کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی و استفاده از این نوع کلمات در سئو نقش مهمی دارند. البته مسئله مهمتر چگونگی استفاده از این کلمات است. هر چقدر میزان اطلاعات شما در مورد کلیدواژهها بیشتر باشد مسلما راحتتر میتوانید از این روش در بهینهسازی سایت خود استفاده کنید.
انواع کلمات کلیدی
کلید واژه ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند که هر یک از تعدادی زیرمجموعه تشکیل شدهاند. این تقسیمبندیها بر اساس مفاهیم مورد نیاز کاربران و تعداد دفعات جستجوی کلمات است.
کلیدواژههای User Intent
کاربران اینترنتی به دلایل متفاوتی از موتورهای جستجو استفاده میکنند: خرید یک محصول، خواندن اخبار روز دنیا، دانلود یک آهنگ یا فیلم و حتی یک برنامه، دستور پخت غذا و هزاران مورد دیگر. موضوع اصلی در کلمات کلیدی User Intent ، قصد و نیت کاربران از جستجو در صفحات اینترنتی است. در کل میتوان هدف کاربران برای جستجو در اینترنت را به سه دسته تقسیم کرد:
- کلمات کلیدی Informational یا اطلاعاتی: در این روش با هدف کسب اطلاعات بیشتر از کیوردها استفاده میکنید. برای مثال میخواهید از آخرین مدل BMW در بازار اطلاعاتی کسب کنید. با تایپ آخرین مدل BMW در صفحات جستجو میتوانید به نتایج دلخواهتان برسید.
- کلمات کلیدی Transactional یا معاملاتی :در این نوع از کیوردها هدفتان انجام یک معامله به صورت آنلاین است. قبلا در مورد محصول اطلاعاتی کسب کردهاید و حالا قصد خرید آن را دارید. مثلا سرچ میکنید: خرید گوشی سامسونگ S8 و گوگل سایتهای خرید و فروش این مدل گوشی را به شما معرفی میکند.
- کلمات کلیدی Navigational : در این روش اطلاعات کاربر در حد اسم برند یا سایت و هدف او دسترسی به صفحه اصلی سایت مورد نظر است. برای مثال شما میدانید که «وبنا» در زمینه طراحی سایت و سئو فعالیت دارد ولی آدرس سایت آن را نمیدانید. کلمه وبنا را سرچ میکنید و گوگل تمامی سایتها و صفحاتی که مربوط به این کلمه هستند را به شما نشان خواهد داد.
کلید واژه بر اساس Search volume
در این روش معیار تقسیمبندی، تعداد دفعات جستجو کلمات توسط کاربران است و کلیدواژهها براساس Search volume به سه دسته تقسیم میشوند.
- کلمات کلیدی Head یا اصلی: به گروهی از کلمات گفته میشود که به طور وسیعی در اینترنت جستجو می شوند، کلماتی مانند خانه، ماشین، موبایل و … . در این نوع از کیوردها مشخص نیست کاربر دقیقا به دنبال چه چیزی است اما با بررسی این نوع کلمات متوجه میشویم چه موضوعاتی نزد کاربران محبوبیت دارد.
- کلمات کلیدی Middle Tail یا عبارتی: در این نوع کلیدواژهها کاربر هدف مشخصتری نسبت به نوع کلمات کلیدی اصلی ( Head ) دارد ، به فرض شما به دنبال شرکتهایی هستید که طراحی سایت انجام میدهند ولی شرکت خاصی مد نظرتان نیست. با تایپ شرکت طراحی سایت به نتایج متعددی دست پیدا میکنید.
- کلمات کلیدی Long Tail یا طولانی: این نوع کیوردها ترکیبی از سه یا چهار کلمه که کاربران از آنها برای یافتن موضوعات خاص استفاده میکنند. مثلا من میخواهم درباره الگوریتمهای گوگل سرچ کنم. عبارت «آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۸ » را تایپ میکنم و نتیجه لیستی از مقالات درباره آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل خواهد بود.
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق و بررسی کلیدواژهها یکی دیگر از موارد مهم در سئو است که با هدف ساختن یک محتوای مفید و ارزشمند انجام میشود. لازم است بدانید میزان ارزش کیوردهای سایتتان چقدر است. یعنی کاربران با دیدن چه کلماتی وارد سایتتان میشوند.
با استفاده از ابزارهایی نظیرKW finder یاGoogle Keywords Planner میتوانید از میزان جستجوی کلید واژهها توسط کاربران مطلع شوید. در این پژوهش موارد زیر بررسی میشود:
میزان دشواری کلمه کلیدی
بعضی از کلمات از نظر تعداد جستجو در رتبه بالایی قرار دارند و معمولا از جانب کاربران به دفعات خیلی زیاد مورد جستجو قرار میگیرند. مثلا کلمه سئو را در نظر بگیرید. تعداد سایتهایی که درباره سئو نوشتهاند بسیار زیاد است. در نتیجه برای این که مقالات و سایت شما با کلید واژه سئو در صفحات نتایج جستجو نشان داده شوند راه سختی در پیش دارید.
چگالی یا تراکم استفاده از کلمات کلیدی
چگالی کلیدواژهها در اصل تعداد کلید واژه هایی است که در متن استفاده میکنیم. در صورت استفاده بیش از حد از کیوردها ( Keyword stuffing ) ، توسط الگوریتمهای گوگل جریمه خواهید شد. تعداد این نوع کلمات باید به میزانی باشد که به کلیت محتوا و معنی جمله لطمهای وارد نکند.
با کلمات کلیدی و انواع آنها آشنا شدیم. بهتر است تیمهای تولید محتوا قبل از آغاز به کار، تحقیق مفصلی درباره این کلمات انجام دهند و سپس به تدوین استراتژی بپردازند.
ارسال پاسخ