سئو فنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سئو فنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
۳
(۴)

تا به حال موارد بسیاری را در زمینه سئو با هم بررسی کردیم اما هنوز به اولین و مهم‌ترین گام در بهینه‌سازی نپرداخته‌ایم. قبل از این که پروژه سئو برای یک سایت شروع شود، باید اساس و بنیان آن را محکم بنا کنیم. سئو فنی یا سئو تکنیکال همین چارچوب محکم را ایجاد می‌کند. بدون این که بدانیم سئو فنی چیست دانش‌مان در این زمینه ناتمام خواهد بود.

سئو فنی چیست ؟

همان طور که گفتم سئو فنی چارچوب محکمی است که موارد دیگر سئو روی آن بنا می‌شوند. به زبان ساده می‌توانم بگویم سئو تکنیکال یعنی بهینه‌سازی کدهای سایت. به همین دلیل است که داشتن مقداری دانش در زمینه طراحی وبسایت برای یادگیری کامل سئو و آشنایی با سئو برای طراحی سایت لازم است. ادامه مقاله را به عنوان چک لیست سئو فنی در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید :   سئو هدفمند : راهکارهایی برای افزایش بازدید سایت

نکات مهم در سئو فنی

نکات مهم در سئو فنی چیست

موارد بسیاری را می‌توان در این زمینه مطرح کرد. من سعی کردم از موارد بدیهی مثل معرفی سایت به گوگل و معرفی دامین بگذرم و مسائل مهمتر را بررسی کنم.

بررسی وضعیت کدها در سئو تکنیکال

همان طور که اشاره کردم سئو فنی اساسا در مورد بهینه‌سازی کدهای وب سایت است. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوای عمومی مثل وردپرس استفاده کنید، احتمالا در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. زیرا کدهای این سیستم‌ها از ابتدا بر اساس اصول سئو نوشته و طراحی شده‌اند و استاندارد هستند.

در صورتی که از cms اختصاصی استفاده می‌کنید، باید نکات بسیاری را در این زمینه مد نظر داشته باشید. سیستم باید با یک زبان برنامه‌نویسی استاندارد و بر اساس اصول سئو طراحی شود. خطاهایی ممکن است در سیستم‌های اختصاصی رخ دهد. مثلا url بعضی از صفحات تکراری باشد. باید حواس‌تان به این خطاها باشد.

پس از این که از بهینه بودن کدهای هسته وب سایت مطمئن شدید، نوبت به بررسی قالب می‌رسد. قالب‌های آماده وردپرس معمولا استاندارد هستند اما اگر قالب جدید و اختصاصی طراحی شده باشد ممکن است مشکلاتی در آن وجود داشته باشد. در کل هنگام بررسی قالب موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • عنوان اصلی مطلب با تگ H1 مشخص شود و در هر صفحه فقط یک تگ H1 وجود داشته باشد.
  • تگ‌های هر صفحه، ساختار متن، تگ توضیحات متا و موارد دیگر در صفحات سایت وجود داشته باشند.

در مرحله بعد باید فشرده‌سازی کدهای سایت را بررسی کنید. کدهای HTML و CSS در بسیاری از سایت‌ها فشرده نشده‌اند و این مسئله باعث کم شدن سرعت سایت می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه  WP Rocketفشرده‌سازی فایل‌ها را برای‌تان انجام خواهد داد. این افزونه جدول دیتا بیس را هم بهینه خواهد کرد.

ابزار رایگان GTMetrix کدهای سایت را بررسی می‌کند و مشکلات فنی موجود در آن را به شما نشان می‌دهد.

سرعت بارگذاری سایت

سرعت بارگذاری سایت در سئو تکنیکال

یکی از مهمترین موارد در سئو سرعت بارگذاری سایت است. سایتی که دیر لود شود به سرعت کاربران خود را از دست خواهد داد. برای افزایش سرعت سایت روش‌های مختلفی وجود دارد. قبلا به یک مورد، یعنی فشرده‌سازی کدها اشاره کردیم.

مورد بعدی انتخاب قالب بهینه و پرهیز از قالب‌های سنگین و چندمنظوره است. بسیاری از قالب‌های حرفه‌ای وردپرس سنگین هستند و فایل‌های زیادی دارند. بهتر است قالبی را انتخاب کنید که یک کار را انجام دهد و فایل‌های زیادی را روی هاست آپلود نکند.

مسئله مهم دیگر، بهینه‌سازی تصاویر سایت است. منظور از بیهنه‌سازی تصاویر در سئو فنی چیست ؟ تصاویر را باید از دو جهت بررسی کنید. اول این که حجم آن‌ها بالا نباشد. ابزارهای مختلفی برای کم کردن حجم عکس بدون از بین رفتن کیفیت وجود دارد. می‌توانید از فوتوشاپ یا ابزارهای آنلاینی مثل tinypng استفاده کنید.

مسئله دیگر بررسی تصاویر از نظر اندازه است. اگر سایزی که در کد سایت‌تان تعریف شده با سایز عکسی که آپلود می‌کنید متفاوت باشد، سرعت سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این اشتباه به ویژه در مورد لوگوها رخ می‌دهد. با ابزار GTMetrix می‌توانید این گونه خطاها را هم بررسی کنید.

در مرحله آخر بررسی کنید که کش مرورگر برای سایت فعال شده باشد. با فعال کردن این گزینه، وقتی کاربر به سایتی سر می‌زند، مقداری از اطلاعات سایت در مرورگرش ذخیره می‌شود تا در مراجعه بعدی سایت با سرعت بیشتری بارگذاری شود. برای فعال کردن این گزینه می‌توانید از افزونه‌های وردپرس مثل WP Rocket استفاده کنید. یا کد زیر را در قسمت htaccess  از کنترل پنل هاست کپی کنید.

# START Expires
<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On
ExpiresDefault “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/gif “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/gif “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/png “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/jpg “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/jpeg “access plus 2 hours”
ExpiresByType image/ico “access plus 2 hours”
ExpiresByType text/css “access plus 2 hours”
ExpiresByType text/javascript “access plus 2 hours”
</IfModule>
# END Expires

امنیت و استفاده از گواهینامه SSL

بیایید در این مورد بحث نکنیم! امنیت اطلاعات کاربران سایت بسیار مهم است، چه در رنکینگ موثر باشد چه نباشد. پس یکی از مهمترین نکات در سئو فنی دریافت گواهینامه ssl است. آدرس سایت‌هایی که این گواهینامه را دارند با https شروع می‌شود و قفل سبز و عبارت secure هم در آن نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید :   گواهینامه SSL چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

 رسپانسیو (واکنش‌گرا) بودن سایت

 رسپانسیو (واکنش‌گرا) بودن سایت

این هم یک مورد بدیهی دیگر در سئو تکنیکال است. سایت باید بتواند خود را با تمامی دستگاه‌ها، به ویژه تلفن همراه سازگار کند. بالا رفتن تعداد کاربران موبایلی باعث شده است گوگل سیاست‌های خود را در این زمینه تغییر دهد و مسئله موبایل فرندلی بودن سایت‌ها را با دقت بیشتری بررسی کند. معمولا در طراحی سایت این نکته رعایت می‌شود. در سرچ کنسول و بخش mobile usability می‌توانید وضعیت سایت را از این نظر بررسی کنید و خطاهای احتمالی را ببینید.

 صفحات ۴۰۴ و ریدایرکت‌ها در سئو فنی

اگر صفحه‌ای قبلا در سایت بوده و ایندکس شده و حالا حذف شده باشد، کاربران با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. اگر کاربران زیادی به این صفحه مراجعه کنند و با این خطا مواجه شوند، ممکن است رتبه سایت‌تان آسیب ببیند. پس یکی از کارهای ضروری در سئو فنی بررسی صفحات حذف شده است. بهتر است تا جایی که می‌توانید صفحات را حذف نکنید. ویرایش محتوا گزینه بهتری است. اگر هم ناچار به حذف بودید، از ریدایرکت استفاده کنید و کاربران را به صفحه دیگری ارجاع دهید.

بیشتر بخوانید :   ریدایرکت و نقش آن در سئو

بررسی وضعیت ایندکس سایت

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید گوگل سایت و صفحات‌تان را می‌بیند. اول فایل Robot.txt را بررسی کنید. این فایلی است که به وسیله آن، جلوی خزیدن گوگل در صفحاتی مثل پنل مدیریت سایت را می‌گیرید. برای این که ببینید خزنده‌های گوگل این فایل را تشخیص می‌دهند یا نه، می‌توانید از طریق سرچ کنسول و بخش robots.txt Tester اقدام کنید.

نکته بعدی این است که مطمئن شوید دسترسی ربات‌های گوگل از صفحات مناسب (صفحه پنل، فولدرها یا …) و نه صفحات دیگر، گرفته شده است. گاهی اشتباهاتی در این زمینه رخ می‌دهد و صفحات مهم سایت ایندکس نمی‌شوند.

یک مورد مهم دیگر در سئو تکنیکال معرفی نقشه سایت به گوگل است. با ارائه نقشه میزان اهمیت صفحات مختلف را به گوگل نشان می‌دهید و حرکت خزنده‌ها را سریعتر می‌کنید. این نقشه باید از طریق سرچ کنسول به گوگل معرفی شود.

همان طور که اشاره کردم موارد متعدد دیگری را نیز می‌توانیم به این لیست اضافه کنیم. نکاتی که مطرح شد موارد اصلی و اساسی بود. دقت کنید که تمام ابعاد خدمات سئو با هم ارتباط دارند. مثلا ارتباط سئو آن پیج با سئو فنی چیست ؟ این دو مورد گاهی هم‌پوشانی دارند. برای مثال می‌توان به بهینه‌سازی url یا آدرس‌های صفحات سایت اشاره کرد. در نهایت دوباره به این نکته می‌رسیم که برای داشتن سئو عالی و رتبه خوب، باید شبکه‌ای در هم تنیده از معیارها را رعایت کنید.

همان طور که اشاره شد، در این سطح از سئو به اصلاح ساختار و کدهای سایت می‌پردازیم. بنابراین علاوه بر دانستن اصول سئو، مقداری دانش کدنویسی و آشنایی با اصول طراحی سایت نیز مورد نیاز خواهد بود.

چک لیست سئو فنی بسیار طولانی است. متخصصان مواردی مثل وضعیت ایندکس، وضعیت کدها و خطاها، سرعت سایت، ریسپانسیو و ... را بررسی و مشکلات موجود را رفع می‌کنند.

No Content

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود

میانگین امتیاز ها ۳ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۴

هیچ امتیازی ثبت نشده !

اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *