تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چیست؟ تاثیر سیگنال های اجتماعی بر سئو از چه روشهایی صورت میگیرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.
این روزها آمار استفاده از سوشال مدیا به حدی بالا رفته است که بسیاری از ما نمیتوانیم زندگی خود را بدون آنها تصور کنیم. این پلتفرمها دیگر تنها ابزاری برای برقراری ارتباط نیستند. از طریق آنها خرید میکنیم، آموزش میبینیم و هزار کار دیگر. اخبار روز را در نظر بگیرید. یادتان هست وسط فیلم و سریال پدر و مادرها کانال را عوض میکردند تا اخبار شبکه یک را ببینند!؟ الان چند نفر از شما منتظر اخبار ۲۱ و آقای حیاتی میمانید تا بفهمید در دنیا چه خبر است!؟
حالا حتی پدر و مادرها هم اکانت اینستاگرام دارند و دنبال فیلترشکن خوب برای تلگرام میگردند!
سوشال مدیا بسیاری از جنبههای زندگی افراد را تغییر داده است و البته که سئوکارها هم از این قاعه مستثنی نیستند. برای بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو باید کمی به عقب برگردیم. زمانی که در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار خبرهایی مبنی بر تاثیر سیگنال های اجتماعی بر سئو شنیده شد.
هنوز کسی نمیدانست این سیگنالها چقدر و چگونه بر سئو تاثیر میگذارند. با این حال، شواهدی به دست آمد که ریتوئیت پستهای فیسبوک در توئیتر بر سئو تاثیر میگذارد. ریتوئیت به عنوان یک روش لینکسازی در نظر گرفته شد اما هنوز همه چیز مبهم بود.
حتی امروز هم نمیتوانیم با اطمینان از میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو صحبت کنیم. با این حال، دیگر میدانیم تاثیر سیگنال های اجتماعی بر سئو یک حقیقت است. ابتدا بیایید مفهوم سیگنال اجتماعی را بررسی کنیم.
سوشیال سیگنال چیست ؟
تمامی اقداماتی که کاربران در شبکههای اجتماعی در رابطه با یک سایت انجام میدهند، سوشیال سیگنال آن سایت محسوب میشود. این اقدامات شامل اشتراکگذاری محتوا، لایک کردن، کامنت گذاشتن و … میشود.
هر چه سوشیال سیگنال یک سایت بیشتر باشد، یعنی مردم ارتباط بیشتری با آن برقرار کردهاند. پستهای آن سایت را در صفحات شخصی خود منتشر کردهاند، درباره آن صحبت کردهاند و آن را پسندیدهاند. از آن جا که تمرکز گوگل همیشه روی جلب رضایت کاربران بوده، طبیعی است که این سیگنالها را هم به عنوان فاکتور نمایشگر رفتار کاربران در نظر بگیرد.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو چیست؟
شبکههای اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم بر سئو سایت اثر میگذارند.
میدانیم که تعداد لایکها و اشتراکگذاریهای فیس بوک روی سئو اثر مستقیم دارد. همچنین در مورد تاثیر تعداد فالوئرهای توئیتر و تعداد ریتوئیتهایی که نام برند یا لینک سایت در آنها ذکر شده باشد، اطمینان داریم. اما در مورد تاثیر مستقیم شبکههای اجتماعی دیگر نمیتوان با اطمینان صحبت کرد.
تاثیر غیر مستقیم سیگنالهای اجتماعی بر سئو
در مورد روش غیر مستقیم تاثیر سیگنال های اجتماعی بر سئو نمونههای فراوانی داریم. مثلا میتوانیم به افزایش تعداد لینکهای ارجاعی یا Inbound links اشاره کنیم. منظور از لینکهای ارجاعی لینکهایی است که درون محتوای متنی قرار میگیرند. این لینکها در نظر گوگل ارزش بالایی دارند. وقتی در شبکههای اجتماعی فعال باشید و کاربران درباره برند شما صحبت کنند، احتمال این که لینک سایتتان را درون پستهای خود بگذارند بالا میرود.
برقراری ارتباط بهتر با مشتریان را نیز میتوان به عنوان یک نمونه دیگر از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو از راه غیر مستقیم دانست.
این مورد به ویژه درباره فروشگاهها و کسبوکارهای آنلاین صدق میکند. کاربران به راحتی میتوانند نظرات خود را درباره برند شما در شبکههای اجتماعی مطرح کنند یا سوالاتشان را بپرسند. شما این نظرات و سوالات را رصد میکنید و به آنها پاسخ میدهید. این ارتباط نزدیک باعث افزایش حس اعتماد، صمیمیت و وفاداری آنها نسبت به برند میشود. مشتری وفادار یعنی کاربر وفادار و کاربر وفادار عامل موثری در سئو سایت است.
کاربرانی که از طریق شبکههای احتماعی وارد یک سایت میشوند، زمان بیشتری را در آن میگذرانند. فرض کنیم در اینستاگرام با یک فروشگاه آنلاین لوازم خانگی دکوراتیو آشنا شدهایم. میدانیم زمینه کاری و سبکشان چیست و قیمتها در چه حدودی هستند. عکسهایی از محصولات را هم دیدهایم.
حالا به سایت میرویم و محصولات مورد نظرمان را جستوجو میکنیم. پس از بررسی چند محصول، یا سفارشی ثبت میکنیم یا منصرف میشویم. در هر دو صورت زمان نسبتا زیادی را در سایت گذراندهایم و از چند صفحه بازدید کردهایم.
این شرایط را مقایسه کنید با وقتی که در گوگل نام یک محصول دکوراتیو مثلا لوستر را سرچ میکنیم. لینک تعدادی فروشگاه را میبینیم. روی لینک اول کلیک میکنیم. ما به دنبال یک لوستر مدرن ساده میگردیم. فهرست محصولات را نگاه میکنیم اما سبک محصولات این فروشگاه کلاسیک و آویزدار است! سریع خارج میشویم و لینک بعدی را امتحان میکنیم. متوجه منظورم شدید؟
شبکههای اجتماعی باعث میشوند ورود ما به یک سایت هدفمندتر و با آشنایی بیشتر باشد. بنابراین باعث کاهش نرخ پرش و افزایش مدت حضور کاربر در سایت میشوند. همه میدانیم که این دو فاکتور بر سئو و رتبه سایت تاثیر میگذارند. در حقیقت میتوانیم بگوییم ترافیکی که از شبکههای اجتماعی به دست میآید کیفیت بهتری دارد.
چگونه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایتمان را افزایش دهیم؟
برای افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید.
- قصدتان دریافت تاثیر مستقیم است یا تاثیرات غیر مستقیم را هم هدف گرفتهاید؟
- کدام شبکهها تاثیر مستقیم بیشتری بر سئو دارند؟
- مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند؟
- این افراد بیشتر در کدام شبکههای اجتماعی حضور و فعالیت دارند؟
- چطور میتوانید حضور خود را در این شبکههای اجتماعی پررنگتر کنید تا کاربران تعامل بیشتری با شما داشته باشند؟
در مورد تاثیرات مستقیم میتوانیم بگوییم فیس بوک و توئیتر بیشترین تاثیر را دارند. پس باید فعالیت خود را در این شبکهها بیشتر کنید و تا میتوانید لینک و لایک بگیرید.
اگر به دنبال تاثیرات غیر مستقیم هستید، بسته به حوزه فعالیتتان، همه شبکههای اجتماعی میتوانند مفید باشند.
برندسازی و جایگاهسازی برند، بازاریابی محتوایی و سئو مثل یک شبکه در هم پیچیده عمل میکنند. هر چه مردم برند شما را بیشتر بشناسند، بیشتر از آن صحبت میکنند و بیشتر به سایتتان وارد میشوند. هر چه بیشتر درباره یک برند صحبت شود سئو بهتر و کاربران بیشتری خواهد داشت. هر چه بازاریابی بهتری برای محتوای سایتتان انجام دهید، افراد بیشتری با برندتان آشنا میشوند و ترافیک بیشتری برای سایت دریافت میکنید و .. .
شبکههای اجتماعی پلتفرمهای مهمی برای برندسازی و بازاریابی محتوایی هستند و این دو مورد روی سئو هم تاثیر میگذارند.
برای دریافت بیشترین نتیجه، باید جامعه هدفتان را مشخص کنید.
مخاطبان هدف یک فروشگاه لوازم ورزشی، بیشتر جوانها و نوجوانها هستند. این طیف را همیشه میتوانید در اینستاگرام پیدا کنید! اما مثلا ما در طراحی سایت وبنا با صاحبان کسبوکارها سر و کار داریم و به همین دلیل بیشتر تمرکز خود را روی لینکدین گذاشتهایم. البته پستها را در شبکههای اجتماعی دیگر نیز منتشر میکنیم.
پس از این که شبکه های اجتماعی و مخاطبان هدفتان را مشخص کردید، باید به شناسایی ویژگیهای پلتفرم مورد نظرتان بپردازید.
استراتژی هر شبکه اجتماعی با شبکه دیگر متفاوت است. مثلا برای فعالیت در اینستاگرام، باید روی تهیه محتوای بصری سرمایهگذاری کنید. هر چه عکسها و کلیپهای جذابتری داشته باشید، موفقتر خواهید شد.
در مورد لینکدین، انتشار مقالات تخصصی اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل باید روی تولید محتوای متنی تمرکز کنید. مقالات لینکدین در نتایج گوگل نشان داده میشوند. همچنین با ارائه مقالات تخصصی اعتبار بیشتری در میان همصنفهای خود به دست میآورید.
در هر دو مورد استفاده از هشتگهای مناسب بسیار مهم است و باعث میشود مخاطبان شما را پیدا کنند.
ساعتهای انتشار محتوا نیز در پلتفرمهای مختلف متفاوت است. مثلا لینکدین به عنوان یک شبکه کاری و تخصصی، شبها و بعد از پایان ساعتهای کاری مخاطبان کمتری دارد. در این گونه موارد راهنما و آمار دقیق و درستی وجود ندارد. این چیزها را باید خودمان با آزمون و خطا کشف و تجربه کنیم. البته در صورت داشتن بودجه کافی میتوانید از متخصصان شبکههای اجتماعی کمک بگیرید و مدیریت صفحات اجتماعی خود را به آنها بسپارید.
نکات مهم برای افزایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
در هر زمینه کاری و هر رسانه اجتماعی که کار میکنید، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:
- کمتر روی تعداد فالوئرها و بیشتر روی تعامل تمرکز کنید. این مسئله درست شبیه استراتژی لینکسازی است. لینکهای اسپم و بیکیفیت هر چقدر هم که زیاد باشند روی سئو سایت تاثیر مثبتی نخواهند گذاشت. فالوئرهای زیاد و بیتعامل هم برایتان فایدهای ندارند.
- پاسخگو باشید. حرفها و کامنتهای کاربران را رصد کنید و با لحن درست و مناسب پاسخگو باشید.
- فراموش نکنید که مهمترین دلیل حضور در شبکههای اجتماعی ارتباط نزدیک با مردم و تبدیل کردن آنها به کاربران وفادار است.
- مطمئن شوید شخصی که مدیریت شبکههای اجتماعی شما را بر عهده دارد، فرهنگ برندتان را به خوبی درک کرده است. این فرهنگ باید در تمامی جنبههای حضورتان جلوه کند. از نوع محتوایی که منتشر میکنید تا لحن پاسخگویی به مخاطبان.
- محتوای کوتاه، مفید و جذاب منتشر کنید. در بیشتر شبکههای اجتماعی مردم حوصله خواندن مقالات طولانی را ندارند! باید حرفتان را سریع به گوششان برسانید سپس میتوانید آنها را برای مطالعه بیشتر به وب سایت خود ارجاع دهید.
- حتما در وب سایت خود امکان اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی را در دسترس مخاطبان قرار دهید.
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را بررسی کردیم. همان طور که گفته شد استراتژی مناسب هر شبکه و هر زمینه کاری متفاوت است. تاثیر سیگنال های اجتماعی بر سئو سایت شما چگونه بوده است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
شبکههای اجتماعی چگونه بر سئو اثر میگذارند؟
سوشال مدیا به دو روش مسقیم و غیر مستقیم روی سئو اثر میگذارند. تا کنون ثابت شده است که تعداد لایکها و اشتراکگذاریهای فیس بوک و همچنین تعداد فالوئرهای توئیتر و تعداد ریتوئیتهایی که نام برند یا لینک سایت در آنها ذکر شده باشد، مستقیما بر سئو اثر میگذارند.
چگونه از شبکههای اجتماعی برای بهبود سئو استفاده کنیم؟
راهکارهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که در مقاله مفصل به آنها پرداختهایم. برای نمونه میتوان به استفاده از لینکهای ارجاعی، تعامل با مشتریان، انتشار محتوای کوتاه و جذاب و ... اشاره کرد.
ارسال پاسخ