بررسی گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

real time در گوگل آنالیتیکس


چنان که می‌دانید، گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تحلیل سایت است. ابزاری رایگان با کاربری آسان که دامنه گسترده‌ای از اطلاعات را در اختیار وبمسترها قرار می‌دهد. یکی از بخش‌های مهم این ابزار گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس است که در این مقاله جزئیات آن را بررسی و روش کار با آن را به شما آموزش می‌دهیم.

آموزش استفاده از بخش Real Time در گوگل آنالیتیکس

منظور از Real Time گزارش در لحظه است. یعنی در این بخش می‌توانید وضعیت سایت خود را در لحظه مشاهده کنید. این بخش شش گزارش را به شما ارائه می‌دهد. که هر یک را به تفکیک معرفی می‌کنیم:

Overview

Real Time-overview

این بخش از گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس یک نمای کلی از وضعیت حال حاضر سایت نشان می‌دهد. در قسمت مشخص‌شده می‌توانید ببینید در این لحظه چند کاربر فعال در سایت هستند و با چه وسیله‌ای (موبایل، تبلت، رایانه) به سایت آمده‌اند.

در این قسمت صفحاتی که کاربران مشغول بازدید از آن‌ها هستند نمایش داده می‌شود.

در کادر مشخص شده می‌توانید ببینید که کاربران از چه طریق وارد سایت شده‌اند. مثلا از بک لینک‌هایی که در سایت‌های دیگر دارید، از طریق شبکه‌های اجتماعی یا …

آمار دیگری که در این بخش دریافت می‌کنید، مربوط به موقعیت جغرافیایی کاربران است. در این قسمت متوجه می‌شوید کاربران از کدام کشورهای جهان به سایت‌تان سر می‌زنند. البته به دلیل استفاده از فیلتر شکن ممکن است این آمار دقیق نباشد.

بیشتر بخوانید :   آموزش کامل گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

Locations یا موقعیت جغرافیایی در گزارش Real Time

location در گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

در این بخش اطلاعات موقعیت جغرافیایی کاربران جزئی‌تر بررسی می‌شود. در باکس مشخص‌شده می‌توانید ببینید از هر کشور چه تعداد بازدیدکننده دارید و این تعداد چند درصد از کل بازدیدهای سایت را در لحظه تشکیل می‌دهد.

موقعیت کاربران روی نقشه نیز نمایش داده خواهد شد.

Traffic Source یا منبع ترافیک در گزارش Real Time

traffic source

این بخش از گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس به بررسی منابع ترافیک سایت می‌پردازد. این بخش به ویژه برای بررسی وضعیت سئو سایت اهمیت دارد. می‌توانید بررسی کنید که چه مقدار ترافیک ارگانیک دارید. یعنی چند نفر کلیدواژه‌ای را در گوگل سرج کرده‌اند و از طریق فهرست نتایج به سایت‌تان آمده‌اند.

همچنین می‌توانید ببینید چند نفر از طریق بک لینک‌ها، چند نفر از طریق شبکه‌های اجتماعی و چند نفر به صورت مستقیم و با وارد کردن آدرس به سایت آمده‌اند.

این بخش آمار ترافیک را به صورت درصدی نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

در جدول قسمت پایین می‌توانید ببینید ترافیک ارگانیک از طریق کدام موتور جست‌وجو، ترافیک ریفرال از طریق کدام بک لینک و ترافیک شبکه‌های اجتماعی از طریق کدام شبکه اجتماعی وارد سایت شده‌اند.

پس از دریافت این گزارش، می‌توانید ببینید سیاست‌هایتان در کدام بخش موفق‌تر بوده‌اند و تصمیم بگیرید فعالیت خود را در چه بخش‌هایی افزایش دهید. مثلا اگر ترافیک ارگانیک سایت بالا است، احتمالا در زمینه سئو خوب عمل کرده‌اید و سایت‌تان رتبه بالایی در صفحه نتایج گوگل دارد.

اگر ترافیک از طریق ریفرال یا بک لینک‌ها بالا است، سیاست‌های لینک‌سازی شما خوب عمل کرده‌اند.

اگر از طریق شبکه‌های اجتماعی بازدیدهای زیادی ندارید، باید فعالیت این بخش افزایش دهید و سیاست‌های سوشال مدیا مارکتینگ را بهبود ببخشید.

البته دقت داشته باشید که این گزارش‌ها مربوط به همین لحظه هستند و ممکن است نتایج کلی متفاوت باشد. اطلاعات لحظه‌ای کمک می‌کند وضعیت ترافیک را در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز تحت نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید :   آموزش کار با گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

Content در گزارش  Real Time در گوگل آنالیتیکس

در این قسمت از گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس بررسی می‌شود که بازدیدکنندگان به کدام صفحات سایت سر می‌زنند. با استفاده از این گزارش می‌توانید ببینید در حال حاضر چه موضعات و چه نوع محتوایی برای مخاطبان جذاب‌تر است. در جدول پایینی، آدرس صفحه، عنوان صفحه، تعداد کاربران فعال و درصد آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

Event

events

در این قسمت از Real Time می‌توانید رویدادهای فعلی سایت را مشاهده کنید.

Conversion در گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

این قسمت یکی از مهمترین بخش‌های گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس است و در آن وضعیت اهداف تعیین‌شده را مشاهده خواهید کرد. برای دیدن این بخش باید قبلا اهدافی را در قسمت ادمین تعریف کرده باشید.

Goals

goals

هدفی که تعیین می‌کنید ممکن است یکی از انواع زیر باشد:

Destination: در این نوع هدف، آدرسی را در سایت خود را به عنوان هدف قرار می‌دهید. وقتی کاربر به آن صفحه رسید هدف انجام شده است. مثلا سایت‌های فروشگاهی صفحه‌ای را که کاربر بعد از پرداخت الکترونیکی به آن منتقل می‌شود هدف قرار می‌دهند. به این ترتیب هر بار که یک کاربر خرید می‌کند و به این صفحه منتقل می‌شود، به هدف رسیده‌ایم.

Duration: می‌توانیدزمانی را تعیین کنید که اگر کاربران آن مقدار زمان را در سایت باقی ماندند هدف تکمیل شود. مثلا تعیین کنید اگر کاربر ۵ دقیقه در سایت باقی ماند هدف انجام شده باشد.

Pages/Screens per session: در این نوع هدف مشخص می‌کنید که وقتی کاربر از تعدا مشخصی صفحه در سایت بازدید کرد، هدف تکمیل شده باشد. مثلا اگر کاربری ۵ صفحه از سایت را ببیند به هدف رسیده‌ایم.

Event: این مورد به اهداف دقیق‌تر مربوط می‌شود. یعنی مشخص می‌کنید هر وقت رویداد خاصی رخ داد، هدف تکمیل شده است. مثلا اگر کاربران فایل خاصی را دانلود کردند، یک ویدئو را دیدند یا روی یک لینک خاص کلیک کردند، به هدف رسیده‌ایم.

پس از انتخاب نوع اهداف و تعیین آن‌ها، می‌توانید گزارش‌های مربوط به آن را به صورت Real Time  یا در لحظه مشاهده کنید.

در این مقاله به بررسی بخش Real Time گوگل آنالیتیکس پرداختیم. با استفاده از این بخش می‌توانید وضعیت خود را آنلاین و در لحظه ببینید. منابع ترافیک، وضعیت رسیدن به اهداف، موقعیت جغرافیایی کاربران و بسیاری موارد دیگر در این بخش قابل رویت هستند که استفاده از آن‌ها تاثیر بسیاری بر بهینه‌سازی سایت خواهد داشت.

۵/۵ ( ۱ نظر )
اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

دیدگاه ها

۲ دیدگاه ها

  • سلام ممنونم از مطالب بسیار مفید و کاربردی و البته متن بسیار زیبا و روان که در اختیار کاربران میگذارین
    امیدوارم که در این مسیر موفق باشین
    دعای خیر ما هم بدرقه راهتون حتما خواهد بود

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *