آیا ساختار url بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟

آیا ساختار url بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟
۳.۸
(۸)

در مقاله‌های قبلی در مورد ساختار و اجزای url مناسب مفصل صحبت کرده‌ام. این بار می‌خواهم به تاثیر url بر سئو بپردازم و بهترین روش‌ها و ترفندها را در این مورد بیان کنم. همچنین در نهایت تاثیر تغییر url بر سئو را بررسی می کنیم.

تاثیر url بر سئو چیست؟

طبیعتا آدرسی که صفحه شما با آن شناخته می‌شود مهم است. هم برای کاربران و هم برای گوگل. بهتر است آدرسی را انتخاب کنید که درک آن راحت باشد و با دیدنش ماشین و انسان هر دو بتوانند محتوای صفحه را حدس بزنند. مرتب کردن آدرس‌های سایت یکی از زیرمجموعه‌های خدمات سئو است.

اولین نکته‌ای که در مورد تاثیر url بر سئو می‌توانیم بگوییم این است که داشتن یک ساختار منطقی، مرتب و تر و تمیز باعث می‌شود حرکت خزنده‌ها در وب سایت‌تان سریع‌تر شود و همین موضوع منجر به سریع‌تر شدن ایندکس صفحات خواهد شد.

بیشتر بخوانید :   آموزش کار با ابزار URL Inspection در سرچ کنسول جدید گوگل

url مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

url مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده می‌کنید، خود به خود ساختار url مناسب را در سایت دارید. ساختار آدرس‌دهی این گونه سیستم‌ها با یک نظم منطقی تعریف شده است و دسته‌ها و زیردسته‌ها را تشخیص می‌دهد. در صورت  استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی، توسعه‌دهنده در هنگام طراحی سایت باید این نظم منطقی را شخصی‌سازی کند. خوبی cms های اختصاصی این است که راحت‌تر می‌توانید آدرس‌های شخصی‌سازی شده داشته باشید.

معمولا url مناسب و بهینه، طبقه‌بندی و دسته‌بندی دارد. این موضوع به ویژه در مورد وب‌سایت‌های فروشگاهی مهم است. در این گونه سایت‌ها، بهتر است با نگاه کردن به آدرس url بتوانیم تشخیص دهیم چه محصولی از چه گروهی در صفحه ارائه می‌شود. مثلا:

example.com/mans-wear/shirts

این دقیقا یک url بهینه است که هم موتورهای جست‌وجو و هم کاربران می‌توانند به خوبی آن را درک کنند.

آدرس‌های عجیب و غریب و پر از کاراکتر، جدا از مسئله سئو، هنگام اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی نیز صورت ناخوشایندی دارند و این ظاهر، باعث می‌شود تمایل کاربران به کلیک کردن کاهش یابد.

توجه داشته باشید که نداشتن ساختار url مناسب به معنای این نیست که وب سایت مورد نظر نابود می‌شود و هیچ گونه تلاش سئو روی آن جواب نمی‌دهد! همین الان سایت‌های بسیاری را می‌توانید در رتبه‌های بالا ببینید که url های عجیب و غریب دارند. این جا باز به همان جمله معروف من می‌رسیم: مجموعهای از فاکتورها بر سئو اثر میگذارند و تا زمانی که تعادل را رعایت کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

با این حال، چه کسی با داشتن یک وب سایت عالی و ایده‌آل مخالف است!؟ پس اگر می‌خواهید ساختار url مناسب داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید:

بیشتر بخوانید :   سئو فنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نکاتی که باید هنگام تعیین url صفحه رعایت شوند

نکاتی که باید هنگام تعیین url صفحه رعایت شوند

  • دسته‌بندی و نظم منطقی را مد نظر داشته باشید.
  • برای بیشتر شدن تاثیر url بر سئو ، کلمات کلیدی را داخل آدرس بگنجانید.
  • ساختاری ساده، منطقی و تا حد ممکن کوتاه برای آدرس‌ها در نظر بگیرید.
  • به جای اعداد از نام دسته‌ها استفاده کنید.
  • کلمات را با خط فاصله از هم جدا کنید. اگر بین دو کلمه، آندر لاین _ بگذارید، گوگل آن‌ها را پیوسته در نظر می‌گیرد.
  • از حروف کوچک استفاده کنید. گوگل به حروف کوچک و بزرگ حساس است.
  • تا جایی که ممکن است اسلش‌های / کمتری به کار ببرید.
  • بهتر است فعل‌ها را ساده کنید. مثلا به جای working از work استفاده کنید.
  • اگر ساختار url سایت را عوض کردید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.
  • سعی کنید پسوند فایل در آدرس نمایش داده نشود. مثلا php را از آخر آدرس حذف کنید.

گوگل برای بهینه‌تر شدن آدرس صفحات پیشنهادهایی ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از فایل txt دسترسی گوگل را محدود کنید. تنها صفحاتی را در معرض دیدش بگذارید که لازم است دیده شوند.
  • با حذف پارامترهای غیر ضروری آدرس را تا حد امکان کوتاه کنید.
  • همیشه سایت را تحت نظر داشته باشید و هر گونه url شکسته یا معیوب را اصلاح کنید.

بیشتر بخوانید :   گواهینامه SSL چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

تاثیر تغییر url بر سئو

زمانی که آدرس یک صفحه را تغییر می‌دهید، خزنده گوگل پس از ورود به سایت با تعداد زیادی خطای ۴۰۴ روبه‌رو می‌شود. این مسئله ممکن است به حذف صفحات ایندکس شده و بک لینک‌هایی که داشتند منجر شود. برای پیشگیری از تاثیر تغییر url بر سئو ، باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

این ریدایرکت به خزنده‌ها می‌فهماند که آدرس صفحه عوض شده است و باید به آدرس جدید مراجعه کنند.

تگ‌های کانونیکال نیز هنگام تغییر url به کار می‌روند. با این تگ‌ها به خزنده‌ها می‌فهمانید که آدرس اصلی محتوا کدام است.

به عنوان جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم تاثیر url بر سئو چندان پر رنگ نیست. مثلا این طور نیست که با داشتن url نامناسب صفحات سایت‌تان ایندکس نشوند. با این حال، آدرس‌های کوتاه، روشن و منظم می‌توانند تاثیر مثبتی روی وضعیت کلی وب سایت‌تان داشته باشند. هیچ کس تا به حال از نظم منطقی ضرر نکرده است پس ساختار آدرس‌های سایت‌تان را مرتب نگه دارید!

معمولا url مناسب و بهینه، طبقه‌بندی و دسته‌بندی دارد، با یک نظم منطقی تعریف شده است و دسته‌ها و زیردسته‌ها را مشخص می‌کند.

نکات بسیاری را در این زمینه باید در نظر گرفت. برای مثال نظم و ساختار مناسب، کوتاه بودن آدرس، حذف پارامترهای غیر ضروری ... . برای مشاهده فهرست کامل این نکات، مقاله را مطالعه بفرمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود

میانگین امتیاز ها ۳.۸ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۸

هیچ امتیازی ثبت نشده !

اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *