ابزارهای آنالیز سایت

ابزارهای آنالیز سایت
۳.۳
(۸)

همان طور که می‌دانید هیچ کار و ابزاری نیست که نیاز به نظارت و بازبینی نداشته باشد! سایت‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای این که بدانید سایت‌تان به خوبی و به نفع شما کار می‌کند، باید دائما روی آن نظارت داشته باشید و داده‌ها و اطلاعات خاصی را تحلیل کنید. ابزارهای آنالیز سایت تنوع بسیاری دارند. در این مقاله با بعضی از آن‌‌ها آشنا می‌شویم.

منظور از آنالیز سایت چیست؟

همانطور که می دانید آنالیز کردن به معنی تجزیه و تحلیل کردن یک موضوع برای درک و فهم بهتر آن است. آنالیز کردن سایت یعنی سنجش ، جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش از دادهها و اطلاعات سایت با هدف درک و بهینه کردن آنها .

برای بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک آن، با استفاده از یک سری ترفندها و تکنیک‌ها تغییراتی در ساختار داخلی و خارجی سایت خود انجام می‌دهید که اصطلاحا به آن سئو می‌گویند. این جا یک سوال پیش می‌آید، آیا بهینه‌سازی تنها کاری است که باید انجام دهم؟ آنالیز کردن سایت چه لزومی دارد؟

بهترین ابزارهای آنالیز سایت

آنالیز کردن وضعیت سئو سایت، یک تجزیه و تحلیل اختصاصی از عملکرد بهینه‌سازی سایت روی موتورهای جستجو است. در نتیجه این بررسی‌ها، از امتیاز کلی سایت و روش‌هایی که به بهبود سایت کمک می‌کنند باخبر می‌شوید. همچنین بررسی این نتایج شما را نسبت به دیدگاه و نظرات کاربران آگاه می‌کند. این آگاهی می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به بهینه‌سازی سایت تغییر دهد.

بهترین ابزارهای آنالیز سایت

ابزارهای متفاوتی برای بررسی عملکرد سایت وجود دارد. در ادامه به فهرستی از مهمترین ابزارهای آنالیز سایت اشاره می‌کنیم:

گوگل وب مستر Google Webmaster

با کمک گوگل وبمستر یا گوگل کنسول می‌توانید عملکرد سایت خود را در موتورهای جستجو مورد بررسی قرار دهید و یک گزارش کلی از چگونگی عملکرد سایت‌تان تهیه کنید. همچنین با کمک این ابزار می‌توانید میزان ترافیک سایت را اندازه‌گیری کنید. از دیگر امکانات گوگل وب مستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان بهینه‌سازی محتوا بر اساس کلماتی که کاربران از آن استفاده می‌کنند.
  • بررسی نوع ایندکس شدن صفحات
  • بررسی تعداد و نوع لینک‌های داخلی و خارجی
  • بررسی جریمه‌های گوگل

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای آنالیز کردن سایت است. با استفاده از این ابزار می‌توانید یک گزارش کامل از ترافیک سایت خود تهیه کنید. موارد زیر در گوگل آنالیتیکس بررسی می‌شود:

  • تعداد کاربرانی که وارد سایت شدند.
  • مدت زمانی که در سایت سپری کرده‌اند.
  • نحوه ورود کاربران (مستقیم، جستجو، ارجاعی)
  • نرخ فرار یا بانس ریت (Bounce Rate)
  • اطلاعات کلی در مورد محل زندگی کاربران
  • صفحات بازدید‌شده
  • نرخ تبدیل کاربران به مشتری

بیشتر بخوانید :   راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس و روش استفاده از آن

وورنک   Woorank

Woorank یکی از پر کاربردترین ابزارهای آنالیز سایت به شمار می‌رود. در هنگام استفاده از این ابزار یک شمارشگر دایره‌ای شکل و ۳ آنالیزور (سبز رنگ، زرد رنگ، و قرمز رنگ) مواجه خواهید شد:

  • عدد نمایش داده شده درصد مواردی است که در گوگل رعایت شده‌اند.
  • آیکون سبز رنگ اشاره به مواردی دارد که شما در سایت خود به خوبی رعایت کرده‌اید.
  • آیکن زرد رنگ به مواردی اشاره می‌کند که نیاز به بهبود دارند و باید آن‌ها مورد بررسی قرار دهید.
  • آیکن قرمز رنگ نشان‌دهنده مواردی است که باید هر چه سریعتر به آن‌ها رسیدگی کنید تا به سئوی سایت‌تان لطمه‌ای وارد نشود.

با استفاده از اطلاعات هر بخش می‌توانید تک تک موارد را بررسی کنید و به فهرستی از راهکارهایی که به بهبود سئوی سایت‌تان کمک می‌کند دسترسی داشته باشید.

Semrush

Semrush  ابزار بررسی کلمات کلیدی، تحقیق و تحلیل عملکرد رقبا است. اگر قصد دارید رقبای خود را بهتر بشناسید و از چگونگی فعالیت‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند باخبر شوید. با استفاده از این ابزار می‌توانید:

  • میزان سختی کلمات کلیدی بسنجید.
  • برترین رقیب یا رقبای خود را بشناسید.
  • کلمات کلیدی را شناسایی کنید.
  • با چگونگی ساخت بک لینک و نحوه ساخت بهترین محتوا آشنا شوید.
  • میزان فعالیت رقبای خود را در تبلیغات کلیکی تحلیل کنید.

Site Auditor

ابزار Site Auditorبا هدف نشان دادن عملکرد سایت و خطاهای سئو طراحی شده است. روش کار آن به این شکل است که با خزیدن در صفحات سایت، Broken links  یا لینک‌های شکسته، Meta Data  متا دیتا، موضوعات محتوا و تصاویر، ساختار معنایی و موارد دیگر را بررسی می‌کند و مواردی را که نیاز به بهینه‌سازی دارند اعلام می‌کند .

این ابزار سایت را به شکل زیر آنالیز می‌کند :

  • تهیه گزارش از جزئیات عملکرد سایت
  • برطرف کردن مشکلات سئو براساس دستورالعمل‌های Site Auditor
  • پیگیری مراحلی که برای بهینه‌سازی و رفع مشکلات انجام دادید.
  • چک کردن امنیت سایت از نظر پروتکل HTTPS

در کل با استفاده از این ابزار امکان بررسی و تحلیل متا دیتا، محتوا، لینک‌ها، تصاویر و سرعت لود صفحات را خواهید داشت.

Google page insight

یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهای آنالیز کردن سایت، ابزار Google page insight است که سرعت بارگذاری سایت را بررسی می‌کند. این ابزار با شناسایی بهترین شیوه‌های عملکرد در هر وب سایت، پیشنهادهایی در مورد بهینه‌سازی صفحات وب ارائه می‌دهد. این ابزار درباره چگونگی ایجاد یک صفحه اینترنتی پر سرعت به شما ایده می‌دهد و در تمامی مرورگرها قابل اجرا است.

GT metrix

به کمک ابزار GT metrix قادر خواهید بود مواردی که باعث بالا رفتن سرعت بارگذاری سایت می‌شوند را مورد بررسی قرار دهید. با کمک این ابزار شما می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • نحوه بهینه‌سازی سایت برای داشتن سرعت بیشتر
  • آنالیز سایت براساس قوانین Google page speed و Yahoo Yslow
  • کسب اطلاعات جزئی از زمان بارگذاری صفحات
  • مشخص کردن یک محدوده زمانی برای ذخیره گزارش‌های عملکرد سایت
  • پیشنهاد راه حل برای رفع مواردی که سرعت سایت را کاهش می‌دهد.
  • شناسایی موارد پیچیده Render-blocking در وب سایت

بیشتر بخوانید :   آموزش کامل گوگل سرچ کنسول جدید ۲۰۱۹

Ahrefs

برای آنالیز کردن کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید از ابزار Ahrefs استفاده کنید. با استفاده ازاین ابزار می‌توانید:

  • بک لینک‌ها را بررسی کنید.
  • معیارهای انتخاب کلمات کلیدی را بسنجید.(رتبه کلمه کلیدی، سختی کلمه کلیدی، میزان ترافیک کلمه کلیدی)
  • کلمات کلیدی را مدیریت کنید.

Google mobile user friendly Test

با در نظر گرفتن این که بیشتر کاربران برای دسترسی به صفحات اینترنتی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، مدیران سایت‌ها باید نسبت به رسپانسیو بودن سایت‌های خود در موبایل‌ها و دستگاه‌های دیگر اطمینان حاصل کنند. در نتیجه کار با این ابزار :

  • یک اسکرین شات از صفحات سایت خود خواهید داشت که به شما نشان می‌دهد این صفحات در تلفن‌های همراه چگونه دیده می‌شوند.
  • فهرستی از مشکلاتی که ممکن است در زمان استفاده با موبایل با آن‌ها مواجه شوید را به شما نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید :   سوال های مهمی که قبل از انتخاب مشاور سئو باید بپرسید

Google Structured Data Testing Tools

زمانی که قصد طراحی سایت دارید، گوگل با توجه به نوع فعالیت شما یک ساختار خاص برای سایت مشخص می‌کند. پیروی کردن از این ساختار باعث بهتر دیده شدن سایت در صفحات نتایج جستجو خواهد شد. بعد از پایان طراحی، با استفاده از این ابزار می‌توانید صحت و درستی ساختار سایت خود را بررسی کنید. در صورت دیدن هر مشکلی در ساختار به شما اخطار خواهد داد. با مراجعه به سایت schema.org می‌توانید اطلاعات لازم در مورد ساختارهای تعریف‌شده برای سایت‌ها را به دست بیاورید .

کسانی که می‌خواهند درعرصه کاری خود موفق باشند و به نحوه عملکرد سایت‌شان اهمیت می‌دهند نباید نسبت به آنالیز کردن سایت خود بی‌تفاوت باشند. استفاده از ابزارهای آنالیز سایت کمک می‌کند از مشکلات موجود در سئو سایت آگاهی پیدا کنید و با رفع آن‌ها، گام مهمی در راه رونق کسب‌وکار خود بردارید.

با آنالیز کردن از وضعیت فعلی سایت خود آگاه می‌شوید و می‌توانید روش‌هایی برای بهبود جایگاه خود پیدا کنید. همچنین این کار شما را نسبت به دیدگاه و نظرات کاربران آگاه می‌کند و در تدوین استراتژی نقش موثری خواهد داشت.

ابزارهای بسیاری را در این زمینه می‌توان نام برد. گوگل آنالیتیکس و وبمستر دو ابزار مفید، مشهور و رایگان گوگل هستند که داده‌های مهمی را در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار می‌دهند. فهرستی از ابزارهای مفید دیگر را نیز، می‌توانید در این مقاله مشاهده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود

میانگین امتیاز ها ۳.۳ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۸

هیچ امتیازی ثبت نشده !

اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

دیدگاه ها

یک دیدگاه

پاسخ دادن به حسین لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *