آموزش کامل گوگل سرچ کنسول جدید ۲۰۱۹

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول جدید


گوگل در اوایل سال ۲۰۱۸ نسخه بتای سرچ کنسول را به کاربران محدودی ارائه داده بود اما اکنون آپدیت جدید این ابزار در دسترس همه قرار دارد. نسخه جدید ویژگی‌های بیشتری دارد و با استفاده از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش کارایی طراحی شده است. مدتی زمان می‌برد تا به نسخه جدید عادت کنید اما نگران نباشید. ما با آموزش کامل گوگل سرچ کنسول جدید ۲۰۱۹ همراه‌تان هستیم.

شروع کار با سرچ کنسول جدید و ثبت سایت

برای شروع کار با این ابزار، ابتدا باید سایت خود را در وبمستر ثبت کنید. به Search Console وارد شوید و روی گزینه Add a Property کلیک کنید.

add-property

سپس URL سایت خود را وارد کنید و گزینه Add را کلیک کنید.

add-property-domain

پس از این مرحله باید هویت‌تان به عنوان صاحب سایت تایید شود. این کار از راه‌های مختلفی انجام می‌شود. ساده‌ترین راه استفاده از HTML Tag است. یک خط کد HTML به شما داده می‌شود و باید آن را در هدر سایت خود قرار دهید. سپس روی گزینه Verify کلیک می‌کنید و سایت ثبت خواهد شد.

در مرحله بعد می‌توانید دامین سایت را انتخاب کنید. دامین همان آدرسی است که در نتایج جست‌وجو دیده می‌شود.

preferred-domain

پس از طی این مراحل، Search Console آماده استفاده است.

راهنمای گوگل سرچ کنسول جدید

گوگل سرچ کنسول جدید تغییرات مهمی داشته است و حالا داده‌ها را به نحو بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای این که بتوانید استفاده کامل را از این نسخه جدید ببرید باید با ویژگی‌های آن آشنا باشید.

ویژگی‌های گوگل سرچ کنسول جدید

بعضی از ویژگی های سرچ کسنول جدید مشابه نسخه قبلی است و بعضی دیگر تغییر یا بهبود داشته‌اند. در ادامه این تغییرات را در بخش‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

گزارش Search Performance

گزارش Search Performance

یکی از ویژگی های گوگل سرچ کنسول جدید گزارش عملکرد است. گزارش عملکرد یا Search Performance جایگزین سرچ آنالیتیکس در نسخه قبلی شده است. عملکرد این دو بخش مشابه هم است و موارد زیر را نشان می‌دهند:

  • تعداد کلیک‌ها
  • تعداد نمایش‌ها Impressions
  • نرخ کلیک CTR
  • میانگین رتبه در نتایج Average position
  • دستگاه‌ها
  • چگونگی ظاهر شدن در نتایج Search appearance
  • کشورها

سرچ کنسول جدید داده‌های مربوط به ۱۶ ماه گذشته را نشان می‌دهد. این رقم در مورد نسخه قبلی ۹۰ روز بود.

ابزار URL Insception در گوگل سرچ کنسول جدید

ابزار URL Inception در گوگل سرچ کنسول جدید

این یک ابزار جدید در سرچ کنسول جدید است که کمک می‌کند بررسی کنید گوگل چگونه یک URL خاص را می‌بیند. اطلاعات زیر را می‌توانید در این بخش ببینید:

  • آیا URL ایندکس شده است؟
  • علت ایندکس نشدن آن چیست؟
  • چه زمانی برای آخرین بار کراول شده است؟
  • گوگل چطور این صفحه را پیدا کرده است؟
  • کدام نقشه سایت شامل این URL می‌شود؟
  • چه آدرسی به عنوان آدرس کانونیکال این صفحه معرفی شده است؟
  • این URL برای موبایل مناسب است؟ اگر نیست چرا؟

گزارش صفحات سریع موبایل AMP

AMP یکی از ابزارهای جدید گوگل است که حجم صفحات وب را کم و سرعت آن‌ها را زیاد می‌کند. در این بخش از سرچ کنسول جدید می‌توانید تعداد صفحات ایندکس شده AMP و خطاهای آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تعداد Impression برای این نوع صفحات را نیز ببینید.

گزارش Index Coverage

گزارش Index Coverage در گوگل سرچ کنسول جدید

این قسمت سرچ کنسول جدید مشابه Index Status است و صفحات ایندکس‌شده را به صورت دقیق‌تر، همراه با خطاها و جزئیات مشکلات نشان می‌دهد. با تیک زدن گزینه Impressions می‌توانید تعداد نمایش‌های سایت را نیز به نمودار اضافه کنید و تاثیر این معیارها را بر سئو سایت ببینید.

اگر روی ارورهایی که برای صفحات اعلام شده است کلیک کنید، ابزار Diagnostic Tool باز می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توانید مشکلات صفحه را رفع کنید و آن را دوباره برای گوگل بفرستید تا ایندکس شود.

  • گزارش خطا بیشتر در مورد سایت‌هایی عمل می‌کند که نقشه سایت را ارسال کرده باشند.

گزارش عملیات دستی Manual Actions

جریمه‌ها یا پنالتی‌های گوگل به دو شکل انجام می‌شوند: از طریق الگوریتم و دستی یا منوال. اگر سایت‌تان توسط نیروی انسانی یا به اصطلاح به صورت دستی جریمه شده باشد، می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را در این قسمت مشاهده کنید. این جریمه‌ها معمولا در موارد نقض قانون سئو یا سئو کلاه سیاه انجام می‌شوند.

بخش نقشه سایت Sitmaps

Search Console جدید به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی نقشه سایت را ثبت کنید، نقشه‌های جدید اضافه کنید و وضعیت نقشه‌ها را بررسی کنید. در ستون Status می‌توانید ببینید که آیا نقشه‌ها به درستی پردازش شده‌اند یا خطایی در این زمینه رخ داده است.

با کلیک روی یک ردیف از نقشه سایت، می‌توانید ببینید گوگل چه اطلاعات در مورد آن دارد. اطلاعاتی مانند این که آن نقشه آخرین بار چه زمانی خوانده شده، چند URL در آن پیدا شده و چه وضعیتی دارد.

قابلیت استفاده با تلفن همراه Mobile Usability

قابلیت استفاده با تلفن همراه Mobile Usability

در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید کدام یک از صفحات سایت قابلیت نمایش در موبایل را دارند و کدام یک به خوبی در موبایل نمایش داده نمی‌شوند. با تیک زدن گزینه Impression در این قسمت می‌توانید وضعیت این صفحات را از نظر سئو بررسی کنید.

در جدول جزئیات روی هر یک از خطاها کلیک کنید تا ببینید مشکل چه بوده است.

گزارش لینک‌ها در سرچ کنسول جدید

در این گزارش می‌توانید ببینید وب سایت‌تان به چه لینک‌هایی اشاره دارد، این لینک‌ها از کجا هستند و انکر تکست آن‌ها چیست. با استفاده از این گزارش می‌توانید تشخیص دهید کدام نوع محتوا لینک‌های بیشتری دریافت می‌کند، کدام سایت‌ها بیشتری به شما لینک می‌دهند، چه متنی برای لینک‌ها نوشته می‌شود و … در این بخش می‌توانید لینک‌های داخلی و نحوه گشتن مخاطب در سایت را نیز بررسی کنید.

این بخش را جدی بگیرید. با این کار می‌توانید استراتژی لینک سازی خود را تدوین کنید، محتوای محبوب سایت‌تان را پیدا کنید و از لینک‌های اسپم پیشگیری کنید.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت گوگل سرچ کنسول جدید کاربری آسان‌تری دارد و گزارش‌ها را با سرعت بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهد. همچنین با این ابزار می‌توانید گزارش‌ها را میان اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

۰/۵ ( ۰ نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *