همانطور که می دانید الگوریتم های گوگل با هدف جلوگیری از تخلفات ، برای رسیدن به رتبه بالا در صفحات جستجو ، طراحی شدند و الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۱ از جانب گوگل معرفی شد . گروه تخصصی وبنا ، در این مقاله قصد دارد ، علت طراحی الگوریتم گوگل پاندا ، اساس کار گوگل پاندا ، خط قرمزهای پاندا و روشهای بهینه سازی سایت براساس گوگل پاندا را بررسی کند ، پس با ما همراه باشید تا بدانیم چطور و چگونه می توانیم از خشم پاندا در امان باشیم .
علت طراحی الگوریتم گوگل پاندا چه بود ؟
گوگل پاندا زمانی بوجود آمد که گوگل و کاربران اینترنتی از نتایج جستجو به تنگنا آمده بودند ، عرف کار این بود که من ، به عنوان یک کاربر ، زمانی که به دنبال چیزی می گشتم ، سریع یک صفحه مرورگر باز می کردم و مطلبی که میخواستم را سرچ میکردم ، در جواب سوال من گوگل صفحات و مقالات زیادی را به من معرفی می کرد ، تعداد این صفحات بقدری زیاد بود که باعث سردرگم شدن من می شد و از طرف دیگر نصف بیشتر این صفحات ربطی به موضوع من نداشتند همین موضوع باعث شده بود که من علاوه بر سپری کردن زمان زیاد برای جستجو، به نتیجه دلخواه خودم هم نرسم ، اینجا بود که گوگل با طراحی الگوریتم گوگل پاندا به داد من رسید .
اساس کار الگوریتم گوگل پاندا چیست؟
باتوجه به کلافه شدن گوگل و کاربران از نتایج جستجو ، گوگل تصمیم گرفت الگوریتم گوگل پاندا (Google Panda Algorithm ) را طراحی کند و اساس کار این پاندای زیبا بدین شکل بود که از نمایش محتواهای بی کیفیت در صفحات جستجو ( SERPs ) جلوگیری می کرد ، با ورود پاندا به دنیای اینترنت بادی شدیدی شروع به وزیدن کرد و به قول معروف پاندا چنان گرد و خاکی ایجاد کرد که بیایید و ببینید ، گوگل پاندا تمامی سایت ها و صفحاتی که حکم اسپم ( Spam ) را داشتند و دارای کیفیت پایینی از محتوا بودند را از صفحه اینترنت حذف کرد واین گونه بود که به عنوان یکی از الگوریتم های خطرناک گوگل شناخته شد .
خط قرمز های الگوریتم گوگل پاندا :
با توجه به پیشرفت ها و تغییراتی که هر لحظه دنیای ما را فرا می گیرد، باید این انتظار را داشته باشیم که الگوریتم های گوگل هم دستخوش این تغییرات شوند و این کاملا طبیعی است چرا که این برنامه ها برای تامین نیازهای در حال تغییر ما طراحی شده اند.
الگوریتم های گوگل به صورت متداوم در حال به روزرسانی هستند که بعد از آپدیت شدن گوگل پاندا ، میزان سخت گیری پاندا بیشتر شد ولی نکته قابل توجه اینجا است که پاندا علاوه بر خشونتی که دارد میتواند مهربان هم باشد و در صورتی که برخلاف قوانین کاری انجام ندهید شما را تشویق هم می کند ، حال اگر قصد دوستی با گوگل پاندا را دارید و می خواهید از خشم آن در امان باشید ، از خط قرمزهای آن عبور نکنید :
۱) از سایتهای دیگر کپی نکنید . ( محتواسازی کنید )
۲) ازمطالب غیرمرتبط با فعالیت سایت خود استفاده نکنید . ( شدیدا پرهیز کنید )
۳) مطالب داخل سایت خود را به روز رسانی نمائید .
۴) از تبلیغات بیش از حد در سایت خود به شدت اجتناب کنید .
روش های بهینه سازی وب سایت براساس الگوریتم گوگل پاندا
حالا زمان این رسیده است کارهایی را که باعث می شود گوگل پاندا روی خوش به ما نشان دهد و از طرف دیگر دست دوستی ما را پس نزند ، بررسی کنیم :
۱) بالا بردن زمان حضور و ماندگاری افراد در سایت:
الگوریتم گوگل پاندا ( Google Panda Algorithm ) نسبت به مدت زمان حضور کاربران در سایت شما اهمیت ویژه ای می دهد یعنی هر چقدر زمان حضور کاربران در سایت شما بیشتر باشد به همان میزان رضایت پاندا نسبت به محتوا و سایت شما بیشتر خواهد شد ، طراحی استاندارد و رعایت کردن اصول اصلی سئو ، ارائه مطالب مفید و کاربردی از جمله مواردی هستند که می توانند شما را به جذب کاربران و حضورآن ها در سایت تان ، یاری کنند .
۲) بالا بردن گردش درصفحات داخلی سایت :
منظور از گردش در سایت ، چرخیدن در صفحات مختلف داخل سایت می باشد که شما می توانید برای بالا بردن میزان گردش از لینک سازی داخلی سایت استفاده کنید بدین منظور کافی است با نوشتن یک محتوا خوب و مرتبط بودن مطالب و مقالات داخل سایت ، صفحات داخلی سایت را به یکدیگر لینک دهید و باعث خشنودی و خوشحالی گوگل پاندا شوید .
۳) میزان فرار از سایت (Bounce Rate ) را کاهش دهید :
در این روش برای اینکه از خشم گوگل پاندا در امان باشد باید از ایجاد کردن تگ های خالی و یا هدایت کردن کاربران به صفحات نامربوط خودداری کنید چرا که این موضوع باعث فرار کاربر از سایت شما شده و احتمال بازگشت او به سایت شما کم می کند که اگر این اتفاق رخ بدهد باید منتظر برخورد شدید و جریمه از جانب الگوریتم پاندا باشید .
۴) فعالیت در شبکه های اجتماعی :
حضور شما در شبکه های اجتماعی و فعالیت در این نوع شبکه ها از نظر گوگل پاندا اهمیت خاصی دارد ، بدلیل افزایش استفاده کاربران از شبکه های مجازی حضور شما در این شبکه ها باعث دیده شدن و حتی محبوبیت شما در بین کاربران می شود و در اگر صفحات شما از سوی دیگر کاربران به اشتراک گذاشته شود این حرکت از دید پاندا پنهان نبوده و گوگل پاندا شما را تشویق می کند .
۵) برند سازی کنید :
ساختن یک تصویر ذهنی همیشه زمانی اتفاق می افتد که شما به آن موضوع خاص حس خوبی داشته باشید و از طرف دیگر از دیدن و انجام آن لذت ببرید حال تصور کنید که شما با ارائه بهترین ها به دیگران و جلب اعتماد آن ها به چه میزان می توانید موفق باشید و این موفقیت و محبوبیت زمانی بیشتر می شود که مورد تعریف و تمجید دیگران قرار بگیرید .
گوگل پاندا بادیدن اسم برند شما در صفحات و سایت ها دیگر و تعداد بک لینک های سایتتان متوجه محبوبیت شما شده و در آخر شما را به عنوان یک برند و سایت خوب مورد تشویق قرار می دهد .
اگر روزی دیدید که به صورت ناگهانی و از یک زمان مشخص ترافیک و رتبه سایتتان کم شده بدانید که گوگل پاندا دست بکار شده و شما را جریمه کرده و اصطلاحا گوگل پنالتی رخ داده است که هر چند که عوامل دیگری چون پیشرفت رقبا ، جریمه های دستی گوگل و به روز رسانی های گوگل هم بی تاثیردر این نوع اتفاقات نخواهند بود و برای خروج از گوگل پنالتی، نیاز است که آخرین آپدیت الگوریتم پاندا را بررسی کنید و سایت خود را براساس آخرین به روز رسانی این الگوریتم ارزیابی کنید ، اگر تخلفی صورت گرفته بود سریعا اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید و یکبار دیگر دست دوستی خود را به سمت پاندای مهربان دراز کنید .