URL سایت و روش های بهینه سازی آن
تا به حال دقت کردهاید که آدرسها چه نقش مهمی در رسیدن ما به مقصد دارند؟ بهینه سازی URL یا آدرس سایت یکی از موارد مهم در سئو است. در این مقاله قصد داریم شما را با ساختار URL و نحوه بهینهسازی آن آشنا کنیم.
URL سایت چیست؟
URL یا «Uniform Resource Locator» همان آدرس سایت است و مکان یا موقعیت یک فایل روی اینترنت را شناسایی میکند. اگر به نوار بالایی مرورگرتان توجه کنید میتوانید یک نمونه url را مشاهده کنید. به طور طبیعی یک URL از سه قسمت تشکیل شده است:
پروتکل
در اصل پروتکل، مجموعهای از قوانین برای برقراری ارتباط است که برای آدرسدهی از آنها استفاده میشود. پروتکلها انواع متفاوتی دارند و اصلیترین آنها، HTTP و HTTPS هستند:
این روزها بیشتر سایتها از پروتکل HTTPS استفاده میکنند که برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران طراحی شده است.
پروتکلهای دیگری هم وجود دارند که در موارد متفاوتی از آن ها استفاده میشود. از جمله آنها میتوان به FTP Protocol برای فایلهای قابل دانلود، Mailto Protocol برای ارسال ایمیل و File Protocol برای ایجاد امکان دسترسی به فایلهای قرار گرفته بر روی هارد دسیک محلی یا هارد دیسک شبکه، اشاره کرد.
اسم دامنه
اسم دامنه، نام همان سروری است است که فایل در آن قرار دارد و باید به خاطر بسپارید که به هنگام انتخاب نام سرور یا هاست، اسم سرور به گونهای انتخاب شود که عملکرد سایت برای کاربران مشخص و واضح باشد.
مسیر
این قسمت آخرین قسمت از URL سایت است که در آن، مسیر زیرشاخههای موجود در صفحه را مشخص میکنیم.
انواع آدرسهای سایت و بهینه سازی URL
برای بهینه سازی URL باید انواع ان را بشناسیم. آدرسهای URL به دو نوع استاتیک ( Static ) و داینامیک ( Dynamic ) دستهبندی میشوند:
- استاتیک URL به آدرسهایی گفته می شود که هیچ گاه تغییر نمیکنند. در این نوع معمولا از کلمات کلیدی استفاده میشود.
- داینامیک URL به آدرسهایی از صفحات وبِ با محتوا گفته میشود که به پارامترهای متغیر وابسته هستند و اغلب به صورت کاراکترهای مشخص در آدرس URL نشان داده میشوند.
به مثالهای زیر توجه کنید :
www.example.com/seo?page2 این آدرس یک نوع URL داینامیک است که در این نوع معمولا از پارامترها یا کاراکترهایی نظیر علامت سوال ( ؟ ) درصد ( % ) مساوی ( ) استفاده میشود .
www.example.ir./static-url-or-dynamic-url این آدرس یک نوع آدرس ایستاتیک است که از کلمات کلیدی در آن استفاده شده است .
در بهینه سازی URL سایت به چه نکاتی توجه میشود؟
خوانا بودن
ساختار آدرس باید به راحتی برای کاربران و موتورهای جستجو قابل خواندن باشد. یعنی بتوانید از روی آدرس سایت متوجه محتوای آن شوید. به مثال زیر دقت کنید :
https://www.example .com/blog/what-is-seo
در مثال بالا با خواندن آدرس متوجه می شوید که محتوای آن توضیحاتی درباره سئو است.
کوتاه بودن URL
کوتاه بودن آدرس یکی دیگر از روشهای بهینه سازی URL سایت است. همیشه به یاد سپردن آدرسهای کوتاه آسانتر از آدرسهای طولانی است. به قول معروف هر چه آدرس سر راستتر رسیدن به مقصد سریعتر! اگر میخواهید شانس رسیدن خود به صفحه اول گوگل را بیشتر کنید از آدرسهای کوتاه استفاده کنید .
استفاده از کلمات کلیدی
بهتر است از کلمات کلیدی برای بهینه سازی URL استفاده کنید. این کار باعث جذب ترافیک سایت شما میشود.
استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات آدرس
گوگل پیشنهاد میکند اگر قرار است از چند کلمه در آدرس سایت استفاده کنید، آن ها با خط فاصله (-) از هم جدا شوند.
www.example.com/SEO-advice-for-beginners
استفاده از حروف کوچک در آدرس سایت
از آنجایی که گوگل حساسیت ویژهای نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف دارد، پیشنهاد میکنیم برای آدرس سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید. example.com/webpage با example.com/Webpage کاملا متفاوت هستند و هر کدام میتوانند یک صفحه مجزا باشند.
استفاده نکردن از آدرسهای URL با محتوای یکسان
گوگل به صورت مداوم در حال ایندکس کردن سایت شما است. اگر شما آدرسهای URL با محتوای یکسان داشته باشید گوگل برای ایندکس کردن مطالب سایت شما دچار مشکل میشود و در نتیحه صفحه شما در نتایح جستجو دیده نخواهد شد .
استفاده از کاراکترهای مجاز در آدرس سایت
برای بهینه سازی URL سایت باید از کاراکترهای مجاز استفاده کنید. این کاراکترها شامل اعداد ۹-۰ ، حروف A-Z ، a-z و کاراکترهای خاص ! ، () ، * ، + ، – ، $ میشوند. اگر مایل به استفاده از مابقی کاراکترها هستید باید آنها را به زبان برنامهنویسی برگردانید.
تاثیر URL بر سئو سایت
اولین چیزی که ممکن است توجه کاربر را به خود جلب کند آدرس URL شما خواهد بود. از آن جا که آدرس سایت نشاندهنده هویت سایت و بیانگر محتوای موجود در یک سایت است، باید نسبت به انتخاب آن دقت بیشتری داشته باشید. از هرنوع عاملی که باعث گمراه کردن گوگل میشود دوری کنید. از ویژگیهای یک URL خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
- محتوای صفحه را نشان میدهد.
- در صورت داشتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط، به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک میکند .
امیدواریم با به کارگیری موارد فوق به نتیجه دلخواه خود برسید و به یاد داشته باشید که بهینه سازی URL سایت یکی از عوامل مهم در رسیدن به سئوی عالی است.
ارسال پاسخ