آموزش استفاده از بخش performance در سرچ کنسول جدید
گوگل سرچ کنسول جدید در سال ۲۰۱۸ به کاربران ارائه شد. بخش performance در سرچ کنسول جدید در واقع صورت تکامل یافته سرچ آنالیتیکس در نسخه قبلی است، امکانات بسیاری دارد و اطلاعات بسیاری را با سرعت بالا در اختیارتان قرار میدهد. اطلاعاتی مانند این که وضعیت ترافیک سایت چگونه است؟ کاربران با جستوجوی چه عبارتی وارد سایت میشوند؟ با چه دستگاهی وارد میشوند؟ آیا لازم است روی بهینهسازی صفحات برای موبایل بیشتر کار کنید؟ نرخ کلیک در هر یک از بخشهای سایت چگونه است؟ و …
برای این که ببینید تلاشهایتان در زمینه سئو چه نتیجهای داشته است، به این گزارشها نیاز خواهید داشت. در این مقاله به بررسی این بخش میپردازیم و جزئیات گزارشگیری از آن را به شما آموزش میدهیم.
گزارش performance در سرچ کنسول جدید
پس از این که وارد سرچ کنسول شدید و روی بخش Performance کلیک کردید، با نمودارهای عملکرد سایت خود مواجه میشوید. میتوانید با انتخاب گزینههای query، page و … آمارهای مورد نظر خود را دریافت کنید. گروهبندیهای این بخش کمک میکنند از هر بخش سایت که میخواهید گزارش عملکرد بگیرید.
اولین رقمی که در سمت چپ عکس مشاهده میکنید، مربوط به Total clicks است. یعنی تعداد کلی کلیکهایی که سایتتان دریافت کرده است. از این رقم میتوانید متوجه شوید که سایت در کل چه تعداد بازدیدکننده داشته است. چنان که می دانید ترافیک یا تعداد بازدیدهای سایت نقش مهمی در تعیین میزان موفقیت آن دارد.
رقم دوم به Total impressions مربوط میشود. یعنی تعداد دفعاتی که سایت شما در صفحه نتایج جستوجو نمایش داده شده است.
رقم بعدی به CTR Average یا متوسط نرخ کلیک مربوط میشود. نرخ کلیک دادهای است که از تقسیم تعداد کلیک کاربران بر تعداد نمایشهای سایت به دست میآید. این داده نشان میدهد چند درصد از کاربران در صفحه نتایج روی سایت شما کلیک کردهاند. در این بخش متوسط نرخ کلیک برای تمامی بخشهای سایت را میبینید اما این نرخ برای صفحات مختلف و کلمات کلیدی مختلف متفاوت است. در بخشهای بعدی این موارد را نیز توضیح میدهیم.
گزارش عملکرد صفحات
قبل از آغاز به کار در این مرحله توجه داشته باشید که به صورت پیشفرض دادههای بازه زمانی سه ماهه نمایش داده خواهد شد. با کلیک روی گزینه Date میتوانید بازه زمانی مد نظر خود را انتخاب کنید. میتوانید تاریخهای مختلف را مقایسه کنید یا با کلیک روی گزینه custom بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
اگر میخواهید بدانید عملکرد یک صفحه خاص از سایتتان چگونه است، چه جایگاهی دارد، کاربران با چه کلیدواژههایی وارد آن شدهاند و … روی گزینه new کلیک و گزینه page را انتخاب کنید.
سپس باید url صفحه مورد نظر را وارد کنید.
در بخش performance در سرچ کنسول جدید میتوانید با انتخاب گزینه compare نحوه عملکرد دو صفحه را با هم مقایسه کنید.
پس از طی این مراحل نمودار نتایج را مشاهده خواهید کرد.
در نوار پایینی نمودار گزینههای مختلفی وجود دارند. با انتخاب هر یک از این گزینهها نتایج مختلفی را میبینید. کلمات کلیدی که کاربر از طریق آنها وارد این صفحه شده است و تعداد این بازدیدها، کشورهایی که کاربران آن این صفحه را دیدهاند یا روی آن کلیک کردهاند، دستگاههایی که کاربران از طریق آنها صفحه را در گوگل دیدهاند یا روی آن کلیک کردهاند و تعداد دفعاتی که صفحه در نتایج جستوجو دیده شده است.
با کلیک روی این قسمت میتوانید نتایج را به دلخواه خود فیلتر کنید.
در این قسمت از performance در سرچ کنسول جدید میتوانید نتایج را به صورت اکسل دریافت کنید. اگر روی گزینه Google sheets کلیک کنید، نتیجه را در صفحات آنلاین اکسل میبینید و میتوانید آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. به این ترتیب کارکنان بخشهای مختلف میتوانند از آمارها استفاده کنند و روی بهبود عملکرد سایت در حوزه تخصص خود کار کنند.
گزارش کلمات کلیدی در search performance
برای مدیران بسیار مهم است که بدانند سایتشان در حوزه تخصصی خود چگونه عمل میکند. برای تشخیص این موضوع باید وضعیت سایت را در مورد کلمات کلیدی تخصصی خود بررسی کنید. بخش پرفورمنس در گوگل سرچ کنسول وضعیت سایت را در زمینه کلمات کلیدی نیز نشان میدهد. دوباره روی new کلیک کنید و این بار گزینه query را انتخاب کنید.
حالا میتوانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید و نتایج را ببینید.
با کلیک روی گزینه pages میتوانید ببینید کاربران با این کلمه کلیدی به کدام یک از صفحات سایتتان سر زدهاند.
نکته دیگر این که میتوانید گزارشهای ترکیبی نیز دریافت کنید. یعنی با فشردن گزینه new در بالای صفحه، هر باز یک فاکتور دیگر را به جستوجوهای خود اضافه کنید. مثلا آمار کوئری و پیج را با هم دریافت کنید.
امیدوارم با این آموزش و دریافت گزارش performance در سرچ کنسول جدید بتوانید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید. با استفاده از این ابزار میتوانید وضعیت سایت خود در گوگل را بررسی کنید و اقدامات لازم را به عمل آورید. برای یادگیری نحوه کاربری بخشهای دیگر گوگل سرچ کنسول جدید با ما همراه باشید.
بخش Performance چگونه عملکرد سایت را بررسی میکند؟
با کلیک روی گزینه Performance نمودارهای عملکرد سایت خود را مشاهده خواهید کرد. میتوانید با انتخاب گزینههای query، page و ... آمارهای مورد نظر خود را دریافت کنید. گروهبندیهای این بخش کمک میکنند از هر بخش سایت که میخواهید گزارش عملکرد بگیرید.
گزارش کلمات کلیدی در بخش پرفورمنس چگونه ارائه میشود؟
با انتخاب گزینه query در بخش پرفورمنس، میتوانید کلمه کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید و نتایج را ببینید. همچنین با کلیک روی گزینه pages میتوانید ببینید کاربران با این کلمه کلیدی به کدام یک از صفحات سایتتان سر زدهاند.
ارسال پاسخ