Link Bait چیست و چگونه ساخته میشود؟
آیا میدانستید با تدوین استراتژی و تولید محتوا میتوانید بک لینکها را هدف بگیرید؟ یکی از بهترین روش های بک لینک گرفتن ساخت طعمه برای لینک ها است. اما منظور از طعمه لینک یا Link Bait چیست ؟
همان طور که میدانید، بک لینک عنصری حیاتی در سئو است. بدون داشتن بک لینکهای کافی، احتمال رسیدن به رتبههای بالا در صفحه نتایج جستوجو بسیار کم است. بک لینکها سرمایههای اصلی سئوکارها هستند. لینک بیلدینگ یک کار پیچیده، سخت، تخصصی و زمانبر است. به همین دلیل بسیاری از افراد به تکنیکهای کلاه سیاه روی میآورند که البته ریسکهای خود را دارد.
Link Bait یا LinkBait یکی از بهترین راهها برای کسب بک لینک بدون مواجهه با گوگل پنالتی است. در ادامه به معرفی این مفهوم میپردازیم.
Link Bait چیست ؟
Link Bait یا طعمه لینک به فرایند تولید محتوایی گفته میشود که اختصاصا طراحی شده است برای این که بک لینک بگیرد. طعمه لینک معمولا شامل محتوای چالشی، بحثبرانگیز، راهنماها و دستورالعملها و اطلاعات و متنهای مهم خبری و قابل انتشار میشود.
بخش عمدهای از محتواهای موجود در فضای وب، عملا هیچ بک لینکی جذب نمیکنند. بله، این شامل محتواهای باکیفیت نیز میشود! MOZ و BuzzSumo اخیرا طی پژوهشی یک میلیون قطعه محتوا را بررسی کردهاند. یکی از جالبترین یافتههای پژوهش این بود: ۷۵ درصد از این محتواها هیچ بک لینکی ندارند.
به همین دلیل مهم است محتوایی تولید کنید که مخصوصا برای لینک بیلدینگ طراحی شده باشد. به بیان دیگر باید Link Bait بسازید.
بهترین روش های بک لینک گرفتن و ساختن Link Bait چیست ؟
برای تولید محتوایی که بک لینکها را به خود جذب کند، چند روش وجود دارد:
عناصر بصری به محتوا اضافه کنید
شکی نیست که محتوای بصری جذابتر است و لینکهای بیشتری جذب میکند. اگر به محتوای سایت خودتان هم دقت کنید، احتمالا میبینید تاثیر عناصر بصری بر ایجاد Link Bait چیست . معمولا اینفوگرافیکها ترافیک و لینک بیشتری جذب میکنند. البته منظورم این نیست که محتوا را ۱۰۰ درصد بصری کنید. کافی است ظاهر محتوا خوب و جذاب به نظر برسد.
میتوانید متنهای سنگین را با عناصر بصری تلطیف کنید. رنگ پسزمینه مناسب، عکسهای متعدد و جذاب، قرار دادن طرحهای گرافیکی کوچک در متن و … بعضی از روشهای افزودن عناصر بصری به متن هستند.
راهنمای کامل و محتوای مرجع تولید کنید
تولید راهنمای کامل ساده است:
کارتان این است که بهترین و کاملترین متن را در مورد یک موضوع تولید کنید، متنی که از همه نمونههای قبلی کاملتر و جامعتر باشد.
مفهومی ساده که البته انجام دادنش بسیار سخت است! اما به زحمتش میارزد.
متن مرجع و منبع لازم نیست حتما راهنما باشد. وقتی تمامی اطلاعات لازم در مورد یک موضوع مشخص را جمع کنید، آن متن خود به خود به یک مرجع تبدیل میشود.
محتوای چالشی و بحثبرانگیز تولید کنید
کافی است به مطالبی که در وب میخوانید دقت کنید تا ببینید تاثیر بحثهای چالشی بر Link Bait چیست .
این مورد را اگر به درستی انجام شود، میتواند سیلی از بازدیدکنندهها و البته بک لینکها را به سایت جذب کند.
برای این کار لازم نیست حتما به موضوعات آتشین بپردازید. با ابراز نظری بر خلاف عقیده رایج، میتوانید چالشهای کوچک راه بیاندازید.
همه با جمله «Content is king» آشنا هستند. این یک عقیده رایج است که مهمترین عنصر در جذب ترافیک و کاربران وفادار، تولید محتوای ارزشمند است. درک هلپرن در مقالهای با عنوان The “Content is king” Myth Debunked این مسئله را به چالش کشیده و رد کرده است.
او با افراد مختلف در مورد دلایلی که باعث میشود به یک سایت اعتماد نکنند مصاحبه کرد. ۹۴ درصد از آنها مشکلات طراحی را مطرح کردند. در حقیقت به نظر بیشتر مصاحبهشوندگان، چگونگی طراحی وب سایت مهم تر از محتوا به تنهایی است.
این موضوع به معنای سنتی کلمه چالشبرانگیز نیست اما باعث شد افراد بسیاری درباره آن بحث کنند. همین بحثها باعث شد افراد بسیاری به آن مقاله لینک بدهند.
دادهها، نظرسنجیها و مطالعات را در محتوا بگنجانید
شازده کوچولو که یادتان هست؟ راست میگفت آدم بزرگها به عدد و رقم علاقه دارند! این روزها متنهایی که حاوی دادههای آماری باشند، متنهای برگرفته از نظرسنجیها و پژوهشها، به شدت پرطرفدار هستند. مردم به این جور متنها بیشتر لینک میدهند.
برای این کار لازم نیست تحقیق و پژوهشهای بزرگ و پرهزینه راه بیاندازید. در حقیقت نظرسنجیها یک راه آسان و کمهزینه برای دریافت دادههای آماری هستند. میتوانید در مورد موضوعی جالب نظرسنجی راه بیاندازید. نتایج آن را در قالب یک مقاله منتشر کنید و ببینید تاثیر عدد و رقم بر Link Bait چیست !
غرور و خودپسندی را هدف بگیرید
این روشی برای جذب کردن اینفلوئنسرها است. تحریک غرور همیشه یکی از راههای به تله انداختن آدمها بوده است! یکی از راههای این کار، برگزاری مسابقه است. مثلا از کاربران بخواهید بهترین سایت سرگرمی از نظر خودشان را انتخاب کنند و به آن رای بدهند. سپس نتایج را منتشر کنید. با این کار غرور رتبههای برتر تحریک میشود و مقاله را به اشتراک میگذارند.
البته برگزاری مسابقه تنها یکی از راههای تحریک غرور افراد موثر در زمینه کاریتان است. راههای دیگری هم وجود دارند:
- میتوانید یک پست درباره چیزهایی بنویسید که از یک شخص خاص آموختهاید. مثلا: «مهمترین درسهایی که از X یاد گرفتهام»
- وبلاگها و پستهای مورد علاقه خود را درباره یک موضوع فهرست کنید. مثلا: «بهترین وبلاگهای گیاهخواری»
- با یک شخص موثر یا به اصطلاح اینفلوئنسر مصاحبه کنید. سپس از او بخواهید مصاحبه را در سایت و صفحه شخصی خود به اشتراک بگذارد.
- سخنان یا ویدئوهای یک فرد را در محتوای خود بگنجانید و به او خبر بدهید که این کار را کردهاید.
در مورد موضوعات داغ روز محتوا تولید کنید
یکی از بهترین روش های بک لینک گرفتن به روز بودن است. اگر بتوانید این کار را به درستی انجام بدهید، بک لینکهای بسیاری به دست میآورید. یعنی:
- زمانی پست را منتشر کنید که موضوع مورد نظر هنوز داغ است.
- روی موج موضوع حساس روز سوار شوید.
- کاری کنید که مخاطبان مناسب آن را ببینند.
در این حالت محتوای به روز میتواند کاملا موثر باشد. مثلا وقتی بحث سهمیهبندی بنزین مطرح میشود، متن خوبی درباره آن بنویسید و منتشر کنید. در این حالت متنتان روی موج بحثها سوار میشود و لینکها و بازدیدهای بسیاری دریافت میکند.
تحقیق کنید که مردم به چه مطالبی لینک میدهند
تا این جا گفتم که بهترین روشها برای ساخت Link Bait چیست . ولی توجه کنید که هر زمینه و کسبوکاری ممکن است ترفندهای خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل مهم است که بررسی کنید چه کسی به رقبایتان لینک میدهد و چرا.
با این تحلیل موضوعات مهم در زمینه کاری خود را میشناسید و در مورد آنها محتوا تولید میکنید. این کار باعث میشود لینکها به سمت شما هم جذب شوند.
احساسات کاربران را درگیر کنید
تحقیقات نشان داده است که بعضی از احساسات، باعث میشوند محتوای آنلاین فراگیرتر شود. محققان پنج حس به خصوص را در این زمینه موثرتر دانستهاند:
- ترس آمیخته با احترام و شگفتی
- تعجب
- عصبانیت
- اضطراب
- علاقهمندی و کنجکاوی
محتوایی که تولید میکنید باید این احساسات را در مردم برانگیزد. البته نمیتوانید همه آنها را در یک متن بگنجانید اما هرچه متنتان عاطفیتر باشد، بیشتر به اشتراک گذاشته میشود.
محتوای مفید و کاربردی تولید کنید
یکی از بهترین روش های بک لینک گرفتن تولید محتوای کاربردی است. مطالعات نشان دادهاند که کاربردی بودن یک محتوا با اشتراکگذاری و فراگیر شدن آن ارتباط نزدیکی دارد.
قبل از انتشار محتوا از خود بپرسید: آیا این محتوا کاملا مفید و کاربردی هست؟
اگر پاسخ سوال مثبت باشد احتمالا لینکهای بسیاری برای آن دریافت میکنید. این موضوع تنها در مورد محتوا صدق نمیکند. با انتشار یک ابزار یا نرمافزار مفید هم میتوانید لینکهای بسیاری بگیرید.
محتوای تولیدشده را ترویج و تبلیغ کنید
لازم نیست بگویم اهمیت پروموشن در مورد Link Bait چیست . مانند هر محتوای دیگری، لازم است Link Bait را هم تبلیغ کنید. یک دلیل کاملا ساده وجود دارد: این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ، محتوا تولید میشود! بنابراین حتی یک Linkbait عالی هم تا زمانی که پروموت نشود دیده نخواهد شد.
سه راه برای این کار وجود دارد:
شبکههای اجتماعی: کار سادهای است. Linkbait را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. فیس بوک، توئیتر، لینکدین و … . هر چه بیشتر بهتر. این کار شانس دیده شدن محتوا را افزایش میدهد. اگر بودجه کافی دارید آن را صرف تقویت شبکههای اجتماعی کنید. استفاده از هشتگها را نیز به یاد داشته باشید.
اعلان در نشریات: این گزینه در مورد محتواهایی با ارزش خبری کاربرد دارد. مثلا نشر یک خبر در مورد پژوهشی که انجام دادهاید. لینکهای خبرها به تنهایی تاثیری بر سئو ندارند. با این حال باعث میشوند بلاگرها ورزنامهنگاران محتوای شما را ببینند. این دیده شدن میتواند به دریافت بک لینکهای موثر منجر شود.
اطلاعرسانی شخصی: اگر در شبکههای اجتماعی خود مخاطبان زیادی ندارید، این گزینه برای پروموت کردن محتوا عالی است. نکته کلیدی این است که افراد علاقهمند به موضوع را پیدا کنید. نباید مثل پیامکهای تبلیغاتی، هر چیزی را برای هر کسی بفرستید! مثلا در توئیتر به دنبال افرادی بگردید که در مورد موضوع مد نظرتان پستی منتشر کردهاند. سپس با یک پیام شخصی، انتشار محتوای خود را به اطلاعشان برسانید. به این ترتیب احتمال اشتراکگذاری محتوا بیشتر میشود.
یکی از بهترین روش های بک لینک گرفتن را بررسی کردیم و متوجه شدیم که طعمه لینک یا Link Bait چیست . توجه کنید منظورم این نیست که استراتژی لینکسازی خود را تغییر بدهید و همه روشها به جز Link Bait را رها کنید! حرف این است که هنگام تولید محتوا بک لینک گرفتن را مد نظر داشته باشید و محتوایی تولید کنید که شانس بیشتری برای لینک گرفتن داشته باشد.
ارسال پاسخ