راهنمای کامل گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
در مقالههای قبلی اشاره کردیم که سیاست جدید گوگل، اهمیت بسیاری برای قابلیت استفاده در تلفن همراه قائل است. به همین دلیل در سرچ کنسول جدید گوگل بخشی به گزارش AMP اختصاص داده شده است.
یکی از راههایی که با آن میتوانیم تجربه کاربران موبایلی را خوشایندتر کنیم، استفاده از فریم ورک AMP است؛ محصولی از گوگل که چارچوبی برای کدنویسی با هدف بالا بردن سرعت سایت در تلفنهای همراه فراهم میکند. اگر در طراحی سایت خود از این فریم ورک استفاده کرده باشید، میتوانید گزارش AMP در سرچ کنسول جدید را ببینید. در این مقاله تمامی توضیحات لازم درباره این گزارش و خطاهای آن را بررسی میکنیم.
AMP چیست؟
AMP خلاصه Accelerate mobile pages و یکی از ابزارهای گوگل است که در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این پروژه یک فریم ورک متن باز است که تماما با تکنولوژیهای موجود در وب ساخته شده است. این فریم ورک به طراحان کمک میکند صفحات HTML را با حجم کم طراحی کنند. کم بودن حجم سرعت لود صفحات را افزایش میدهد. در واقع AMP باعث بهبود عملکرد صفحات حاوی متن، تصویر، انیمیشن و ویدئو روی گوشیهای موبایل میشود.
این ابزار به ویژه در مورد سایتهایی که محتوای زیاد دارند، مانند سایتهای خبری، بسیار کمککننده است و باعث میشود کاربران موبایل بتوانند به راحتی آنها را بخوانند.
در گزارش AMP چه چیزهایی میبینیم؟
در این گزارش اطلاعات کلی صفحات AMP سایت خود را مشاهده میکنید و متوجه میشوید چه خطاهایی مانع نمایش این صفحات در نتایج گوگل میشوند. دستهبندی بر اساس نوع مشکل انجام شده است. با کلیک روی هر گزینه میتوانید صفحاتی را که تحت تاثیر این خطا هستند را ببینید و از جزئیات دیگری مانند نحوه رفع مشکل و اطلاع دادن به گوگل باخبر شوید.
برای دیدن نمودارهایی که تاثیر مشکلات و اصلاحیهها را نشان میدهند روی گزینه status کلیک کنید. ممکن است در این صفحه تنها فهرستی از نمونهها را مشاهده کنید. علت احتمالا این است که گوگل تنها هزار آدرس را در هر جدول نمایش میدهد یا این که بعضی از صفحات را نتوانسته است شناسایی کند.
در حالت ایدهآل باید:
- تعداد خطاهای گزارش AMP در سایتتان صفر باشد.
- تعداد صفحات AMP در سرچ کنسول با تعداد کل صفحات AMP در سایت برابر باشد.
خطاهای گزارش AMP در سرچ کنسول
ممکن است در گزارش AMP با خطاهایی مواجه شوید. این خطاها مانع نمایش صفحه در نتایج گوگل میشوند. در این بخش فهرست خطاها و معنای هر یک را بررسی میکنیم.
خطای Content mismatch: missing embedded video در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
با دیدن این خطا متوجه میشویم محتوای صفحه AMP با ورژن کانونیکال آن متفاوت است. این دو صفحه باید موضوع یکسانی داشته باشند و کاربران باید بتوانند در هر دو صفحه کارهای یکسانی انجام دهند.
در این حالت، ممکن است فایل robots.txt بخشهایی از یکی از صفحات را بلاک کرده باشد. از طریق ابزار URL inspection نسخه ایندکسشده صفحات را بررسی کنید تا معلوم شود بخشهای بلاک شدهای دارند یا خیر.
برای رفع این خطا باید ابتدا مطمئن شوید AMP به صفحه درستی ارجاع میدهد و سپس بررسی کنید که محتوای هر دو صفحه یکسان باشد.
ممکن است صفحه کانونیکال ویدئویی داشته باشد که در AMP نشان داده نشود. اگر برای یک ویدئو دو آدرس داشته باشید با این خطا مواجه میشوید.
خطای Image size smaller than recommended size
اگر با این خطا مواجه شدید، متوجه میشوید که سایز عکسها از حد استاندارد کوچکتر است. این مسئله ممکن است جلوی نمایش صفحه را در نتایج گوگل را بگیرد. برای جلوگیری از این ارور باید عکسها را طبق دستورالعملهای گوگل تنظیم کنید.
خطای AMP page domain mismatch
این خطا یعنی دامنه صفحه AMP با صفحه کانونیکال متفاوت است.
خطای URL not found (404) در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
این مورد در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید یعنی صفحه AMP مورد نظر پیدا نشد.
خطای Server error (5XX) در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
ارور نامشخصی از دسته خطاهای ۵۰۰ رخ داده است.
خطای Blocked by robots.txt در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
صفحه AMP توسط robots.txt بلاک شده است.
خطای Crawl issue در گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
خطایی در کراول کردن صفحات پیش آمده است که باید از طریق ابزار URL inspection آن را بررسی کنید.
خطای Referenced AMP is not an AMP
صفحه کانونیکال به یک صفحه AMP لینک شده است اما آن صفحه در واقع AMP نیست.
خطای URL marked “noindex”
این مورد یعنی صفحه AMP با فرمان noindex بلاک شده است.
خطای“Unavailable-after” date for this page has expired
این صفحه شامل متا تگ Unavailable-after میشود که تاریخ آن گذشته است و دیگر نباید اجرا شود.
خطای Canonical points to invalid URL
این خطا یعنی صفحه کانونیکال به صفحه نامعتبری ارجاع میدهد.
این روزها، سازگاری با موبایل، یکی از معیارهای مهم گوگل است و تاثیر بسیاری بر سئو و رتبه سایت می گذارد. چنان که مشاهده کردید، گزارش AMP در سرچ کنسول جدید برای وبمسترها اهمیت بسیاری دارد. آنها باید عملکرد صفحات را تحت نظر داشته باشند و در صورت بروز مشکل آن را به سرعت رفع کنند تا صفحات سایت در نتایج گوگل به خوبی نمایش داده شود. با توجه به فهرست بالا، متوجه میشویم بیشتر خطاهایی که در این زمینه رخ میدهد مربوط به ناهمخوانی آدرسهای کانونیکال با صفحات AMP یا استفاده نادرست از تگها و فرمانها است. به همین دلیل لازم است در هنگام طراحی صفحات و تنظیم تگها، نهایت دقت را به کار ببرید.
در گزارش AMP چه مواردی ارائه میشود؟
در این گزارش متوجه میشوید چه خطاهایی مانع نمایش صفحات AMP در نتایج گوگل میشوند. دستهبندی بر اساس نوع مشکل انجام شده است. با کلیک روی هر گزینه میتوانید صفحاتی را که تحت تاثیر این خطا هستند را ببینید و از جزئیات دیگری مانند نحوه رفع مشکل و اطلاع دادن به گوگل باخبر شوید.
خطاهای بخش AMP کدامند؟
فهرست خطاها را در مقاله مشاهده بفرمایید. بیشتر خطاهایی که در این زمینه رخ میدهد مربوط به ناهمخوانی آدرسهای کانونیکال با صفحات AMP یا استفاده نادرست از تگها و فرمانها است. به همین دلیل لازم است در هنگام طراحی صفحات و تنظیم تگها، نهایت دقت را به کار ببرید.
دیدگاه ها
۲ دیدگاه ها
با سلام قسمت amp من این ارور اومده
Disallowed attribute or attribute value present in HTML tag.
دوست عزیز این مورد باید بررسی شود. ممکن از است چندین جا باشد. در ابتدا پیشنهاد می شود attribute به نام mid را ار کد ها پاک نمایید.