لینک بیلدینگ و انواع لینک سازی
آیا تا به حال نام لینک بیلدینگ یا لینک سازی به گوشتان خورده است؟ میدانید یکی از مهمترین کارها در زمینه سئو لینک سازی است؟ اگر میخواهید با این مقوله بسیار مهم آشنا شوید، با وبنا همراه باشید.
لینک بیلدینگ چیست؟
لینک بیلدینگ ( Link Building ) یا همان لینک سازی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای بالا بردن تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به یک صفحه وب سایت انجام میشوند.
در بیان سادهتر Link Building (لینکسازی) میتواند تعداد لینکهای با کیفیت در یک وب سایت را افزایش دهد و این کار احتمال افزایش رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا میبرد. همچنین لینک سازی یک تکنیک بازاریابی ثابت شده برای شناساندن یک برند است.
از جمله کارهایی که در مبحث لینک سازی باید انجام دهیم بهینه کردن داخلی و خارجی سایت است. بهینهسازی داخلی یا سئو On Page ، مجموعه اقداماتی است که در صفحات داخلی سایت خود به منظور بالا بردن افزایش ترافیک سایت و کسب جایگاه برتر در گوگل انجام میدهید. یکی از این موارد لینکسازی یا Link Building است.
علاوه بر بهینه کردن داخلی، باید سایت را از لحاظ خارجی هم بهینه کنید. به این امر بهینهسازی خارجی یا سئو Off Page گفته میشود. در سئو Off Page با انجام یک سری فعالیتها در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و پیامرسانهایی مثل تلگرام سعی در بهینه کردن سایت خود میکنید. یعنی میتوانید از این صفحات به سایت خود لینک دهید.
لینکهای متنوع و درست به گوگل و کاربران این امکان را میدهد که در بین صفحات سایت شما در حرکت باشند و بدیهی است که هر چه این چرخش مداومتر باشد، کسب امتیاز از جانب گوگل برای شما بیشتر خواهد بود.
ساختار و اجزای تشکیل دهنده یک لینک
آیا تا به حال به ساختار لینک توجه کردیدهاید؟ آیا میدانید یک لینک از چه اجزایی تشکیل شده است؟ با هم اجزای تشکیلدهنده لینکها را بررسی میکنیم.
تگ شروع لینک: تگ شروع لینک که به اسم anchor tag شناخته شده است و با حرف a نشان داده می شود. با این کاراکتر به گوگل اعلام میشود که در ادامه لینکی وجود دارد.
آدرس یا مقصد لینک: در این قسمت کلمه href را میبینید. منظور hyperlink referral است. متنی داخل علامت نقل قول که به آدرس سایتی که به آن لینک داده شده اشاره دارد. این آدرس میتواند آدرس یک تصویر یا فایلی برای دانلود باشد و الزامی بر این نیست که حتما URL سایت خاصی باشد. در بعضی از مواقع چیزی بیشتر از یک URL میبینید. کاراکتر # در ابتدای آدرس، که به یک لینک داخلی اشاره دارد و شما را به قسمت دیگری از صفحهای که در آن قرار دارید، هدایت میکند.
انکر تکست یا متن قابل نمایش: در اصل این قسمت همان متنی که کاربران میبینند و در صورت تمایل روی آن کلیک میکنند. در این قسمت معمولا از فرمت خاصی استفاده میشود که تمایز آن با بقیه متن قابل مشاهده باشد. این متنها معمولا با رنگ آبی یا زیر خط نشان داده میشوند.
تگ پایان لینک: این قسمت شامل کدها یا کاراکترهایی است که به موتورهای جستجو اعلام میکنند لینک به پایان رسیده است.
روش های لینک سازی
همان طور که گفتیم، لینک سازی یکی از مباحث مهم در زمینه سئو است. نوع و تعداد لینکهایی که در مقاله یا صفحه مورد نظر استفاده میکنید، نیز مهم هستند. تعداد لینکها بین ۲ تا ۵ عدد است.
مهمتر از تعداد لینک، صفحاتی است که به آنها لینک داده میشود. گوگل به موضوعات و محتوای مقالاتی که به آنها لینک داده شده هم اهمیت میدهد. این لینکها میتوانند نقش مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشند.
سوال اینجاست که چگونه میتوانیم به گوگل اعلام کنیم که این مقالات را در زمان امتیازدهی مورد بررسی قرار دهد یا نه؟ جواب این است که باید نوع لینک را مشخص کنید.
لینک نوفالو ( Nofollow ) چیست؟
هدف استفاده از لینک nofollow این است که به گوگل اطلاع دهیم که در تصمیمگیری خود، این لینک را درنظر نگیرد یا در زبان سادهتر اینکه تصمیمگیری در مورد لینکهای نوفالو برعهده خود گوگل است و شما در مورد آنها نظری نمیدهید.
معمولا استفاده از این لینک زمانی اتفاق میافتد که نسبت به درستی مطالب سایت یا صفحه مورد نظر اطمینان کامل ندارید. از دیگر مواردی که میتوانید از لینک نو فالو استفاده کنید در امر تبلیغات است. مثلا یک بنر تبلیغاتی در صفحه یک وب سایت اجاره کردهاید که به سایت شما لینک داده شود. گوگل برای اینکه این بنر تبلیغاتی در رتبهبندی سایت تبلیغ شده تاثیری نداشته باشد، از شما میخواهد لینک مربوط به این بنر را nofollow کنید.
لینک دو فالو ( Dofollow ) چیست؟
لینک های dofollow توصیفکننده لینکهایی هستند که میخواهید از جانب گوگل مورد بررسی قرار گیرند و در زمان رنکنیگ محاسبه شوند. لینکهای دو فالو مشخصه خاصی ندارند و در حالت پیش فرض تمام لینک های موجود در مقالات و صفحات ، لینک dofollow هستند.
مسلما هر چه تعداد لینکهای دریافتی (بک لینکها) ، از نوع لینکهای dofollow ، در سایت شما بیشتر باشد امتیاز سایتتان بیشتر خواهد شد.
البته در موارد خاصی این لینکها میتوانند باعث کاهش امتیاز وب سایت نیز بشوند. از نظر گوگل دریافت لینکهای بیش از حد، حکم spam دارد زیرا این که سایت یا برندی از نظر همگان مورد تائید باشد، امکان پذیر نیست.
هر چند که لینک های dofollow تاثیر بیشتر و موثرتری در کسب امتیاز و رتبه بندی گوگل دارند اما پیشنهاد Webna Group به شما وب مستران و مدیران وب این است که در هنگام لینک بیلدینگ استفاده بیشتری از لینک های نوفالو نسبت به لینک های دو فالو داشته باشید. به خاطر بسپارید استفاده همزمان از هر دو نوع بسیار موثرتر خواهند بود و سعی کنید این دو لینک را در کنار هم استفاده کنید.
لینک سازی چه انواعی دارد؟
لینک سازی به دو نوع کلی داخلی و خارجی تقسیم میشود. در مورد اول، میان صفحات یک وب سایت ارتباط هدفمند برقرار میکنیم. در لینکسازی خارجی، از دامنههای دیگر به سایت مرجع لینک میدهیم یا به اصطلاح بک لینک میسازیم.
هدف از لینک سازی چیست؟
هدف نهایی از این کار، بهبود سئو سایت است. لینکها ارزش و اعتبار را میان صفحات مختلف و سایتهای مختلف به جریان میاندازند. صفحه یا سایتی که لینکهای بیشتری به آن ارجاع داده شود، نزد گوگل اعتبار بیشتری خواهد داشت و رتبه بهتری کسب خواهد کرد.
ارسال پاسخ