آشنایی با الگوریتم های گوگل
گوگل مانند یک شرکت بزرگ اینترنتی روزانه میزبان هزاران کاربر است که برای انجام امور کاری خود به صفحات اینترنتی مراجعه میکنند. سایتها کارمندان این شرکت بزرگ و الگوریتم های گوگل مدیرانی هستند که در فواصل متفاوتی به استخدام این شرکت درآمدند.
هدف گوگل ارائه بهترین خدمات به کاربران اینترنتی است. به همین دلیل به کارمندان خود اعلام کرد که اگر میخواهید در این شرکت به کار خود ادامه دهید و به عنوان کارمند نمونه انتخاب شوید، باید طبق قوانین شرکت عمل کنید. سایتها یا کارکنان شرکت برای این که جزو بهترین نیروهای گوگل شوند سعی کردند که به روشهای متفاوت نظر گوگل را به خود جلب کنند. در دنیای اینترنت و صفحات وب به این روش ها بهینهسازی برای موتورهای جستجو یا سئو گفته میشود.
رقابت بین کارمندان آغاز شد. از آن جا که تعداد کارمندان شرکت زیاد بود و گوگل نمیتوانست به تنهایی آنها را کنترل کند تصمیم گرفت برای هر قسمت از شرکت مدیرانی با تجربه استخدام کند. بعد از بررسیهای متعدد، یک تیم مدیریتی در قالب الگوریتم های گوگل تشکیل داد و به هر کدام از آنها وظیفهای خاص محول کرد. آشنایی با این مدیران و نحوه کار آنها، برای سئو اهمیت بسیاری دارد بنابراین ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.
الگوریتم چیست و چه کاربردی دارد؟
الگوریتم به گروهی از دستورالعملها و فرمولها گفته میشود که با هدف حل مسئله مرحله به مرحله اجرا میشوند. الگوریتمها اطلاعات را دریافت و بررسی میکنند و بعد از انجام تحقیقات لازم، یک نتیجه مشخص به ما نشان میدهند.
انواع الگوریتم های گوگل
چنان که گفتیم مدیران یا اگوریتمهای گوگل انواع مختلفی دارند و هر کدام مشغول انجام وظیفه خاصی هستند. در ادامه با این مدیران آشنا میشویم:
الگوریتم هیل تاپ یا تپه Hilltop Algorithm
الگوریتم هیل تاپ اولین مدیر و الگوریتم شرکت گوگل بود که در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد و با ورود به شرکت تاثیرات قابل توجهی روی موتورهای جستجو گذاشت. وظیفه هیل تاپ شناسایی سایتهای مرجع و دایرکتوریهای معتبر بود و با استفاده از اطلاعات موجود در این دایرکتوریها سعی داشت بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار دهد.
دایرکتوریها در اصل انبار اطلاعات مهم صفحات اینترنتی بودند و الگوریتم هیل تاپ رئیس این قسمت بود. سایتهایی که در انبار حضور داشتند حکم موجودی انبار را داشتند. اطلاعات این دایرکتوریها با عناوین گوناگون در دستهبندیهای متفاوت در انبار شرکت گوگل نگهداری میشدند. روش کار به این صورت بود که الگوریتم هیل تاپ با توجه به درخواست کاربران و موجودی انبار، سایت یا سایتهایی که میتوانستند به کاربران کمک کنند را به آنها معرفی میکرد .
در حال حاضر الگوریتم هیل تاپ جزو بازنشستگان شرکت گوگل به حساب میآید و چندین سال است که دیگر فعالیتی در شرکت ندارد.
الگوریتم پاندا Panda Algorithm
دومین مورد از الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاندا است که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. در اصل الگوریتم پاندا مدیر کنترل کیفیت محتواهای موجود در سایتها بود. او با بررسی کیفیت مقالات و محتواها از نمایش مطالب بی کیفیت در صفحات جستجو ( SERPs ) جلوگیری میکند. اگر قصد دارید که با گوگل پاندا رابطه دوستانه ای داشته باشید به نکات زیر دقت کنید :
گوگل پاندا انجام چه کارهایی را منع میکند؟
- کپی کردن مقالات و مطالب از سایتهای دیگر
- استفاده از مطالب غیر مرتبط با فعالیت سایت
- به روز رسانی نکردن مطالب موجود در سایت
- استفاده بیش از حد از تبلیغات
گوگل پاندا انجام چه کارهایی را پیشنهاد میکند ؟
- بالا بردن مدت زمان حضور و ماندگاری کاربران در سایت
- بالا بردن گردش در صفحات داخلی سایت ( افزایش ترافیک سایت )
- کاهش دادن میزان فرار از سایت
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- برندسازی
الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm
الگوریتم پنگوئن، سومین مدیر در میان الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۲ با هدف مبارزه با لینکسازی اسپم (Spam) طراحی شد. او مانع فعالیت سایتهایی میشد که از روشهای سئو کلاه سیاه برای لینکسازی استفاده میکردند و در آخر برای این که سایتها مجازات نشوند راههایی را به آنها پیشنهاد میکرد.
انجام چه کارهایی الگوریتم پنگوئن را خوشحال میکند ؟
- از سایتهای غیر مرتبط با فعالیت تان لینک دریافت نکنید.
- به جای خرید لینک، لینکسازی کنید.
- از لینکسازی بیش از حد داخل سایت اجتناب کنید.
- از سایت های که محتوای مفید و ارزشمندی ندارند لینک دریافت نکنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird Algorithm
زیرکترین و ریزبینترین مدیر شرکت گوگل کسی نیست جز الگوریتم مرغ مگس خوار. این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک مدیر فعال و باهوش به استخدام گوگل در آمد. از آن جا که زبان نوشتاری و کلامی هر شخص متفاوت است مرغ مگس خوار با در نظر گرفتن این تفاوتها، وظیفه داشت کاری کند که سایتها در سریع ترین زمان ممکن جوابگوی درخواستهای کاربران باشند و از تمام کارمندان بخش خود خواست که نسبت به یک سری موارد حساسیت بیشتری داشته باشند.
الگوریتم مرغ مگس خوار بر روی چه مواردی تاکید دارد ؟
- بهینه کردن کلمات کلیدی
- بهینهسازی انکر تکستها
- نوشتن مقالات کوتاه برای کاربران بیحوصله
- استفاده از تصاویر و ویدئو در محتواسازی
الگوریتم کبوتر Pigeon Algorithm
الگوریتم کبوتر یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۴ طراحی شد. یکی از مشکلات کاربران گوگل دسترسی به مکانها بود. بعضی از کاربران آشنایی زیادی به تمام مناطق نداشتند و همیشه به دردسر میافتادند. این موضوع دلیلی شد که تا الگوریتم کبوتر از مدیران وب سایتها بخواهد تغییراتی ایجاد کنند تا امکان دسترسی برای کاربران آسانتر بشود.
الگوریتم کبوتر برای دسترسی آسانتر چه مواردی را پیشنهاد میکند ؟
- با توجه به موقعیت مکانی فعالیت خود، هاست ملی انتخاب کنید.
- انتخاب دامین سایت با پسوند ملی
- ثبت موقعیت جغرافیایی سایت خود در سایت
الگوریتم فرد Fred Algorithm
الگوریتم فرد، یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۷ با هدف مبارزه با تبلیغات بیش از حد، که باعث بی کیفیت شدن محتوا میشود، طراحی شد.
انجام چه مواردی روی الگوریتم فرد تاثیرگذار است ؟
- تولید محتواهای با کیفیت و ارزشمند
- تعداد تبلیغهای روی سایت
- از فریب دیگران با استفاده از تبلیغات خودداری کنید.
- لینکهای اسپم را پیدا و Disavow کنید.
با مدیران و ناظران گوگل آشنا شدیم. به خاطر داشته باشید که این مدیران بسیار سختگیر و دقیق هستند. اگر میخواهید سایتتان رتبه بالایی در صفحات نتایج جستجو داشته باشد، باید موارد مد نظر الگوریتم های گوگل را رعایت کنید.
گوگل چه استفادهای از الگوریتمها میکند؟
اگر موتور جستجوی گوگل را مانند یک شرکت در نظر بگیریم، سایتها کارمندان این شرکت بزرگ و الگوریتم ها مدیرانی هستند که نظارت بر بخشهای مختلف را به عهده دارند. هدف نهایی الگوریتمها، ارائه بهترین خدمات به کاربران و مبارزه با تخلفات است.
انواع الگوریتمهای گوگل کدامند؟
تعداد الگوریتمها بسیار زیاد است و هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند. برای مشاهده فهرست این الگوریتمها و نحوه عملکرد و حوزه کاری هر کدام، مقاله را مطالعه بفرمایید.
ارسال پاسخ