راهنمای کامل بخش Manual Action در سرچ کنسول جدید
گوگل همواره تلاش میکند بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد تا آنها سریعتر به آن چه لازم دارند برسند و محتوای باکیفیت مشاهده کنند. الگوریتمهای گوگل نیز با همین هدف طراحی شدهاند. با این حال هنوز هم سایتهایی وجود دارند که میتوانند الگوریتمها را فریب دهند. برای پیشگیری از این موضوع، گوگل از نیروی انسانی نیز برای رصد کردن سایتها استفاده میکند. گزارش جریمههایی که توسط نیروی انسانی و به صورت دستی در مورد سایتها اعمال میشود، در بخشی به نام Manual Action در سرچ کنسول جدید ثبت میشود.
در این مقاله به بررسی این بخش و خطاهایی که ممکن است با آنها مواجه شوید میپردازیم.
Manual Action در سرچ کنسول جدید
چنان که گفتیم در این گزارش با جریمههایی مواجه میشوید که توسط کارکنان گوگل در مورد سایتتان اعمال شده است. این گزارش را با کلیک روی گزینه Manual Action در سرچ کنسول جدید میتوانید مشاهده کنید. در حالت ایدهآل با چنین پیامی مواجه میشوید:
در غیر این صورت با یک یا چند مورد خطا مواجه خواهید شد. با کلیک روی هر مورد میتوانید جزئیات مربوط را ببینید و در مورد روشهای حل مشکل اطلاعاتی به دست آورید.
خطاهای گزارش Manual Action در سرچ کنسول جدید
جریمههای دستی گوگل بیشتر در مورد لینکها و محتوای اسپم اعمال میشوند. اسپمها مواردی هستند که برای کاربران تجربهای ناخوشایند ایجاد میکنند و گوگل به شدت در موردشان حساس است. در ادامه فهرست خطاها را با هم بررسی میکنیم.
خطای User-generated spam
این مورد به مطالب اسپمی که کاربران سایت ایجاد کردهاند برمیگردد. معمولا این نوع اسپم در انجمنها یا پروفایل کاربران دیده میشود. برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:
- صفحاتی از سایت را که ممکن است کاربران در آنها مطلبی قرار داده باشند، پیدا کنید.
- دنبال پستها و پروفایلهای تبلیغاتی بگردید. مثلا پروفایلی با نام «تخفیف بیمه» یا پستهایی که لینکهای نامربوط در آنها گذاشته شده است یا پروفایلهایی که به نظر میرسد اتوماتیک ساخته شدهاند نه توسط یک کاربر.
- سایت را در گوگل با دستور site: برای محتوای نامرتبط سرچ کنید. مثلا: بیمه site:example.com
- هر محتوای نامناسبی را حذف کنید.
- وقتی مطمئن شدید هیچ محتوای اسپمی روی سایت باقی نمانده است، در گزارش Manual Action در سرچ کنسول جدید روی گزینه Request review کلیک کنید تا درخواست بازبینی برای کارمندان گوگل ارسال شود.
خطای Spammy free host
این ارور یعنی بخش قابل توجهی از سایتهای میزبانیشده توسط هاست رایگانی که از آن سرویس میگیرید، اسپم هستند. در چنین شرایطی ممکن است گوگل تمامی سایتهای روی این سرویس را جریمه کند. برای حل این مشکل اقدامات زیر را در بخش Manual Action در سرچ کنسول جدید انجام دهید:
- همه حسابهای اسپم موجود را از سرویس خود حذف کنید.
- با تیم فنی هاست تماس بگیرید و در مورد جریمه به آنها اطلاع دهید.
- وقتی مطمئن شدید سایتتان از دستورالعملهای وبمستر گوگل پیروی کرده است، روی گزینه Request review کلیک کنید تا درخواست بازبینی ارسال شود.
خطای Structured data issue
ممکن است بعضی از نشانهگذاریهای سایتتان با دستورالعملهای گوگل مغایرت داشته باشد، مثلا صفحهای از سایت شامل محتوایی باشد که برای کاربر نامرئی است یا شامل محتوای نامرتبط و گمراهکننده باشد. برای حل این مشکل اقدامات زیر را در بخش Manual Action در سرچ کنسول جدید انجام دهید:
- سایت را بازبینی و تمامی موارد تخلف را پیدا کنید.
- نشانههای مغایر با قوانین گوگل را حذف یا اصلاح کنید.
- پس از این که از مطابقت نشانههای سایت با قوانین گوگل مطمئن شدید، در قسمت Manual Action روی گزینه Request review کلیک کنید.
خطای Unnatural links to your site
این مورد به لینکهایی میپردازد که به صورت غیر طبیعی به سایت شما ارجاع دادهاند. مثلا خرید لینک یا رد و بدل کردن لینک به صورتی که خلاف قانونهای گوگل باشد. این مورد ممکن است همه یا بخشی از سایتتان را دچار جریمه کند. برای رفع مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:
- لیست تمام لینکهایی را که به سایتتان ارجاع دادهاند از سرچ کنسول دانلود کنید.
- تمامی لینکها را بررسی و موارد تخلف را پیدا کنید.
- از وبمستر سایتی که به شما لینک داده است بخواهید آن را بردارد یا nofollow کند.
- از ابزار Disavow در سرچ کنسول برای رد کردن لینکهایی که امکان حذفشان را ندارید استفاده کنید.
- پس از این که مطمئن شدید هیچ نوع لینک غیر قانونی به سایتتان ارجاع داده نشده است، گزینه Request review را انتخاب کنید.
خطای Unnatural links from your site
در این حالت لینکهای غیر قانونی در سایتتان دیده شدهاند و باید نسبت به حذف آنها اقدام کنید.
خطای Thin content with little or no added value
مواجه شدن با این ارور یعنی شما در سایتتان صفحاتی با محتوای بیکیفیت، کپیشده، سطحی یا محتوایی که اتوماتیک و توسط نرمافزارها تولید شده است دارید. برای رفع مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:
- سایت را بررسی و محتوای مشکلدار را شناسایی کنید.
- محتوای سایت خود را به گونهای ارتقا دهید که برای کاربران ارزش ایجاد کند.
- پس از این که مطمئن شدید هیچ نوع محتوای کپی، سطحی، اتوماتیک و … در سایت وجود ندارد، درخواست بازبینی بدهید.
خطای Cloaking and/or sneaky redirects
مواجه شدن با چنین خطایی یعنی سایتتان یک نوع محتوا را به گوگل نشان میدهد و نوع دیگری را به کاربران. همچنین ممکن است صفحهای با یک موضوع در نتایج گوگل نشان داده شود و پس از کلیک کاربر را از طریق ریدایرکت به صفحه دیگری بفرستد. برای رفع این مشکل از روش زیر استفاده کنید:
- با استفاده از ابزار URL inspection صفحاتی را که تحت تاثیر این مورد قرار گرفتهاند فچ fetch کنید.
- محتوای صفحاتی را که گوگل فچ کرده است با محتوایی که خودتان میبینید مقایسه کنید.
- اگر تفاوتی مشاهده کردید، منبعی را که باعث محتوای متفاوت شده است شناسایی کنید. برای این کار باید کد سایت بررسی شود.
- URL های سایت را بررسی کنید و ریدایرکتهایی که کاربران را به صفحه نامرتبط میبرند، اصلاح یا حذف کنید.
- وقتی مطمئن شدید هیچ نوع فریب یا ریدایرکت نامرتبط در سایت وجود ندارد، در قسمت Manual Action در سرچ کنسول جدید درخواست بازبینی کنید.
خطای Pure spam
بعضی از سایتها از تکنیکهایی مانند تولید محتوای اتوماتیک یا کپی محتوا استفاده میکنند؛ تکنیکهای که به شدت اسپم هستند. گوگل حتما با این موارد برخورد میکند. برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:
- سایت خود را بر اساس دستورالعملهای گوگل به روز رسانی کنید.
- هنگامی که مطمئن شدید هیچ نوع محتوای اسپمی در سایت وجود ندارد، گزینه Request review را انتخاب کنید.
خطای Cloaked images
اگر عکسی را به گوگل نشان داده باشید و عکس دیگری را به کاربر، با این خطا مواجه میشوید. چنین کاری باعث میشود کاربران در قسمت سرچ عکسها، با عکسهای غیر مرتبط رو به رو شوند و تجربه کاربری بدی به وجود آید. به همین دلیل گوگل با این موارد برخورد میکند. برای رفع این مشکل از روش زیر استفاده کنید:
- مطمئن شوید که عکسها را به گوگل و کاربران به یک شکل نشان میدهید و موارد مشکلدار را اصلاح کنید.
- پس از انجام اصلاحات لازم، گزینه Request review را انتخاب کنید.
خطای Hidden text and/or keyword stuffing
بعضی از صفحات ممکن است محتوای مخفی داشته باشند یا کلمات کلیدی درون آنها انباشته شده باشد. برای رفع این مشکل از روش زیر استفاده کنید:
- با استفاده از ابزار URL inspection صفحاتی را که محتوای مخفی دارند شناسایی کنید.
- صفحاتی را که محتوایی همرنگ یا مشابه پس زمینه دارند شناسایی کنید. میتوانید این کار را با ctrl+A انجام دهید.
- متنهای مخفی را با استفاده از CSS پیدا کنید.
- این متنهای مخفی را از بین ببرید یا برای کاربران نیز آشکار کنید.
- متنها از لحاظ تعداد کلمات کلیدی بررسی و اصلاح کنید.
- زمانی که مطمئن شدید هیچ نوع محتوای مخفی یا انباشت کلمات کلیدی در سایت وجود ندارد، درخواست بازبینی کنید.
خطای AMP content mismatch
این خطا یعنی ورژن AMP یک صفحه با نسخه کانونیکال آن متفاوت است. البته کمی تفاوت در متن مشکلی ندارد اما موضوع باید کاملا یکسان باشد. صفحات AMP که با چنین مشکلی مواجه شوند، در صفحه نتایج نشان داده نمیشوند و به جای آنها صفحه کانونیکال نشان داده میشود. برای رفع این مشکل کارهای زیر را انجام دهید:
- مطمئن شوید که صفحه AMP به صفحه کانونیکال صحیح ارجاع داده شده است.
- مطمئن شوید که محتوای هر دو صفحه یکسان است.
- با استفاده از ابزار URL inspection بررسی کنید محتوایی که گوگل میبیند با چیزی که کاربران میبینند یکسان باشد. گاهی ممکن است فایل txt بعضی از منابع یکی از صفحات را بلاک کرده باشد. این موضوع را هم در URL inspection میتوانید بررسی کنید.
- وقتی مطمئن شدید هر دو صفحه مانند هم هستند، درخواست بازبینی را ارسال کنید.
خطای Sneaky mobile redirects در Manual Action در سرچ کنسول جدید
مواجه شدن با این خطا یعنی بعضی از صفحات سایتتان از طریق ریدایرکت کاربران موبایل را به صفحاتی میبرند که محتوای آنها برای خزندههای گوگل قابل دسترسی نیست. این اتفاق ممکن است عمدا یا بدون اطلاع مدیر سایت رخ دهد. اگر این کار را عمدا انجام ندادهاید:
- مطمئن شوید که سایتتان هک نشده باشد.
- اگر مشکل از هک نبود، اسکریپتها یا عناصر شخص ثالث third-party را بررسی کنید.
- تک تک اسکریپتها یا عناصر شخص ثالث third-party را که تحت کنترل شما نیستند، از صفحات ریدایرکت حذف کنید.
- پس از رفع تمامی این موارد، با استفاده از شبیهساز موبایل کروم رفتار سایت را بررسی کنید.
- عناصر و اسکریپتها مشکلساز را حذف کنید و به تولیدکننده آنها اطلاع دهید.
اگر این کار را عمدا انجام دادهاید:
- صفحات را اصلاح کنید.
- اصلاح را به اطلاع گوگل برسانید و درخواست بازبینی کنید.
تفاوت گزارش Manual action با گزارش Security issues report
مقداری همپوشانی مفهومی بین این دو مورد وجود دارد به همین دلیل خوب است تفاوت بین آنها بدانیم:
گزارش Manual action در سرچ کنسول جدید فهرستی از مسائلی را بررسی میکند که باعث فریب دادن گوگل میشوند اما لزوما برای کاربران خطرناک نیستند. بیشتر جریمههای این بخش صفحه یا سایت را به رتبههای پایینتر نزول میدهند یا بدون ارائه هیچ نشانه بصری به کاربر از نتایج جستجو حذف میکنند.
Security issues report نشان میدهد که سایت شما هک شده یا رفتاری در سایت وجود دارد که به طور بالقوه میتواند به بازدیدکننده یا رایانه او آسیب برساند. به عنوان مثال، حملات فیشینگ یا نصب نرمافزارهای مخرب یا نرمافزارهای ناخواسته در رایانه کاربر. این صفحات با یک برچسب هشداردهنده در نتایج جستجو ظاهر میشوند یا مرورگر میتواند یک صفحه هشدار دهنده بینابینی را هنگامی که کاربر میخواهد وارد سایت شود به نمایش بگذارد.
بخش Manual action در سرچ کنسول جدید را بررسی کردیم و خطاهای آن را شناختیم. توجه داشته باشید که بررسی درخواستهای بازبینی توسط کارکنان گوگل زمان میبرد و ممکن است اصلاحاتتان مورد قبول واقع نشود. بهترین کار این است که دستورالعملهای وبمستر گوگل را به دقت مطالعه کنید و ساختار سایت را بر اساس آنها سئو کنید تا از جریمهها در امان باشید.
جریمههای دستی گوگل چه مواردی را در بر میگیرد؟
جریمههای دستی گوگل بیشتر در مورد لینکها و محتوای اسپم اعمال میشوند. اسپمها مواردی هستند که برای کاربران تجربهای ناخوشایند ایجاد میکنند و گوگل به شدت در موردشان حساس است.
برای رفع خطاهای بخش Manual Action چه اقداماتی باید انجام شود؟
فهرست خطاها و روش رفع آنها را در مقاله مطالعه بفرمایید. توجه داشته باشید که بررسی درخواستهای بازبینی توسط کارکنان گوگل زمان میبرد و ممکن است اصلاحاتتان مورد قبول واقع نشود. بهتر است از قبل دستورالعملهای وبمستر گوگل را به دقت مطالعه کنید تا از جریمهها در امان باشید.
ارسال پاسخ