معنای واقعی کلمات کلیدی Long tail چیست؟

معنای واقعی کلمات کلیدی Long tail چیست؟
۳.۷
(۶)

اگر مسئولیت تدوین استراتژی سئو یک شرکت به دوش‌تان باشد، احتمالا در حال ارزیابی کلمات کلیدی هستید تا مشخص شود روی کدام یک از آن‌ها باید تمرکز داشته باشید. مبحثی که این روزها بسیار باب شده است، موضوع کلمات کلیدی Long tail یا چنان که در فارسی به کار می‌رود، کلمات کلیدی طولانی است. بسیاری از حرفه‌ای‌های دنیای سئو از مفهوم Long tail برداشت اشتباهی دارند و آن را مستقیما با تعداد کلمات مرتبط می‌دانند اما این برداشت کاملا دقیق و صحیح نیست.

اگر می‌خواهید با معنای دقیق این اصطلاح آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید :   نکات سئو در تولید محتوا

کلمه کلیدی Long tail یعنی چه؟

مفهوم Long tail زمانی رایج شد که کتاب The Long Tail: Why the future of business is selling less of more اثر کریس اندرسن به چاپ رسید.

هدف گرفتن کلمات کلیدی طولانی یکی از تکنیک‌های سئو است زیرا رتبه گرفتن با آن‌ها آسان‌تر است و ضمنا این نوع کلمات، ترافیک هدفمندتری را به سمت سایت می‌آورند. در مورد کلمات کلیدی کوتاه رقابت سنگینی وجود دارد و معمولا قصد کاربر از جست‌وجوی آن‌ها روشن نیست. برای مثال وقتی کاربری کیورد رژیم غذایی را جست‌وجو می‌کند، مشخص نیست منظورش چه نوع رژیمی است. رژیم چاقی؟ رژیم لاغری؟ رژیم سلامتی؟ و …

اما وقتی کاربری این عبارت را سرچ می‌کند: رژیم پر پروتئین برای کاهش وزن، منظورش کاملا مشخص است. در این حالت تعداد مطالبی که گوگل در این رابطه پیدا می‌کند کمتر است اما آن مطالب بیشترین ارتباط را با خواسته کاربر دارند و او می‌تواند سریع‌تر به نتیجه دلخواهش برسد.

ما هم در وبنا از این روش استفاده کرده‌‌‌ایم. مثلا به جای کلیدواژه سئو لینکدین، بهینه سازی پروفایل لینکدین را به کار بردیم که یک کلمه کلیدی Long tail محسوب می‌‌‌شود، دقیق‌‌‌تر است و ترافیک هدفمندتری را به سایت‌‌‌مان هدایت می‌‌‌کند.

عقیده رایج این است که اصطلاح Long tail، در فارسی دم دراز، به این دلیل انتخاب شده که این نوع عبارت‌های کلیدی شامل تعداد کلمات بیشتری می‌شوند.

معمولا عبارات کلیدی با حجم جست‌وجوی کمتر، تعداد کلمات بیشتری دارند. در نتیجه، تعریف Long tail در طول زمان تغییر یافت و مردم آن را با تعداد واژگان مورد استفاده در عبارت و نه حجم جست‌وجو، مرتبط دانستند.

منحنی تقاضای جستجو

منحنی تقاضای جستجو

بر اساس منحنی تقاضا، ۷۰ درصد از جست‌وجوهای آنلاین شامل کلمات کلیدی Long tail می‌شود. این یعنی کیوردهای پرطرفدار و پررقابتی که سازمان‌ها به اشتباه روی آن‌ها تمرکز می‌کنند، تنها ۳۰ درصد از حجم کلی جست‌وجوها را به خود اختصاص می‌دهند.

برای روشن شدن موضوع، عبارات زیر را در نظر بگیرید:

  1. Gym bag
  2. Sports bag
  3. Small gym bag
  4. Gym bag for men
  5. Gym bag for women

اگر بر این باور باشید که تعداد کلمات به طور مستقیم با حجم جست‌وجو مرتبط است، فکر می‌کنید عبارات بالا به ترتیب فهرست شده‌اند. اما اگر به حجم جست‌وجوی مربوط به هر یک از این عبارات را به دقت بررسی کنیم، می‌بینیم که ترتیب‌شان عوض می‌شود:

  1. Gym bag
  2. Gym bag for women
  3. Small gym bag
  4. Sports bag
  5. Gym bag for men

منحنی تقاضای جست‌وجو این جا یک شکاف جدی را بین کلمات کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی Long tail نشان می‌دهد. کیوردهای هر زمینه دیگری را نیز بررسی کنید، به همین شکاف برمی‌خورید. یک بار دیگر این مسئله ثابت می‌کند Long tail مترادف تعداد بیشتر کلمات در عبارت کلیدی نیست و به حجم جست‌وجو برمی‌گردد.

چرا باید از کلمات کلیدی Long tail استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی Long tail

در این جا پای مفهوم نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای به میان می‌آید. این مفهوم یعنی به جای ارائه محصول محبوب برای تمامی بخش‌های بازار، خدمات و محصولات‌تان را به بخش کوچکی از بازار، با مشتریان و نیازهای خاص ارائه کنید. به این صورت زمینه فعالیت‌تان تخصصی‌تر می‌شود و با رقابت کمتری نیز مواجه می‌شوید.

این در واقع مدل بازاریابی جدید است. امروزه فروشگاه‌ها به جای تمرکز بر ارائه یک محصول محبوب که اکثریت مشتریان آن را بخواهند، تعداد زیادی محصول خاص برای مشتریان خاص ارائه می‌کنند. در نهایت مجموع فروش این محصولات خاص بیشتر می‌شود. این همان بخش Long tail منحنی تقاضا است که ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

اگر یک نیچ (بخش کوچک و ویژه‌ای از بازار) حجم جست‌وجوی صد هزارتایی داشته باشد و شامل هزار کلمه کلیدی بشود، ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها را کلمات کلیدی کوتاه و ۷۰ تا ۸۰ درصد باقی‌مانده را کلمات کلیدی بلند تشکیل می‌دهند.

مدتی پیش کمپانی Hitwise  پژوهشی انجام داد و در آن ۱۴ میلیون اصطلاح جست‌وجو شده را در یک بازه زمانی سه ماهه بررسی کرد. پس از این که هزار مورد ابتدای فهرست مشخص شدند، نتیجه زیر به دست آمد:

«اگر انحصار هزار عبارت کلیدی اول در تمامی موتورهای جست‌وجو در دست شما باشد، که البته غیر ممکن است، باز هم ۸۹.۴ درصد ترافیک جست‌وجو را از دست می‌دهید.»

به طور خلاصه، برای بهبود عملکرد در زمینه سئو باید تمرکز خود را بر ۷۰ تا ۸۰ درصد از کلمات کلیدی که در بخش دم منحنی تقاضای جست‌وجو قرار دارند بگذارید.

به نمونه‌های زیر توجه کنید. این‌ها نشان می‌دهند که یک عبارت کلیدی که سه کلمه یا بیشتر دارد، می‌تواند بیشترین تعداد جست‌وجو را به خود اختصاص دهد. به همین ترتیب یک کلیدواژه تک کلمه‌ای و کوتاه نیز می‌تواند در قسمت دم منحنی تقاضای جست‌وجو قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید :   بهینه سازی تصاویر سایت

چرا باید از کلمات کلیدی Long tail استفاده کنیم؟

چگونه از کلمات کلیدی Long tail استفاده کنیم؟

داشتن یک استراتژی کلمات کلیدی جامع و صحیح، می‌تواند موفقیت بی‌نظیری برای کسب‌وکارتان به وجود آورد. به جای این که وقت، انرژی و سرمایه خود را برای کلمات کلیدی پررقابت هدر بدهید، روی بخش‌های کوچک‌تر بازار تمرکز کنید. یعنی کلمات کلیدی که حجم جست‌وجوی کمتر و نرخ تبدیل بیشتری دارند.

  • فهرستی از کلمات کلیدی موجود در زمینه کاری خود تنظیم کنید. منظور کلمات کلیدی طبیعی است. کلماتی که کاربران نیازهای خود را با استفاده از آن‌ها سرچ می‌کنند.
  • حجم جست‌وجوهای هر یک را پیدا کنید.
  • کلماتی را که در قسمت دم منحنی تقاضا قرار می‌گیرند پیدا کنید و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.
  • به این ترتیب ترافیک کمتر اما هدفمندتری به دست می‌آورید.

بیشتر بخوانید :   انکر تکست Anchor Text و انواع آن

جمعبندی

چنان که گفتیم، کلمات کلیدی Long tail بیش از ۷۰ درصد منحنی تقاضای جست‌وجو را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل هدف گرفتن آن‌ها کاملا منطقی است. Long tail حوزه‌ای است که در آن رقابت کمتر و سود بیشتری وجود دارد و بسیاری از کمپانی‌ها در جهان روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

روی ستاره ها کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود

میانگین امتیاز ها ۳.۷ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۶

هیچ امتیازی ثبت نشده !

اشتراک گذاری:
زهرا هرمزی هستم. دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و پای‌بند به پاسداری و نگهداری از آن. بیش از سه سال است که با تولید محتوای متنی پیراسته و ارائه خدمات تخصصی سئو، در راستای رفع نیاز شرکت‌ها و مخاطبان تلاش می‌کنم.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *