الگوریتم گوگل پاندا چیست؟
الگوریتم پاندا یکی از الگوریتمهای گوگل است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. الگوریتمی که به هوشمندتر شدن این موتور جستجو کمک بسیاری کرده است و مانع تخلفات بسیاری میشود. با وبنا همراه باشید تا زیر و بم این مدیر سختگیر گوگل را بررسی کنیم.
علت طراحی الگوریتم گوگل پاندا چه بود؟
گوگل پاندا برای بهینه کردن نتایج جستجو به وجود آمد. تا قبل از پاندا وقتی چیزی را در گوگل سرچ میکردید، صفحات و مقالات زیادی به شما معرفی میشد. تعداد این صفحات به قدری زیاد بود که باعث سردرگمی کاربران میشد و از طرف دیگر، بسیاری از آنها هم ربطی به موضوع نداشتند. این مسئله باعث اتلاف وقت میشد و به همین دلیل الگوریتم پاندا طراحی شد.
اساس کار الگوریتم گوگل پاندا چیست؟
اساس کار این است که از نمایش سایتهایی با محتوای بیکیفیت در صفحات نتایج جستجو ( SERPs ) جلوگیری میکند. پاندا طوفان بزرگی در دنیای اینترنت ایجاد کرد که باعث شد تمامی سایتها و صفحاتی که حکم اسپم ( Spam ) را داشتند از صفحه نتایج اینترنت حذف شوند. این گونه بود که پاندا به عنوان یکی از الگوریتمهای خطرناک گوگل شناخته شد.
خط قرمزهای الگوریتم گوگل پاندا
با توجه به پیشرفتها و تغییراتی که هر لحظه دنیای ما را فرا میگیرد، باید این انتظار را داشته باشیم که الگوریتمهای گوگل هم دستخوش این تغییرات شوند زیرا این برنامهها برای تامین نیازهای در حال تغییر ما طراحی شدهاند.
الگوریتمهای گوگل به صورت مداوم در حال به روزرسانی هستند. بعد از آپدیت شدن گوگل پاندا، میزان سختگیری آن بیشتر شد! ولی نکته قابل توجه این است که پاندا میتواند مهربان هم باشد و در صورتی که برخلاف قوانین کاری انجام ندهید شما را تشویق هم میکند.
حال اگر میخواهید از خشم الگوریتم پاندا در امان باشید، باید خط قرمزهای آن را رعایت کنید:
- روی تولید محتوا سرمایه گذاری کنید. محتوای دست اول ارائه دهید و از سایتهای دیگر کپی نکنید.
- از انتشار مطالب غیر مرتبط با فعالیت سایت خود پرهیز کنید.
- مطالب داخل سایت خود را مرتب به روز رسانی کنید.
- از تبلیغات بیش از حد اجتناب کنید .
روشهای بهینهسازی وب سایت براساس الگوریتم پاندا
فهرستی که در این جا بررسی میکنیم، کارهای مورد علاقه الگوریتم پاندا است. اگر این موارد را رعایت کنید، پاندا رتبه شما را در صفحات نتایج جستجو بالاتر میبرد.
بالا بردن زمان حضور و ماندگاری افراد در سایت
الگوریتم پاندا نسبت به مدت زمان حضور کاربران در سایت حساس است. یعنی هر چقدر زمان حضور کاربران در سایتتان بیشتر باشد به همان میزان رضایت پاندا نسبت به محتوا و سایت شما بیشتر خواهد شد. طراحی استاندارد و رعایت کردن اصول اصلی سئو، ارائه مطالب مفید و کاربردی از جمله مواردی هستند که مدت حضور کاربران در سایت را افزایش میدهند.
بالا بردن گردش درصفحات داخلی سایت
منظور از گردش در سایت، بازدید کاربران از صفحات مختلف داخل سایت است. میتوانید برای بالا بردن میزان گردش از لینکسازی داخلی استفاده کنید. به این منظور کافی است با نوشتن یک محتوای خوب و مرتبط بودن مطالب و مقالات داخل سایت، صفحات داخلی سایت را به یکدیگر لینک دهید و باعث خشنودی و خوشحالی گوگل پاندا شوید.
کاهش نرخ فرار Bounce Rate
برای کاهش نرخ فرار، باید از ایجاد کردن تگهای خالی و یا هدایت کردن کاربران به صفحات نامربوط خودداری کنید. این موضوع باعث خروج فوری کاربر از سایت میشود و احتمال بازگشت او به سایت را کم میکند.
فعالیت در شبکههای اجتماعی
حضور در شبکههای اجتماعی و فعالیت در آنها از نظر گوگل پاندا اهمیت بسیاری دارد. به دلیل افزایش استفاده کاربران از شبکههای مجازی، حضور شما در این شبکهها باعث دیده شدن و حتی محبوبیت شما در بین کاربران میشود. اگر صفحات شما از سوی دیگر کاربران به اشتراک گذاشته شود، این حرکت از دید پاندا پنهان نخواهد بود و تشویق خواهید شد.
برندسازی
محبوبیت زمانی بیشتر میشود که مورد تعریف و تمجید دیگران قرار بگیرید .گوگل پاندا با دیدن اسم برند شما در صفحات و سایتهای دیگر و تعداد بک لینکهایی که دارید، متوجه محبوبیت میزان محبوبیتتان میشود و شما را به عنوان یک برند و سایت خوب مورد تشویق قرار میدهد .
اگر روزی دیدید که به صورت ناگهانی و از یک زمان مشخص ترافیک و رتبه سایتتان کم شده بدانید که ممکن است جریمه شده باشید و اصطلاحا گوگل پنالتی رخ داده باشد. هر چند که عوامل دیگری نیز پیشرفت رقبا، جریمههای دستی و به روز رسانیهای گوگل هم در این نوع اتفاقات بی تاثیر نخواهند بود.
برای خروج از گوگل پنالتی، لازم است آخرین آپدیت الگوریتم پاندا را بررسی کنید و سایت خود را بر اساس آن ارزیابی کنید. اگر تخلفی صورت گرفته بود سریعا اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید و اعتماد و دوستی پاندا را دوباره جلب کنید.
ارسال پاسخ