گوگل پنالتی google penalty و انواع آن
در مسابقات فوتبال زمانی پنالتی گرفته میشود که شما در محوطه جریمه مرتکب خطا شوید. گوگل پنالتی نیز زمانی اتفاق میافتد که در صفحات اینترنتی خطایی انجام داده باشید. نوع خطاهایی که انجام میشود متفاوت است و بسته به میزان و شدت خطا برایتان جریمه در نظر گرفته خواهد شد. در این مقاله قصد داریم گوگل پنالتی و انواع پنالتی گوگل، علتهای پنالتی شدن نحوه تشخیص جریمه شدن را بررسی کنیم.
گوگل پنالتی چیست؟
با به روزرسانی شدن الگوریتمهای گوگل و بالاتر رفتن دقت آنها در بررسی محتوای سایتها، شرایط برای کسانی که بر خلاف قوانین گوگل سعی در بهینهسازی صفحات خود دارند سخت و سختتر میشود. در صورت انجام تخلف مورد مجازات گوگل قرار میگیرند و در نتیجه این مجازات یا به کلی از صفحات اینترنی حذف میشوند یا با کاهش رتبه در صفحات نتایج جستجو روبرو خواهند شد. به اتفاقاتی که بعد از جریمه کردن برای سایتها میافتد اصطلاحا گوگل پنالتی یا پنالتی گوگل گفته میشود.
آیا جریمه های گوگل انواع مختلفی دارد؟
گوگل پنالتی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :
Manual Penalty یا پنالتی دستی
پنالتی دستی زمانی اتفاق میافتد که شخصی از سوی شرکت گوگل سایت را مورد بررسی قرار دهد و متوجه تخلفات شود و در این حالت با دادن یک کارت قرمز سایت را به طور کامل از صفحات نتایج جستجو گوگل حذف میکند. معمولا زمانی که این اتفاق رخ دهد در Webmaster Tools در قسمت Manual Action یک پیام با مضمون اینکه «سایت شما به دلیل نقض قوانین جریمه شده است» را دریافت کنید.
Algorithmic Penalty یا پنالتی الگوریتمیک یا اتوماتیک
در این نوع گوگل پنالتی عملکرد سایتها مستقیما از سوی الگوریتمهای گوگل بررسی میشود و در صورت دیدن تخلف با نشان دادن یک کارت زرد سایت مورد نظر را جریمه میکنند. این جریمه باعث کاهش رتبه شما در SERPS (صفحات نتایج جستجو) خواهد شد. معمولا شناسایی زمان جریمه و نوع جریمه مشخص نیست و شما با استفاده از ابزار Google Analytics و بررسی میزان ترافیک سایت خود و عملکرد آن متوجه این موضوع خواهید شد.
علت گوگل پنالتی شدن سایت چیست ؟
همان طور که می دانید گوگل به صورت متداوم در حال ایندکس کردن سایتها است و از طرف دیگر الگوریتمهای گوگل هر چند وقت یک بار به روزرسانی میشوند. با در نظر گرفتن این مسائل باید نسبت به تغییراتی که در بهینهسازی سایت خود اعمال می کنید دقت بیشتری داشته باشید. در ادامه به تعدادی ازعلتهایی که باعث میشود گوگل شما را جریمه کند اشاره خواهیم کرد:
خرید لینک
با توجه به اطلاعاتی که تا به حال از نحوه بهینهسازی برای موتورهای جستجو به دست آوردهاید، به خوبی میدانید که خرید لینک (Paid Link) یکی از روشهای سئو کلاه سیاه از جمله مواردی است که گوگل نسبت به آن حساسیت ویژهای دارد.
تبادل لینک دو طرفه
معمولا در امور تجارت همیشه تبادلاتی انجام میشود. انجام این کار طبیعی بوده و هست اما اگر خارج از قوانین باشد دردسرهایی به دنبال خواهد داشت. گوگل در اصل با نقل و انتقالات لینک مشکلی خاصی ندارد. با این حال اگر تعداد این تبادلات بیش از حد باشد یا با سایتهای نامناسب همکاری کنید گوگل با شما برخورد خواهد کرد و بسته به میزان و شدت خطا، شما را جریمه میکند .
محتوای تکراری Duplicate Content
مسلما تا به حال سایتهایی را دیدهاید که محتوا را از جاهای دیگر بدون کم یا زیاد کردن حتی یک ویرگول کپی کردهاند! این سایتها با انجام حرکت Copy و Paste محتواسازی کردند میکنند. شناسایی محتوای تکراری برای الگوریتمهای گوگل مثل آب خوردن راحت است ، در نتیجه پیشنهاد می کنم به جای کپی کردن محتوا از دیگر سایتها، اطلاعات لازم را برای تولید محتوای مفید و ارزشمند به دست بیاورید و یک Original Content خلق کنید.
استفاده بیش از حد از تگ H1
رعایت کردن اصول ساختار محتوا یکی دیگر از مواردی است که تاثیر قابل توجهی دارد بر سئو سایت دارد. تگ H1 در ساختار یک صفحه، حکم عنوان صفحه را دارد و نشاندهنده محتوای صفحه است. گوگل و موتورهای جستجو با کمک این تگ از محتوای صفحه یا صفحات سایت شما باخبر میشوند. اگر از تگ H1 بیش از حد استفاده کنید گوگل شما را جریمه خواهد کرد چرا که فکر می کند شما به زور میخواهید خود را در لیست نتایج جستجو قرار دهید، این حرکت از نظر او نقض قانون است .
خطای داخلی ۴۰۴
تا به حال با این خطا روبرو شدهاید؟ بعضی اوقات پیش میآید که کاربر تصمیم دارد با کلیک کردن روی لینکی از صفحهای به صفحه دیگر از سایت شما برود ولی در صفحه جدید هیچ اطلاعاتی نصیباش نمی شود و با خطای ۴۰۴ مواجه میشود. گوگل نسبت به طراحی این صفحات حساس است و اصلا دوست ندارد کاربران با این خطا روبرو شوند و اگر تعداد خطاهای ۴۰۴ از حد بگذرد شما را جریمه می کند .
چگالی کلمات کلیدی
کلمات کلیدی و ماجراهای استفاده بیش از حد این نوع لغات ( Keyword Stuffing ) سالها بحث داغ تمام محافل بهینهسازی بود. از دیگر مواردی که باعث گوگل پنالتی شدن سایت ما میشود، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی است. با استفاده از این روش توجه الگوریتم ضد اسپم گوگل ( Google Panda Algorithm ) را به خود جلب میکنید و باعث میشوید به سراغ شما بیاید.
استفاده بیش از حد از انکر تکست
استفاده بیش از حد انکر تکست هم مانند کلمات کلیدی در گوگل پنالتی شدن سایت بدون تاثیر نخواهد بود. پس اگر می خواهید از خشم الگوریتمهای گوگل به دور بمانید نسبت به نوع لینک و نحوه ساخت لینک دقت داشته باشید. الگوریتمهای گوگل ، داوران بادقتی هستند و هیچ خطایی از چشم آنها دور نمیماند!
علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، استفاده از لینک و محتواهای مخفی، تبلیغات بیش از حد، سرعت پایین آپلود شدن سایت، لینک سازی بیش از حد ( Farm Link ) ، نقشه نادرست سایت، سئو کلاه سیاه ( Black Hat ) ، استفاده از چند لندینگ پیج، و… میتواند باعث گوگل پنالتی شدن سایت شما بشود .
آیا راهی برای خارج شدن از گوگل پنالتی وجود دارد؟
بله ، در بیشتر مواقع یک راه خلاص شدن یا به قول معروف یک راه فرار وجود دارد که ما امیدواریم برای انجام این راه و روشها دیر نشده باشد. گوگل تنها زمانی به شما اعتماد میکند و شما را از گوگل پنالتی خارج میکند که شما با صداقت پیش او بروید و از انجام کارهای خلاف قانون ابراز ندامت کنید! با انجام کارهای زیر میتوانید یک بار دیگراعتماد گوگل را به خود جلب کنید و از گوگل پنالتی رها شوید:
علت جریمه را پیدا کنید
بعضی از خطاهای ما عمدی و بعضی دیگر غیرعمد هستند. گاهی اوقات مثلا بعد از آپدیت شدن الگوریتمهای گوگل، که زمان مشخصی ندارند، سایت ما با مشکلاتی روبرو میشود و چون اطلاعی از آنها نداریم گوگل ما را جریمه میکند وارد گوگل پنالتی میشویم. در این مواقع اول از همه باید بدانید که به چه دلیل و چگونه جریمه شدهاید.
راه فرار از گوگل پنالتی را پیدا کنید
بعد از این که متوجه شدید به چه دلیل مورد غضب گوگل قرار گرفتهاید زمان بررسی و استفاده از مواردی است که در خارج شدن از گوگل پنالتی کمک میکند. اگر از سوی الگوریتم خاصی جریمه شدهاید، به اصلاح مواردی که باعث خشم الگوریتم مورد نظر شده بپردازید.
صبر کنید
صبر مرحله پایانی است. بعد از انجام موارد فوق باید منتظر بمانید که گوگل نتایج کارهایی را که برای خروج از گوگل پنالتی انجام دادهاید را بررسی کند. اگر به صورت دستی جریمه شدهاید یک پیام درخواست بازبینی ( Reconsideration Request ) برای گوگل میفرستید که سایتتان را دوباره بررسی کند.
اگر به صورت اتوماتیک یعنی از سوی الگوریتمهای گوگل جریمه شدهاید باید منتظر بمانید که الگوریتمها دوباره سایت شما را بررسی کنند که این کار ممکن است مدت زیادی طول بکشد. بهتر است خطا نکنید تا از گوگل پنالتی در امان بمانید.
جریمه های گوگل چه انواعی دارند؟
گوگل پنالتی به دو گروه Manual و Algorithmic تقسیم میشود. جریمه دستی توسط نیروی انسانی و جریمه الگوریتمیک توسط الگوریتمها اعمال میشود.
کدام نوع پنالتی گوگل شدیدتر است؟
جریمه دستی یا Manual شدت بیشتری دارد و مثل یک کارت قرمز در فوتبال، سایت را از نتایج حذف میکند. جریمههای الگوریتمیک را میتوان کارت زرد در نظر گرفت که روی رتبه وب سایت اثر دارند.
ارسال پاسخ