ارتباط بازاریابی محتوا با سئو چیست؟
این روزها اصطلاحات مربوط به دیجیتال مارکتینگ همه جا شنیده میشود. اگر با این حوزه آشنا باشید، احتمالا واژههای سئو و بازاریابی محتوا را در اشاره به دو مفهوم کاملا مجزا شنیدهاید. اما آیا میدانستید این دو با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند؟ در مقالههای قبلی مفهوم سئو را به تفصیل بررسی کردیم. در این مقاله به بررسی ارتباط بازاریابی محتوا با سئو میپردازیم.
بازاریابی محتوا چیست؟
برای دانستن ارتباط بازاریابی محتوا با سئو ابتدا باید مفهوم بازاریابی محتوا را روشن کنیم. بازاریابی محتوا یکی از اصطلاحات مدرن بازاریابی است. این کار در گذشته نیز انجام میشده است و ممکن است حتی کتیبههای سنگی را نیز تلاشی در راستای بازاریابی محتوا بدانیم. به هر حال تکنیک بازاریابی محتوا امروزه این گونه تعریف میشود:
«فرایندی که محتوای جذاب و قانعکننده را با هدف درگیر کردن گروه مشخصی از مخاطبان هدف تولید میکند تا آنها را به انجام اقدامات سودآور ترغیب کند.»
با توجه به این توضیحات میتوانیم بگوییم در این روش از تولید انواع محتوا برای بازاریابی استفاده میشود. به عنوان مثال فیلمهای آموزشی کوتاهی که مشاوران خانواده در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکنند اقدامی در جهت بازاریابی محتوا است. چرا که با دیدن فیلمها آن مشاور به مردم معرفی میشود و بعضی از مخاطبان به صورت حضوری به او مراجعه میکنند.
نباید فکر کنید که بازاریابی محتوا تنها از طریق رسانههای دیجیتال انجام میشود. هنوز هم روشهای بازاریابی محتوا به صورت آفلاین و حتی مکتوب وجود دارند.
دلایل زیادی برای شکوفایی تکنیک بازاریابی محتوا وجود دارد و مهمترین آنها افزایش دسترسی به اینترنت و رسانههای دیجیتال و بنابراین کاهش هزینههای تولید محتوا است. تصور کنید اگر در دورههای قبل از اینترنت میخواستید با استفاده از تولید محتوا برای محصول خود بازاریابی کنید چه ابزارهایی در اختیارتان بود؟
برای ساخت یک کلیپ کوتاه و پخش آن از طریق تلویزیون، علاوه بر هزینه تولید باید مبلغ زیادی را نیز برای پخش کلیپ به تلویزیون میپرداختید. امروزه میتوانید کلیپ را با تلفن همراه شخصی فیلمبرداری کنید، با استفاده از ابزارهای رایگان ادیت کنید و به صورت رایگان در صفحه اینستاگرامتان به نمایش بگذارید.
از سوی دیگر، با افزایش تعداد تولیدگنندگان و ارائهدهندگان خدمات و افزایش سطح کیفی محصولات و خدمات، نحوه ارتباط با مشتری به یک عنصر رقابتی در بازار تبدیل شده است. حق انتخاب مشتریان بیشتر شده است و برندها برای جلب توجه آنها رقابت میکنند. یکی از بهترین راههای جلب توجه مشتریان تولید محتوا برای آنها و ارائه اطلاعات به آنها است.
در فرایند بازاریابی محتوا، ابتدا مخاطب هدف مشخص و سپس کانالهای ارتباط با او تعیین میشود. در مرحله به تولید محتوای مناسب این مخاطب میپردازیم و آن را از طریق کانالهای معین توزیع میکنیم.
تصور کنید یک شرکت تولید محصولات بهداشتی و آرایشی دارید. کرم جدیدی تولید کردهاید که حاوی آنتی اکسیدان است و از پیری زودرس پوست جلوگیری میکند. قصد دارید از طریق بازاریابی محتوا برای این محصول مشتری پیدا کنید. مخاطبتان افرادی هستند که به تازگی درگیر فرایند پیری پوست شدهاند و به دنبال روش درمان برای آن هستند. پس میتوانیم بگوییم بخش اعظم مخاطبانتان را خانمهای ۳۰ تا ۳۵ ساله تشکیل میدهند.
در هنگام تولید محتوا، باید از فواید آنتی اکسیدانها برای پوست صحبت کنید. میتوانید یک سلسله مقاله در بلاگ سایتتان منتشر کنید، تعدادی ویدئوی کوتاه برای صفحه اینستاگرامتان تولید کنید، رپورتاژ کمپین راه بیاندازید و … . حال برای این که مطمئن شوید مخاطب محتوایی را که تولید کردهاید میبیند چه کار باید بکنید؟ بله، درست حدس زدید. اینجا است که مبحث سئو وارد میشود!
ارتباط بازاریابی محتوا با سئو
حتی اگر بهترین محتوا را با در نظر گرفتن علایق و سلایق مخاطب و با بهترین کیفیت تولید کرده باشید، تا وقتی نتوانید آن را به دست جامعه هدف برسانید هیچ فایدهای ندارد. مقالهای که کسی آن را نخواند به چه در میخورد!؟
به مثال قبلی برگردیم اما این بار از نگاه مخاطب. من که به دنبال راهی برای کند کردن فرایند پیری پوستم میگردم، سوالم را در گوگل سرچ میکنم. از میان نتایجی که نشان داده میشود، به چند مورد از لینکهای صفحه اول مراجعه میکنم و با چند محصول و روش درمانی آشنا میشوم. هیچ کس برای پیشگیری از پیری پوست به صفحه دوم نتایج گوگل نمیرود!
این جا سئو به کمک بازاریابی محتوا میآید. شما محتوای باکیفیت را تولید کردهاید و در آن اطلاعات مورد علاقه مخاطب را گنجاندهاید. حالا باید کاری کنید که این محتوا در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و این کار را با تکنیکهای سئو انجام میدهید.
البته سئو در مرحله قبل از تولید محتوا هم به کمک بازاریابی محتوا میآید. زمانی که شما تحقیق کلمات کلیدی را آغاز میکنید و محتوا را با استفاده از آن کلمات بهینهسازی میکنید. در واقع بررسی میکنید که مردم خواستههایشان را با چه کلماتی جستوجو میکنند و همان کلمات را در متن خود میگنجانید.
تمامی تکنیکهای سئو در خدمت بازاریابی محتوا هستند. بهینهسازی عنوان، بهینهسازی url، بهینهسازی تگها و مهمتر از همه ساختار لینکسازی داخلی و خارجی.
با انجام تکنیکهای سئو و بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستوجو، محتوای سایتتان را در معرض دید مخاطبان قرار میدهید. مخاطبان به سایتتان میآیند، حال اگر کیفیت محتوایی که تولید کردهاید بالا باشد و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مخاطبان قرار دهد، آنها به سایت اعتماد میکنند، درگیر آن میشوند، با آن تعامل میکنند و در نهایت تعدادی از آنها به مشتری تبدیل میشوند.
حالا منظورمان از ارتباط بازاریابی محتوا با سئو مشخص شد. اگر محتوای باکیفیتی تولید کنید اما آن را برای موتورهای جستوجو بهینهسازی نکرده باشید، کسی آن را نمیبیند و زحماتتان هدر میرود. در ضمن اگر سایت و محتوا را بهینه کرده باشید و با رعایت تمام اصول سئو آن را به رتبههای اول نتایج جستوجو برسانید اما محتوای باکیفیتی ارائه ندهید، مردم اعتمادشان را به سایت از دست میدهند، نرخ پرش بالا میرود و نرخ کلیک پایین میآید.
در این مقاله به بررسی ارتباط بازاریابی محتوا با سئو پرداختیم. دو مفهوم مجزا در دنیای دیجیتال مارکتینگ که ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند و هر یک تاثیر دیگری را تکمیل میکنند. نتیجه بحث این میشود که برای جذب مخاطب از طریق محتوا، باید از تکنیکهای سئو استفاده کنید و برای حفظ ارتباط با مخاطب و تبدیل او به مشتری باید اصول بازاریابی محتوا را رعایت کنید.
ارسال پاسخ