌تان منتقل می‌کنید.

لینک بیلدینگ هرمی

هر یک از سطوح هرم یک Tier نام دارد. اولین بک لینک‌هایی که برای سایت‌تان می‌سازید، Tier یک هستند. Tier دو شامل بک لینک‌هایی می‌شود که برای Tier یک ساخته‌اید. تصویر زیر موضوع را روشن‌تر می‌کند.

در مورد لینک سازی چندگرهی یا هرمی ذکر چند مورد ضروری به نظر می‌رسد. قبل از هر چیز باید بگویم این روش در گذشته رایج بود و حالا تقریبا منسوخ شده است. از آنجا که برای ساخت هرم لینک، به تعداد زیادی سایت و بلاگ نیاز است، ساخت آن با نیروی انسانی به صرفه نیست. معمولا این کار را ربات‌ها انجام می‌دهند. بلاگ‌ها و سایت‌هایی که ربات‌ها می‌سازند طبیعتا کیفیت نخواهند داشت. پس اتفاقی که می‌افتد این است که سایت‌تان ناگهان تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت پیدا می‌کند. پس در نهایت بهتر است از این نوع بک لینک‌ها استفاده نکنید.

لینک سازی در شبکه های اجتماعی

حتی اگر مسئله لینک سازی را در نظر نگیریم، این روزها هر کسب‌وکاری به ناچار باید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشد. این شبکه‌ها جای خود را در میان مردم باز کرده‌اند و ما برای بسیار از کارها به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. از پیگیری اخبار روز گرفته تا قیمت ارز و طلا، از خرید لوازم آرایش تا آموزش سئو! هر چیزی که برای کاربران مهم باشد، برای گوگل هم مهم خواهد بود. پس قطعا یکی از بخش‌های مهم آموزش لینک سازی به شبکه های اجتماعی اختصاص می‌یابد.

فقط یک نکته مهم را در نظر داشته باشید: بیشتر لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی نوفالو هستند! یعنی می‌توانید از این لینک‌ها برای افزایش ترافیک سایت و طبیعی کردن ساختار لینک سازی خود استفاده کنید. حالا هر شبکه اجتماعی را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

لینک بیلدینگ در اینستاگرام

محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین ایرانی‌ها که متاسفانه قابلیت چندانی برای لینک سازی ندارد. می‌توانید لینک خود را در بیو اینستاگرام قرار دهید که البته نوفالو است.

با وجود این، نباید از لینک‌سازی در این شبکه غافل شوید. با توجه به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید از طریق اینستاگرام ترافیک خوبی را به سایت هدایت کنید. نوع تجارت در این جا نقش مهمی بازی می‌کند. مثلا ما در شرکت طراحی سایت وبنا لازم نیست فعالیت چندانی در اینستاگرم داشته باشیم. کمتر کسی در اینستا دنبال طراحی سایت یا سئو می‌گردد! اما اگر یک فروشگاه آنلاین بهداشتی-آرایشی داشتیم، اینستاگرام بهترین پلتفرم ممکن برای فعالیت‌مان بود و کاربران بسیاری را برای‌مان جذب می‌کرد.

لینک‌سازی در توئیتر

لینک‌های توئیتر هم نوفالو هستند. به همین دلیل فقط به منظور جذب ترافیک و طبیعی کردن ساختار لینک‌سازی استفاده می‌شوند. توئیت‌های کوتاه می‌توانند مخاطبان را به مطالعه پست‌های وب سایت‌تان ترغیب کنند.

لینک‌سازی در فیس بوک

فیس بوک در جهان کاربران بسیاری دارد اما رتبه‌اش در ایران چندان بالا نیست. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید ترافیک زیادی نصیب‌تان کند. به هر حال پلتفرمی است که اجازه می‌دهد در پست‌ها لینک قرار دهید. گذشته از مسئله فالو یا نوفالو بودن، لینک‌هایی که در صفحات و گروه‌های خصوصی باشند برای گوگل قابل دید نیستند. پس باید در صفحات عمومی لینک بسازید.

لینک بیلدینگ در لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی عالی برای لینک‌سازی است. دامین آتوریتی بالایی دارد و اجازه می‌دهد درون پست‌ها لینک قرار دهید. البته زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که این شبکه هم قرار است لینک‌ها را نوفالو کند. به هر صورت، وقتی یک مجموعه کانکشن از افراد مرتبط به حوزه کاری و مشتریان هدف خود تشکیل بدهید، ترافیک هدفمند و ارزشمندی را به دست خواهید آورد. توصیه می‌کنم مقاله من در مورد بهینه‌سازی پروفایل لینکدین را اینجا بخوانید و به هیچ وجه لینکدین را دست کم نگیرید.

لینک بیلدینگ در ردیت

شبکه اجتماعی ردیت در میان ایرانی‌ها چندان شناخته شده نیست. با این حال یک محل عالی برای لینک سازی به شمار می‌رود. این شبکه با هدف اشتراک‌گذاری اخبار اجتماعی ساخته شده است. به این صورت که کاربران متن و لینک‌هایی از اخبار مورد نظرشان می‌گذارند و دیگران رای می‌دهند. هر پستی که بیشتر رای بیاورد در صفحه اول قرار می‌گیرد.

ردیت شبکه‌ای با دامین آتوریتی بالا است که بیشتر لینک‌هایش dofollow هستند. پس لینک‌سازی در آن کاملا به نفع‌تان است حتی اگر کاربران ایرانی زیادی نداشته باشد!

لینک سازی Site-Wide

منظور از لینک‌های SiteWide لینک‌هایی است که در هدر یا فوتر یا هر جای دیگری از سایت قرار می‌گیرند و در همه صفحات تکرار می‌شوند. در گذشته این نوع لینک‌ها برای بهبود سئو استفاده می‌شدند اما اکنون ممکن است باعث جریمه شوند. این نوع لینک‌ها شک گوگل را برمی‌انگیزند. به دلیل این که معمولا لینک‌های خریداری شده، تبلیغاتی و مبادله‌ای Site Wide هستند. اگر قصد استفاده از این نوع لینک‌ها را دارید باید به چند نکته توجه کنید:

  • لینک مرتبط بگیرید. اگر دو بیزنس بی‌ربط به هم لینک سایت واید بدهند طبیعتا گوگل مشکوک می‌شود!
  • زیاده‌روی نکنید! تکرار لینک‌های Site-Wide که به یک مرجع می‌رسند گوگل را مشکوک می‌کند.
  • بهتر است با کلمه کلیدی اصلی لینک SiteWide نسازید.
  • اگر این جور لینک‌ها را با نام برند بگیرید بهتر است.

کجا لینک نسازیم؟

همان طور که گفتم هر جایی نباید لینک سایت خود را قرار بدهید. قبلا چند مورد از این نبایدها را در آموزش لینک بیلدینگ بر بررسی کردیم. هنگام لینک سازی فهرست زیر را حتما مد نظر داشته باشید:

کجا لینک نسازیم

  • تا حد امکان لینک ها را در صفحات و سایت های مرتبط بسازید.
  • در وبلاگ‌ها و سایت‌هایی لینک‌های خروجی فراوانی دارند لینک نسازید.
  • در صفحات اسپم و بی‌محتوا لینک نسازید.
  • در قسمت کامنت‌ها و نظرات لینک نسازید.
  • در وب سایت‌های تبلیغاتی لینک نسازید یا لینک‌ها را Nofollow کنید.
  • با انکر تکست‌های بیش از حد بهینه‌سازی شده لینک نسازید.
  • تعداد بک لینک‌های سایت را ناگهان زیاد نکنید.

خب تا این جا مهمترین نکات را در آموزش لینک سازی با هم بررسی کردیم. لازم است دوباره تاکید کنم تعادل را حفظ کنید. با یکی دو لینک نامرتبط جریمه نمی‌شوید یا اگر از یک مرجع بک لینک site wide بگیرید مشکلی پیش نمی‌آید. جریمه‌ها زمانی شروع می‌شوند که غیر طبیعی عمل کنید: تعداد زیادی لینک نامرتبط، تعداد زیادی لینک با انکر تکست شامل کلمه کلیدی، تعداد زیادی بک لینک که ناگهان به سایت اضافه می‌شوند و … . صبور باشید و نتایج لینک‌هایی را که ساخته‌اید به مرور زمان مشاهده کنید.

۰/۵ ( ۰ نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *