هزینه طراحی وبسایت با چه معیارهایی تعیین میشود؟
با توجه به نیاز روزافزون کسبوکارهای مختلف به تبلیغات و بازاریابی آنلاین، طراحی سایت به یکی از دغدغههای صاحبان مشاغل تبدیل شده است. شرکتهای متعددی در این زمینه فعالیت میکنند و هر یک قیمتها و تعرفههای مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل در این بازار تنوع قیمت فراوانی دیده میشود. اگر معیارهای تعیین هزینه طراحی وبسایت را بدانید میتوانید دید بهتری در مورد هزینههای مورد نیاز داشته باشید. در ادامه به بررسی معیارهای اصلی موثر در این زمینه میپردازیم.
هزینه طراحی وبسایت
گاهی اوقات با شرکتهایی مواجه میشوید که یک سایت را با امکانات متعدد و قیمت پایین طراحی میکنند و گاهی نیز بعضی از شرکتها یک وبسایت ساده را با قیمتهای گزاف به فروش میرسانند. چنان که گفتیم معیارهای متعددی در این زمینه دخیل هستند. از معیارهای فنی مانند زبان برنامهنویسی گرفته تا نوع کاربری سایت (فروشگاهی، خبری و …)، هر یک نقشی در تعیین قیمت ایفا میکنند.
هزینه پیاده سازی سایت
هزینه پیادهسازی، بسته به نوع سایت و زبان برنامهنویسی یا قالب متفاوت است. طبیعتا سایتهای فروشگاهی قیمت تمامشده بالاتری نسبت به سایتهای تکصفحه معرفی شرکت خواهند داشت. عامل موثر دیگر زبان برنامهنویسی مورد استفاده است. اگر شرکت از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا استفاده کند، قیمت طراحی وبسایت کمتر خواهد بود. در صورتی که یک سایت به صورت سفارشی و با زبانهای برنامهنویسی مثل ASP.NET طراحی شود، هزینه آن بالاتر میرود.
با توجه به این تنوع، بهتر است ابتدا هدف خود از ایجاد یک وبسایت را روشن و مشخص کنید و نیازهای کسبوکارتان را بشناسید. سپس از شرکتهای طراحی سایت مشاوره بگیرید. با این مشاوره میتوانید تعیین کنید که استفاده از قالبهای آماده برای شما بهتر است یا یک سایت سفارشی بیشتر نیازهایتان را پوشش میدهد.
هزینه اختصاص طراح گرافیک وب سایت
شرکتها معمولا قالبهای گرافیکی از پیش تعیین شدهای را به کارفرماها ارائه میدهند. قالبهای وردپرس نیز مشخص هستند و میتوانید آنها را بررسی کنید. در صورتی که این قالبها با نیازهای شما تناسب نداشته باشند، میتوانید درخواست طراحی گرافیک اختصاصی داشته باشید. در این حالت، شرکت یک جلسه با گرافیست تعیین میکند. در این جلسه خواستههای خود را مطرح میکنید و بر اساس آن، گرافیست یک قالب را طراحی و اجرا میکند. در جلسههای بعدی میتوانید طرح را ویرایش کنید تا به مرحله مورد نظرتان برسد. این مورد نقش موثری در تعیین قیمت طراحی وبسایت دارد.
هزینه راهاندازی نسخه موبایلی وب سایت
منظور از راهاندازی نسخه موبایلی سایت، طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرای سایت است. سایت ریسپانسیو سایتی است که نسبت به دستگاه مورد استفاده کاربر، اعم از تبلت، گوشی تلفن همراه و … واکنش نشان میدهد. این گونه سایتها با صفحات نمایش مختلف در اندازههای مختلف سازگار میشوند و به این ترتیب کاربر میتواند به راحتی نوشتهها را بخواند و زوم یا اسکرول چپ و راست کند.
نیازی به گفتن نیست، سایتی که این ویژگی را نداشته باشد، بسیاری از کاربران خود را از دست خواهد داد. بنابراین لازم است هنگام مذاکره با شرکتهای طراحی سایت، این نکته را حتما مطرح کنید. هزینه ریسپانسیو سایت، با توجه به قالب و ساختار آن متفاوت است.
هزینه پشتیبانی و نگهداری وبسایت
مشکلات فنی مانند لینکهای شکسته، تاثیر منفی زیادی روی رتبه سایت در گوگل دارند. به همین دلیل بررسی منظم سایت و اطمینان از عملکرد صحیح آن مسئله بسیار مهمی است. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید. خدمات پشتیبانی شامل رفع مشکلات جزئی قالبها، تعریف ایمیل جدید، بکآپگیری، پشتیبانی تلفنی و … میشود. با توجه به امکاناتی که شرکت پشتیبان ارائه میدهد، تعرفه خدمات پشتیبانی متفاوت خواهد بود.
هزینه بهینهسازی ساختار سایت
بهینهسازی سایت بر اساس اصول سئو انجام میشود. در حالت ایدهآل، شرکت ساختار سایت را بر اساس اصول سئو طراحی میکند و هزینه جداگانهای بابت آن دریافت نمیکند اما هزینههای بهینهسازی محتوا جداگانه محاسبه میشوند. بهینهسازی محتوا شامل ویرایش محتوا بر اساس اصول سئو، بارگذاری محتوا، لینکسازی محتوا و … میشود.
بعضی از شرکتها، پکیجی ارائه میدهند که شامل تضمین نمایش سایت در صفحه اول جستوجوهای گوگل میشود. طبیعتا هزینه سئو بر اساس کلمات کلیدی پررقابت بیشتر خواهد بود. گاهی بهینهسازی سایت در زمینههایی مانند اضافه کردن درگاه پرداخت صورت میگیرد که در این حالت نیز هزینه ایجاد درگاه نیز به قیمت طراحی سایت اضافه میشود.
هزینه طراحی وباپلیکیشن برای سایت
تفاوتهای ظریفی بین وبسایت و وباپلیکیشن وجود دارد و به همین دلیل بسیاری افراد این دو مورد را با هم اشتباه میگیرند. وباپلیکیشن یک نرمافزار کاربردی است که پس از بررسی دقیق و شناسایی یک مجموعه و عملکردها و نقشها و روالهایش طراحی میشود. وبسایت محتوا را برای همه به صورت یکسان نمایش میدهد اما وباپلیکیشن اطلاعاتی که از کاربر دریافت کرده است را تجزیه و تحلیل میکند و محتوای متناسب با او را به نمایش میگذارد. در واقع وبسایت روی محتوا و وباپلیکیشن روی عملکرد تاکید دارد.
وباپلیکیشنها به خوبی با دستگاههای مختلف هماهنگ میشوند و با یک مرتبه بارگذاری، کاربر میتواند به صورت آفلاین نیز به آن دسترسی داشته باشد. با توجه به تجزیه و تحلیلهای دقیق و پیچیده، فرایند طراحی وباپلیکیشن طولانیتر از وبسایت و قیمت طراحی سایت از طراحی وباپلیکیشن پایینتر است.
نکات پایانی
- در هنگام طراحی سایت، مسائلی مانند سابقه و اعتبار شرکت نیز روی قیمتها تاثیر میگذارند.
- اگر قصد اضافه کردن زبان جدید را به سایت داشته باشید، باید مبلغی اضافه پرداخت کنید.
- میتوانید شخصا برای درج مطالب در سایت اقدام کنید اما در صورتی که این کار را به شرکت بسپارید، هزینههای آن به صورت جداگانه محاسبه میشود.
- معمولا هزینه سازگار کردن سایت با موبایل یا ریسپانسیو و هزینه بهینهسازی ساختار سایت به صورت جداگانه محاسبه میشود اما میتوانید از خدمات گروه تخصصی وبنا استفاده کنید که این امکانات را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهد.
چنان که مشاهده کردید، هزینه طراحی سایت بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین میشود. فاکتورهایی مانند نوع سایت، زبان برنامهنویسی، قالبهای گرافیکی و … در این موضوع دخیل هستند که با شناسایی آنها میتوانید برآوردی تقریبی از بودجه مورد نیاز برای طراحی سایت داشته باشید. با این توصیفات میتوان گفت، هزینه طراحی وبسایت بازهای میان یک تا چند میلیون تومان را در بر میگیرد.
قیمت طراحی سایت با چه معیارهایی تعیین میشود؟
عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند. برای نمونه میتوان به زبان برنامهنویسی و سیستم مدیریت محتوا اشاره کرد. استفاده از سیستمهای مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس، هزینه کمتری از طراحی سایت اختصاصی خواهد داشت.
چه عواملی روی قیمت سایت اثر میگذارند؟
علاوه بر نکات فنی، عواملی مانند سابقه و اعتبار برندی که از خدمات آن استفاده میکنید، روی قیمتها تاثیر میگذارد. همچنین هر چه امکانات بیشتری برای وب سایت خود بخواهید، قیمتها بیشتر خواهند شد.
ارسال پاسخ