راهنمای کامل ابزار Coverage در سرچ کنسول جدید

Coverage در سرچ کنسول جدید


برای این که یک صفحه در نتایج گوگل نشان داده شود، باید مراحل متعددی را طی کند. یکی از مهمترین مراحل در این زمینه، ایندکس است. هر چه صفحات سایت زودتر ایندکس شوند، بهتر است و هر چه پیاده‌سازی سایت بهینه‌تر باشد این سرعت بیشتر می‌شود. گوگل برای بررسی وضعیت ایندکس صفحات، خطاهای احتمالی و روش رفع آن‌ها ابزار Coverage در سرچ کنسول جدید را ارائه داده است.

با استفاده از این ابزار در سرچ کنسول جدید می‌توانید ببینید چه مقدار از صفحات سایت‌تان ایندکس شده‌اند و چند مورد به مشکل برخورده‌اند. با دانستن مشکلات برای رفع آن‌ها اقدام می‌کنید و درخواست بررسی مجدد را به گوگل ارسال می‌کنید. ابزار Coverage کمک بسیار بزرگی در این زمینه است و یادگیری نحوه عملکرد آن برای تمامی وبمسترها لازم است. برای یادگیری طرز کار این ابزار مفید با ما همراه باشید.

بخش های مختلف ابزار Coverage در سرچ کنسول جدید

Coverage در سرچ کنسول جدید بخش‌های مختلفی دارد و در هر بخش اطلاعات متفاوتی را دریافت خواهید کرد. در این قسمت هر بخش را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

بخش Error در Coverage

error in coverage

همان طور که از نامش پیدا است، این بخش به خطاهایی می‌پردازد که در لینک‌های وب سایت صورت گرفته است. در این قسمت گوگل نمودار خطاهایی را که در تاریخ‌های مختلف در سایت صورت گرفته است به شما نشان می‌دهد. در قسمت سمت راست بالای صفحه می‌توانید تاریخ آخرین آپدیت اطلاعات را مشاهده کنید.

بخش Details در Coverage

در این بخش از Coverage در سرچ کنسول جدید جزئیات خطاها را می‌بینید. نوع خطا و تعداد صفحاتی که تحت تاثیر آن هستند مشخص شده است. با کلیک روی هر یک از این خطاها، می‌توانید جزئیات بیشتر و روش‌هایی برای رفع آن را ببینید.

در باکس اول با کلیک روی گزینه Learn more اطلاعات و مستنداتی در مورد این نوع خطا دریافت خواهید کرد. اگر نوع خطا را بررسی کرده باشید و مشکل رفع شده باشد، می‌توانید روی گزینه Validate fix کلیک کنید و به گوگل اعلام کنید خطا رفع شده است.

باکس دوم مربوط به بخش Examples می‌شود. جایی که گوگل لینک‌های مشکل‌دار را قرار می‌دهد تا بتوانید برای رفع آن‌ها اقدام کنید. ضمنا در ستون Last Crawled می‌توانید تاریخ آخرین بازدید خزنده گوگل از این لینک را مشاهده کنید.

برای بررسی هر یک از موارد باکس Examples کافی است روی آن کلیک کنید. اولین گزینه‌ای که مشاهده می‌کنید مربوط به ابزاری است که در یک مقاله دیگر به صورت مفصل به آن پرداختیم. ابزار URL Inspection که در آن می‌توانید تمامی url های سایت را بررسی کنید.

Test robots.txt blocking

robots.txt وظیفه مدیریت و کنترل الگوریتم‌های گوگل را بر عهده دارد. ممکن است تصمیم بگیرید بعضی لینک‌های سایت‌تان توسط خزنده‌های گوگل بررسی نشوند. مثلا در url صفحات ادمین پنل سایت را در این فایل وارد و بررسی آن‌ها را بلاک یا disallow  می‌کنید. معمولا خود وبمستر می‌داند که اجازه کراول کدام صفحات را بلاک کرده با این حال با کلیک روی گزینه Test robots.txt blocking می‌توانید بررسی کنید که این صفحه بلاک کرده‌اید یا خیر.

Fetch as google

زمانی که یک خطا را بررسی و مشکل را حل کردید، می‌توانید از این گزینه در Coverage در سرچ کنسول جدید استفاده کنید. به این ترتیب به گوگل اعلام می‌کنید خطای مورد نظر رفع شده است و باید دوباره صفحه را بررسی و ایندکس کند. قبل از انجام این کار باید از رفع خطا و سالم بودن صفحه مطمئن باشید.

تعداد Fetch محدودیت دارد و روزانه حدود ۶ تا ۸ لینک را می‌توانید Fetch کنید.

بخش Valid with warnings در Coverage

بخش Valid with warnings در Coverage

در این بخش لینک‌های تاییدشده و معتبری را مشاهده می‌کنید که با خطا یا اخطاری مواجه شده‌اند. لینک‌های این بخش لزوما مشکل‌دار نیستند. ممکن است گوگل پیشنهادهایی برای بهبود آن‌ها داشته باشد. با این حال باید تمامی لینک‌ها را بررسی کنید و در صورت امکان بهبودهای مد نظر گوگل را انجام دهید.

بخش Valid در Coverage

در این بخش از Coverage در سرچ کنسول جدید ، متوجه می‌شوید که کدام یک از صفحات توسط الگوریتم‌ها تایید شده‌اند، محتوای آن‌ها سالم تشخیص داده شده و در دیتا بیس گوگل ذخیره شده‌اند. در این بخش دو نوع لینک را مشاهده می‌کنید:

Submitted and indexed: این مورد یعنی لینک از مرحله بازرسی توسط الگوریتم‌ها با موفقیت عبور کرده، ایندکس شده و سپس در پایگاه داده گوگل ذخیره شده است.
Indexed, not submitted in sitemap: این مورد یعنی صفحه مورد نظر توسط الگوریتم‌ها تایید و ایندکس شده اما در نقشه سایت ثبت نشده است.

بخش Excluded در Coverage در سرچ کنسول جدید

بخش Excluded در Coverage

این بخش شامل لینک‌هایی می‌شود که بنا به دلایلی نمی‌توانند در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شوند یا قبلا در صفحه نتایج بوده‌اند و حذف شده‌اند. برای این مسئله علت‌های فراوانی وجود دارد که در ادامه تک تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

Blocked by ‘noindex’ tag: ممکن است در صفحه سایت خود از تگ noindex استفاده کرده باشید. در این صورت صفحه ایندکس نمی‌شود. این مسئله در مورد صفحاتی اتفاق می‌افتد که نمی‌خواهیم در نتایج گوگل نمایش داده شوند.

Blocked by page removal tools: ابزارهایی وجود دارند که توسط آن‌ها می‌توانید صفحاتی را برای مدتی حذف کنید. در این صورت این صفحات ایندکس نمی‌شوند و در نتایج گوگل نشان داده نمی‌شوند. چنان که اشاره شد، این حذف موقتی است و ممکن است خزنده‌ها بعد از مدتی دوباره به آن سر بزنند و ایندکس کنند. اگر می‌خواهید صفحه هرکز ایندکس نشود باید از تگ noindex استفاده کنید.

Blocked by robots.txt: این مورد را قبلا توضیح دادیم. صفحاتی که در robots.txt ثبت شده باشند، مورد بررسی خزنده‌های گوگل قرار نمی‌گیرند.

Crawl anomaly: با مشاهده این عنوان متوجه می‌شویم که یک ناهنجاری در زمان فچ کردن صفحه به وجود آمده است. این مسئله ممکن است به ارورهای سری ۴۰۰ یا ۵۰۰ منجر شود. در این شرایط گزینه Fetch as google از گوگل را امتحان کنید.

Crawled-Currently not indexed: یعنی صفحه کرال شده اما هنوز ایندکس نشده است. در این شرایط لازم نیست کاری انجام دهید.

Discovered-currently not indexed: این مورد در Coverage در سرچ کنسول جدید یعنی صفحه شناسایی شده اما هنوز کرال نشده است. اگر در زمانی که خزنده‌ها می‌خواستند به صفحه سر بزنند بار سایت زیاد باشد چنین اتفاقی رخ می‌دهد و گوگل تصمیم می‌گیرد در یک فرصت دیگر خزنده‌ها را به سراغ صفحه بفرستد. در مورد این صفحات تاریخ last crawled خالی خواهد بود.

Alternate page with proper canonical tag: می‌توان یک صفحه با یک محتوا را با آدرس‌های مختلف ببینیم. مثلا با www یا بدون آن. در این صورت باید یک صفحه را به عنوان کانونیکال یا اصلی به گوگل معرفی کنیم تا ایندکس شود. این پیغام نشان می‌دهد گوگل این صفحه را اصلی یا کانونیکال تشخیص نداده و آن را ایندکس نکرده است.

Duplicate page without canonical tag: این عنوان نشان می‌دهد گوگل یک صفحه را تکراری تشخیص داده است اما شما برای آن از تگ کانونیکال استفاده نکرده‌اید.

Duplicate non.html page: ممکن است در سایت صفحات غیر html داشته باشید مثلا فایل‌های pdf و گوگل این صفحات را کپی صفحات دیگر تشخیص داده باشد. در این موارد می‌توانید آن صفحات را به html تبدیل کنید و سپس از تگ‌های کانونیکال استفاده کنید.

Google chose different canonical than user: شما یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی و کانونیکال در نظر گرفته‌اید اما گوگل صفحه دیگری را انتخاب کرده است. معمولا انتخاب گوگل بر اساس بالا بودن نرخ کلیک و پایین بودن نرخ پرش صفحه انجام می‌شود.

Not found (۴۰۴): این عنوان در مورد صفحاتی است که در سایت وجود ندارند یا قبلا بوده‌اند و حذف‌شان کرده‌اید. اگر این مسئله عمدی باشد مشکلی نیست اما اگر url صفحه را عوض کرده‌اید باید از ریدایرکت استفاده کنید تا کاربران هنگام مراجعه به صفحه با این عنوان مواجه نشوند.

Page removal because of legal complaint: در مورد صفحاتی که با یک شکایت حقوقی حذف شده باشند، در Coverage در سرچ کنسول جدید با این عنوان مواجه خواهید شد.

ابزار Coverage در سرچ کنسول جدید

Page with redirect: این عنوان در مورد صفحاتی مشاهده می‌شود که در مورد آن‌ها تغییر مسیر یا ریدایرکت اتفاق افتاده باشد. به این ترتیب url قدیمی از ایندکس حذف می‌شود.

Queued for crawling: این یعنی صفحه در صف کرال شدن یا بررسی توسط خزنده‌های گوگل قرار دارد و باید برای بررسی شدن آن صبر کنید.

Soft 404: این مورد معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه محتوای خیلی کمی داشته باشد یا خالی باشد. این صفحات برای گوگل گیج‌کننده هستند. انگار به مخاطب بگویید چنین صفحه‌ای وجود ندارد و هم‌زمان به گوگل بگویید این صفحه موجود است. سرور کد ۲۰۰ را به ربات‌ها می‌فرستد اما آن‌ها هنگام بررسی با صفحه‌ای بدون محتوا، با محتوای کم یا با محتوای تکراری مواجه می‌شوند. چنین صفحاتی از ایندکس خارج خواهند شد.

submitted but 404: زمانی که تصمیم می‌‌‌گیرید یک صفحه را از سایت حذف کنید، url آن هم باید از سایت مپ حذف شود. این مورد زمانی رخ می‌‌‌دهد که url از سایت مپ حذف نشده باشد، خزنده‌‌‌های گوگل آن را می‌‌‌خوانند اما به عنوان ۴۰۴ تشخیص می‌‌‌دهند.

Submitted URL dropped: در این قسمت از Coverage در سرچ کنسول جدید لینک صفحاتی قرار می‌گیرد که درخواست ایندکس آن‌ها را به گوگل ارائه کرده‌اید اما این درخواست رد شده است.

Submitted URL not selected as canonical: این URL مربوط به یکی از صفحات تکراری است اما در آن از تگ کانونیکال استفاده نشده است. شما درخواست ایندکس این صفحه را داده‌اید اما به دلیل تکراری بودن، گوگل فکر می‌کند که یک صفحه دیگر برای کانونیکال بودن مناسب‌تر است و این صفحه را ایندکس نکرده است. در این حالت گوگل کانونیکال انتخابی خودش را ایندکس می‌کند.

در این مقاله به بررسی بخش Coverage در سرچ کنسول جدید پرداختیم و تمامی پیغام‌‌ها و ارورهایی که را که ممکن است در این بخش با آن‌‌ها مواجه شوید بررسی کردیم. حالا دوباره وارد سرچ کنسول شوید و سایت خود را با اطلاعات جدیدی که به دست آورده‌‌اید بررسی کنید. امیدوارم بتوانید تمامی مشکلات را رفع کنید، وب سایتی بهینه با محتوایی مفید داشته باشید و یک گزارش عملکرد یا Performance عالی از سایت را در سرچ کنسول مشاهده کنید.

۰/۵ ( ۰ نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *