نکات کلیدی در تولید محتوا
محتوا پادشاه است! حتما شما هم این جمله منسوب به بیل گیتس را شنیدهاید اما منظور از محتوا چیست؟ چرا تولید محتوا تا این حد اهمیت دارد؟ با وبنا همراه باشید تا تمامی نکات کلیدی در تولید محتوا را بررسی کنیم.
محتوا چیست؟
اگر سایت را یک خانه در نظر بگیریم، وسایل خانه حکم محتوا را دارند. با خرید وسایل مورد نیاز سعی میکنید آن محل یا ساختمان را قابل سکونت کنید. با تولید محتوا نیز این امکان را برای سایت فراهم میکنید که قابل استفاده باشد. تمامی مواردی که در سایت قرار میدهید، متنها، عکسها، ویدئوها و … محتوای سایت هستند.
نکات کلیدی در تولید محتوا
تولید محتوا مراحل و مقدماتی دارد که باید رعایت شوند در غیر این صورت محتوای تولیدشده مفید نخواهد بود.
شناخت مخاطبان و کاربران
در مرحله اول باید بدانید برای چه کسانی میخواهید محتوا تولید کنید. با شناسایی نیازها و خواستههای آنها راحتتر می توانید ارتباط برقرار کنید.
شناسایی کلمات کلیدی
کاربران براساس نوع تفکر و بینشی که دارند، از کلماتی خاصی در جستجوهای خود استفاده میکنند. مسلما بینش و تفکر اشخاص با یکدیگر متفاوت است. اگر میخواهید یک محتوای خوب و ارزشمند داشته باشید باید نوع کلماتی که آنها استفاده میکنند را شناسایی کنید. به این موارد، کلمات کلیدی گفته می شود.
نکته دیگری که باید در نظر داشته باشد تعداد کیوردهای موجود در متن است. در صورتی که بیش از حد از آنها استفاده کنید، از سوی الگوریتمهای گوگل جریمه میشوید. تعداد کلمات کلیدی که در مقالات خود استفاده میکنید باید ۳ الی ۴ درصد کل کلمات مقاله شما باشد.
تحقیق در مورد روشهای تولید محتوا و رقبا
لازم است با روشها و تکنیکهای تولید محتوا آشنا شوید. شناخت این روشها به شما کمک میکند که سرعت انجام کار خود را بالاتر ببرید. شناخت رقبا نیز به شما کمک میکند تا بتوانید مسیرهای بهتری را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنید.
ایده و روشهای جدید خلق کنید
مردم همیشه از طرح و ایدههای جدید استقبال میکنند. میتوانید با ارائه یک طرح جدید نظر آنها را به خود جلب کنید.
انتخاب عنوان مناسب
انتخاب یک عنوان مناسب برای مقالات جزو اصلیترین مراحل تولید محتوا است. اولین چیزی که کاربران را مجذوب خود میکند تیتر یا عنوان مقاله است پس اگر میخواهید مقاله شما در دایره توجه کاربران قرار بگیرید یک عنوان جذاب و مناسب انتخاب کنید.
تعداد کلمات را رعایت کنید
حداقل کلماتی که میتوانید در سایت استفاده کنید ۸۰۰ کلمه در سایت و ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه در وبلاگ است. تعداد کمتر کلمات ممکن است جریمه گوگل را در پی داشته باشد.
یک شروع عالی داشته باشید
بعد از عنوان مقاله چیزی که جذابیت متن و مقالات را بالا میبرد، مقدمه است. هنگامی که کاربر شروع به خواندن متن میکند، تنها چند لحظه وقت دارید که توجهش را به خود جلب کنید. با برانگیختن حس کنجکاوی کاربر در ابتدای متن میتوانید او را به ادامه حضور در سایت تشویق کنید.
از موضوع متن خارج نشوید
توجه داشته باشید مطالبی که مینویسید باید با موضوع متن شما ارتباط مستقیم داشته باشند یا حداقل به گونهای از کلمات و جملات استفاده کنید که خارج از مبحث شما نباشد. برای انجام این کار میتوانید از LSI Keywords ( Latent Semantic Indexing ) استفاده کنید. این کلمات باعث میشود گوگل به هنگام ایندکس کردن سایت و مقالات شما متوجه موضوع اصلی مقاله شود .
LSI Keywords کلماتی هستند که از نظر معنایی با کلمه کلیدی شما ارتباط مستقیم دارند.
از مطالب کپیشده بپرهیزید
به جای این که از مقالات و مطالب دیگر سایتها کپی برداری کنید، آستین بالا بزنید و محتوای دلخواهتان را تولید کنید. این کار نه تنها باعث افزایش اعتبار سایت شما میشود بلکه در جلب اعتماد کاربران نیز تاثیرگذار خواهد بود.
با مخاطبان خود در ارتباط باشید
ارتباط با مخاطبین دو مزیت دارد. اول قدردانی از حضورشان در سایت و دوم این که، نظرات آنها میتواند به بهبود روند کاری شما کمک کند.
از زیر عنوان استفاده کنید
یکی از راههای بهینهسازی محتوا استفاده از زیرعنوان در متن است. منظور دستهبندی کردن صفحات و مقالات در سایت و تقسیم کردن مطالب به چند قسمت است. با این کار امکان دسترسی آسان و سریع را برای کاربران و مخاطبان خود ایجاد میکنید.
علاوه بر مواردی که گفته شد، با در نظر گرفتن نکات کلیدی سئو در تولید محتوا میتوانید رتبه سایت را بهبود ببخشید و در نتیجه مخاطبان بیشتری جذب کنید. تولید محتوا یک فرایند خلاق است که در آن باید خود را به جای مخاطب بگذارید، مثل او فکر کنید و خواستهها و نیازهایش را در نظر بگیرید. در واقع محتوای باکیفیت، جذاب و بهینه پادشاه است!
شناخت مخاطب چه اهمیتی در تولید محتوا دارد؟
هدف اصلی تولید محتوا، جذب مخاطب و بالا بردن رتبه سایت است. بنابراین باید از قبل بدانید محتوا را برای چه کسی تولید میکنید. برای این کار روشهای مختلفی وجود دارد از جمله آنالیز وب سایت رقبا و تحقیق کلمات کلیدی و ... .
چه نکاتی را باید در تولید محتوا رعایت کرد؟
چک لیست نکات مهم در تولید محتوا بسیار طولانی است و مواردی از قبیل تحقیق کلمات کلیدی، شناسایی رقبا، نیازسنجی مخاطبان، رعایت ساختار منطقی متن، انتخاب زیرعنوانهای مناسب و ... را در بر میگیرد. برای آشنایی با جزئیات بیشتر، مقاله را مطالعه بفرمایید.
دیدگاه ها
۲ دیدگاه ها
عالی بود ممنون از سایت خوبتون
در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا میشود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایتها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کردهایم.