آموزش کامل گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

راهنمای کامل گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس
۵
(۳)

همان طور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم، گوگل آنالیتیکس یکی از مهمترین ابزارهای آنالیز سایت است. ابزاری که با استفاده از آن نه تنها می‌توانید ترافیک ورودی سایت را بررسی کنید، بلکه اطلاعات خوبی نیز از مخاطبان خود به دست می‌آورید. در این مقاله به یکی از مهمترین بخش‌های این ابزار، یعنی گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم.

گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

مهمترین هدف گوگل ایجاد یک تجربه مناسب و خوشایند برای کاربران است. این موتور جست‌وجو می‌خواهد سایت‌هایی در رتبه‌های بالا قرار بگیرند که مورد علاقه مخاطبان باشند و مفیدترین اطلاعات را به آن‌ها ارائه دهند. تمامی ابزارهایی که گوگل در اختیار وبمسترها قرار می‌دهد، به نوعی در خدمت همین هدف هستند.

چنان که می‌دانید، با استفاده از گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس می‌توانید مخاطبان خود را بشناسید. در این گزارش جنسیت، رده سنی و زمینه‌های مورد علاقه کاربران به شما نشان داده می‌شود. می‌توانید با استفاده از این داده‌ها استراتژی محتوای سایت را بهبود ببخشید و موثرتر کنید.

پس از شناخت مخاطبان، نوبت به بررسی رفتار آن‌ها می‌رسد. گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیارتان می‌گذارد. در ادامه بخش‌های مختلف این گزارش را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید :   آموزش کار با گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

Overview یا نگاه کلی

Overview یا نگاه کلی

مانند تمامی بخش‌های دیگر، گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس نیز یک بخش نگاه کلی دارد. در این بخش یک دید کلی نسبت به رفتار کاربران در سایت به دست می‌آورید. این که از چه صفحاتی بازدید کرده‌اند، نرخ پرش چقدر بوده است، چقدر با سایت تعامل داشته‌اند و …

Behavior Flow یا جریان رفتار کاربران

Behavior Flow یا جریان رفتار کاربران

در این قسمت نمودار رفتار کاربران را مشاهده می‌کنید. از کدام صفحه وارد شده‌اند و به چه سمتی حرکت کرده‌اند. نمودار به صورت پیش‌فرض روی صفحات لندینگ تنظیم شده است. می‌توانید این متریم را به دلخواه خود تغییر دهید.

Site content یا محتوای سایت

Site content یا محتوای سایت در گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

این بخش مهمترین قسمت از گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس است. در این بخش متوجه می‌شوید که ارتباط کاربران با محتوای سایت چگونه بوده است و می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

پربازدیدترین صفحات سایت کدام موارد هستند؟

مدت زمان حضور کاربران در آن صفحات چقدر بوده است؟

میانگین نرخ پرش کاربران چقدر است؟

از هر صفحه چقدر درآمد کسب کرده‌اید؟

و …

در قسمت Content Drilldown می‌توانید رفتار کاربران را به تفکیک هر دامنه مشاهده کنید. جدولی در پایین صفحه وجود دارد که میزان تعامل کاربران با هر دامنه یا هر دسته را نشان می‌دهد.

در قسمت Landing Pages صفحات لندینگ بررسی می‌شوند. در جدول این بخش، میزان ترافیک صفحات لندینگ، رفتار کاربران در این صفحه و وضعیت اهداف را می‌توانید مشاهده کنید.

در قسمت Exit Pages میزان خروج کاربران از صفحات نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید :   گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس

Site Speed یا سرعت سایت در گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

Site Speed یا سرعت سایت در گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

یکی از عوامل مهم در ایجاد یک تجربه کاربری خوشایند، سرعت است. سایت‌هایی که به کندی لود می‌شوند به هیچ وجه مورد علاقه کاربران نیستند. در این بخش از گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس می‌توانید فاکتور مهم سرعت را بررسی کنید.

در بخش Overview سرعت بارگذاری سایت در مرورگرهای مختلف را می‌بینید.

در قسمت Page Timings میانگین سرعت لود صفحات مختلف سایت را مشاهده می‌کنید.

در قسمت Speed Suggestion گوگل پیشنهادهایی برای بهبود سرعت سایت ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

Site Search یا جست‌وجو در سایت

این بخش نشان می‌دهد کاربران چه چیزهایی را در سایت‌تان جست‌وجو کرده‌اند و هنگام جست‌وجوف در چه صفحاتی بوده‌اند. این بخش را باید در قسمت Admin فعال کرده باشید زیرا به صورت پیش‌فرض غیر فعال است.

فعال کردن این بخش می‌تواند بسیار مفید باشد. با داده‌های این قسمت می‌توانید ببینید کاربران در سایت به دنبال چه چیزی می‌گردند. شاید بخواهید محتوایی در این زمینه‌ها تولید کنید یا اگر محتوا از قبل در سایت موجود است، ساختار لینک‌سازی داخلی خود را بهبود ببخشید.

Events یا رویدادها

Events-Overview-Google-Analytics

اگر قبلا با استفاده از گوگل تگ منیجر رویدادی تنظیم کرده باشید، در این قسمت اطلاعات مربوط به آن را مشاهده می‌کنید. مثلا رویداد می‌تواند کلیک روی یک لینک خاص باشد. در صورت تنظیم چنین رویدادی، در این قسمت از گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس می‌توانید نحوه تعامل کاربران با آن لینک را ببینید.

بخش Publisher از گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

AdSense-publisher-data-Google-Analytics

این بخش داده‌هایی در مورد روش کسب درامد سایت فراهم می‌کند. داده‌هایی در مورد تبلیغات کلیکی و تبادل تبلیغ و … .

برای استفاده از این قسمت باید به ابزار AdSense یا Ad Exchange متصل شده باشید.

بیشتر بخوانید :   بررسی گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

Experiments یا آزمایش‌ها

در این قسمت می‌توانید تغییرات سایت را محک بزنید. مثلا ببینید تغییری که در یک صفحه خاص انجام داده‌اید، چه تاثیری داشته است.

گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس را با هم بررسی کردیم. گزارشی بسیار مهم که رفتار کاربران در سایت را نشان می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید سایت خود را برای کاربران بهینه کنید و تجربه بهتری برای آن‌ها رقم بزنید. به خاطر داشته باشید سایتی که مورد علاقه کاربران باشد، قطعا مورد توجه گوگل نیز قرار خواهد گرفت و سئو بهتری خواهد داشت.

در این قسمت نمودار رفتار کاربران را مشاهده می‌کنید. از کدام صفحه وارد شده‌اند و به چه سمتی حرکت کرده‌اند. نمودار به صورت پیش‌فرض روی صفحات لندینگ تنظیم شده است. می‌توانید این تنظیمات را به دلخواه خود تغییر دهید.

در این بخش متوجه می‌شوید که ارتباط کاربران با محتوای سایت چگونه بوده است و می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید: پربازدیدترین صفحات سایت کدام موارد هستند؟ مدت زمان حضور کاربران در آن صفحات چقدر بوده است؟ میانگین نرخ پرش کاربران چقدر است؟ و ... .

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود

میانگین امتیاز ها ۵ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۳

هیچ امتیازی ثبت نشده !

اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *