سوال های مهمی که قبل از انتخاب مشاور سئو باید بپرسید
آیا تا به حال تجربه ناخوشایندی در انتخاب مشاور سئو یا شرکتهایی که خدمات سئو ارائه میدهند داشتهاید؟ اگر این طور است باید بدانید که تنها نیستید! به نظر میرسد که تمامی صاحبان کسبوکار یک تجربه وحشتناک در این زمینه دارند یا از دیگران شنیدهاند.
در این مقاله قصد نداریم شرکتهای بدنام در این زمینه را معرفی کنیم یا از یک مشاور خاص نام ببریم. هدفمان این است که به شما کمک کنیم انتخابی خوب و در نتیجه تجربهای مثبت در زمینه خدمات سئو داشته باشید.
انتخاب مشاور سئو : چه مسائلی باید بررسی شوند؟
قبل از انتخاب مشاور سئو یا شرکت ارائهدهنده خدمات سئو سوالات زیر را از خود بپرسید:
شهرت و اعتبار واقعی آنها چگونه است؟
بررسی شهرت و اعتبار قبل از انتخاب مشاور سئو ممکن است ساده به نظر برسد اما این طور نیست. کافی نیست که نقدهای مثبت مشتریان را بخوانید. این نقدها معمولا به صورت انتخابی منتشر میشوند. حتی به نقدهایی که در جایی مثل گوگل مپ نوشته میشوند نمیتوان تکیه کرد.
شایعاتی وجود دارد که میگوید بعضی از آژانسها و شرکتهای سئو، مشتریان خود را برای برداشتن نقدهای منفی تهدید میکنند. مثلا تهدیدشان میکنند که از با روش سئو منفی رتبه سایت را پایین میآورند. این شایعات درست باشد یا نه، نباید برای انتخاب متخصص سئو به نقدهایی که میخوانید اطمینان کنید.
یک روش عالی برای شناخت شهرت و اعتبار واقعی مشاوران و شرکتهای سئو این است که مستقیما با برخی از مشتریان قبلی آنها تماس بگیرید. با این کار به زودی متوجه میشوید که توصیفات درست بوده یا نه و همچنین احتمالا راهنماییهای خوبی هم دریافت میکنید.
چقدر در زمینه سئو تخصص دارند؟
بسیاری از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ خدمات سئو را نیز ارائه میدهند که البته اشکالی ندارد. مشکل زمانی شروع میشود که یک شرکت نیروی متخصص در این زمینه را نداشته باشد. بعضی از شرکتها در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند و یکی از کارکنان خود را نیز به عنوان مسئول امور سئو معرفی میکنند.
این شخص با مفاهیم سئو آشنا است اما در این زمینه تخصص ندارد. در بهترین حالت کار او توسط مدیران شرکت نظارت میشود اما در نهایت شما خدمات سطح بالای سئو دریافت نمیکنید.
پس اگر به جای انتخاب مشاور سئو کار خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ میسپارید، باید از قبل بررسی کنید که مسئول سئو در آن شرکت چه کسی است؟ چقدر سابقه دارد؟ چند پروژه موفق داشته است؟ چقدر در این بازار شهرت دارد؟
اگر بدون توجه به این نکات کار خود را به یک شرکت بسپارید، ممکن است در عین پرداخت هزینههای سئو تخصصی، خدماتی در حد دانش یک کارآموز جوان دریافت کنید.
چه نتایجی به دست آوردهاند؟
پاسخ واضح است! یک مشاور یا شرکت سئو مفید و موثر، موثر هم باقی میماند. البته این که توقع داشته باشیم یک شرکت سئو در همه زمینهها جایگاه اول رتبهبندی را داشته باشد اما آنها باید بتوانند در بعضی از کیوردها جایگاه محکمی در صفحه اول نتایج جستوجو داشته باشند.
به جای این که از آنها در مورد رتبههایی که به دست آوردهاند بپرسید یا نقدهای منتخب را بخوانید، خودتان تحقیق کنید. وب سایت مشتریان و کلمات کلیدی آنها را بررسی کنید و ببینید چه جایگاهی در این کلمات دارند.
تغییرات بسیاری در الگوریتمهای گوگل اتفاق میافتد که روی رتبهها تاثیر میگذارد. فقط به خاطر این که یک سایت دو سال پیش در یک کلمه کلیدی رتبه بالایی داشته، نمیتوانیم مطمئن باشیم که کار شرکت خدمات سئو هنوز هم عالی است.
کلمه کلیدی پیشنهادی آنها چیست؟
یکی از بزرگترین کلاهبرداریهایی که در زمینه سئوی گارانتیشده وجود دارد این است که قول میدهند شما را با نام برند یا کلمات کلیدی که هیچ کس سرچ نمیکند به رتبه یک بیاورند!
قبل از عقد قرارداد، در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید. مطمئن شوید کلمه کلیدی انتخابی شما به اندازه کافی کلیکخور دارد تا بهترین نرخ بازگشت سرمایه را به دست آورید.
کسب رتبه برای نام برند خودتان یک جک است! وقتی کسی برند شما را جستوجو کند گوگل خود به خود سایتتان را نمایش خواهد داد.
دقت داشته باشید که وقتی در رتبههای بالای صفحه نتایج جستوجو قرار گرفتید، باز هم تنها درصدی از کلیکها را به دست خواهید آورد و باز هم درصدی از این کلیکها به مشتری تبدیل میشوند پس هزینههای سئو نباید بر اساس تعداد کلی سرچها محاسبه شود.
آیا آنها سعی دارند کنترل همه چیز را در دست بگیرند؟
بعضی از آژانسها یا مشاوران سئو سعی میکنند کنترل تمامی بخشهای دیجیتال شرکتتان را به عهده بگیرند. آنها معمولا سعی میکنند یک طراحی سایت جدید به شما بفروشند، قانعتان میکنند که سایت را به هاست خودشان منتقل کنید، سعی میکنند دامین شما را به اکانت خودشان منتقل کنند و … .
ممکن است بگویند اگر تمام کارها را به یک شرکت بسپارید همه چیز سادهتر میشود. از نظر تکنیکی درست میگویند اما این کار در ضمن باعث میشود قطع همکاری برای شما به یک کابوس تبدیل شود!
اگر قصد دارید تمامی کارهای وب سایت خود را، از طراحی تا سئو، به یک شرکت بسپارید باید از سابقه، تواناییها، اعتبار و خوشنامی آن شرکت مطمئن شده باشید.
اگر هم میخواهید هر بخش از کار را در اختیار یک شرکت قرار دهید، باید توانایی مدیریت کارها را داشته باشید و خود را برای بروز بعضی ناهماهنگیها آماده کنید.
آیا آنها صادق و شفاف هستند؟
بعضی از مشاوران و شرکتها روشهای سئو خود را پنهان میکنند. البته این قابل درک است و آنها باید در یک بازار رقابتی از اسرار خود محافظت کنند اما باید حداقل مقداری شفافیت در کار وجود داشته باشد.
بعضی از مشاوران و آژانسها اطلاعات را بروز نمیدهند چون نمیخواهند به بعضی از روشهایشان اعتراف کنند. روشهایی مانند استفاده از نرمافزارهای لینکسازی یا دریافت خدمات از یک شرکت دیگر. این که قبل از انتخاب متخصص سئو یا آژانس خدمات سئو کمی از روشهای آنها سردربیاورید مفید خواهد بود. مواظب افراد و شرکتهایی که هیچ شفافیتی ندارند و هیچ سوالی را پاسخ نمیدهند باشید.
در پایان باید بگویم استخدام یک مشاور سئو بسیار بهتر از این است که بخواهید شخصا امور سئو را در دست بگیرید. اطلاعات متناقض بسیاری در این زمینه وجود دارد و یک متخصص سئو دقیقا میداند در چه زمانی چه روشی مفید خواهد بود. با این حال چنان که گفته شد، بهتر است قبل از انتخاب مشاور سئو اقدامات احتیاطی و تحقیقات لازم را انجام دهید.
ارسال پاسخ