الگوریتم E.A.T چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟
بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت کسبوکارتان، دنبال کردن دستورالعملهای الگوریتم E.A.T ، یعنی تخصصی بودن، معتبر و مسئولیتپذیر بودن و قابل اعتماد بودن سایت، باید بخشی از استراتژی سئو باشد.
الگوریتم E.A.T چیست؟
E.A.T اصطلاحی است که از دستورالعملهای سنجش کیفیت گوگل گرفته شده و صورت خلاصهشده Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این دستورالعملها توسط هزاران نفر از منتقدان فعال گوگل تدوین شدهاند. در واقع E.A.T الگوریتمی برای سنجیدن میزان اعتبار، تخصص و مورد اعتماد بودن سایت است.
هر چند فهمیدن فرایندهای داخلی گوگل کار سادهای نیست، بسیاری منابع موثق اعلام کردهاند که معیار الگوریتم E.A.T بیشتر مخصوص سایتهای YMYL (سایتهایی که به ارائه توصیههای پزشکی، سلامتی و مالی میپردازند) است.
طبیعتا گوگل ترجیح میدهد محتوایی را که ممکن است سلامتی یا وضعیت مالی کاربران را به خطر بیاندازد منتشر نکند. به همین دلیل بررسی کیفیت محتوای وب سایتهایی که به چنین مسائلی میپردازند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ممکن است فکر کنید اگر در چنین حوزههایی فعالیت ندارید، E.A.T روی سایت شما تاثیر نمیگذارد زیرا گوگل اعلام کرده است این فاکتور را در مورد وب سایتهایی که به مسائل سلامتی یا مالی نمیپردازند اعمال نمیکند.
این طور نیست!
به نظر من تخصصی بودن، معتبر بودن و موثق بودن محتوا باید در تمامی حوزههای کاری در نظر گرفته شود. کدام کسبوکاری است که نخواهد قابل اطمینان شناخته شود!؟
البته گوگل معمولا اصطلاحات را به صورت اختصاصی به کار میبرد. یعنی اصطلاح E.A.T منحصرا مربوط به حوزه مالی و سلامتی میشود اما مفهوم پشت این اصطلاح، یعنی معتبر و موثق بودن محتوا احتمالا در تمامی زمینهها موثر است.
کریس سیلور اسمیت معتقد است گوگل تا حدی از سیستم امتیازدهی عددی برای سنجش E.A.T استفاده میکند. بنابراین فاکتور E.A.T در مورد سایتهای حوزه سلامت و مالی بسیار سنگینتر از حوزههایی مثل سرگرمی اعمال میشود. اما این فاکتور در مورد سایتهای تجارت الکترونیک هم اعمال خواهد شد، با این که نسبت به YMYL اولویت پایینتری دارند.
با این توضیحات، میتوانیم بگوییم الگوریتم E.A.T صرف نظر از حوزه فعالیتتان، روی سئو سایت اثر میگذارد. حتی اگر این طور نبود هم به نظر من تکنیکهای معتبر کردن محتوا باید بخشی از استراتژی سئو در هر حوزهای باشد.
مشکل این جا است که اندازهگیری E.A.T سخت است.
گوگل چگونه اعتبار سایت را محاسبه میکند؟
متخصصان سئو هر یک نظر خاص خودشان را در این زمینه دارند و اگر از آنها سوال کنید، سیگنالهای مختلفی را در این زمینه موثر میدانند. میدانیم بک لینکهایی که از سایتهای دیگر میگیرید یکی از معیارها در این زمینه است. CTR یا نرخ کلیک هم معیار اعتبار سایت است. کیفیت محتوا و نقدهای آنلاین هم در این زمینه موثر هستند.
این که گوگل چطور این معیارها را برای سنجش اعتبار محتوا اسفاده میکند، حتی برای مهندسان خودش هم یک راز است. زیرا الگوریتمهای یادگیری ماشینی مبهم هستند. هیچ کس نمیتواند داخل جعبه سیاه آنها را ببیند حتی برنامهنویسانی که از ابتدا کد آن را نوشتهاند.
کریس سیلور اسمیت معتقد است گوگل به جای این که به یک سیگنال بیشتر از دیگران اهمیت بدهد، از یک رویکرد جامع استفاده میکند. به احتمال زیاد الگوریتمهای گوگل طیف گستردهای از سیگنالها را برای رتبهبندی و امتیاز دادن به اعتبار محتوای سایتها به کار میبرند.
با توجه به این نکته نتیجه میگیریم تمرکز روی یک سیگنال و معیار و رها کردن سیگنالهای دیگر، میانبر به دست آوردن اعتبار نیست. بک لینکها مسلما مهم هستند اما اضافه کردن لینکهای باکیفیت به سایتی که طراحی ضعیفی دارد و نقدهای آنلاین خوبی نگرفته است، مفید نخواهد بود.
به جای این که دنبال یک راه آسان و جادویی برای به دست آوردن رتبه و ترافیک بگردید، روی ارائه برند و برندسازی آنلاین تمرکز کنید. یک دیدگاه جامع داشته باشید، از کدنویسی سایت تا برندینگ و روابط عمومی، همه را در نظر بگیرید.
سئو جامع
اعتراف میکنم این که گوگل از یک رویکرد جامع برای رتبهبندی استفاده میکند مبهم است و به یک سوال منجر میشود: برای بیهنهسازی جامع سایت بر مبنای الگوریتم E.A.T چه کار باید کرد؟
خوشبختانه این کار چندان سخت نیست.
به دست آوردن اعتبار در بازار هدف، کاری است که قبلا تجربه شده است. اگر روی گرفتن بک لینک از سایتهای باکیفیت، تولید محتوای شاخص و پاکسازی سایت از ارورها و محتوای ضعیف کار کردهاید، در مسیر درستی قرار دارید.
اما فراتر از این اصول اولیه، برای این که گوگل سایتتان را به عنوان یک وب سایت معتبر تشخیص دهد چه کارهایی میتوانید بکنید؟
پاسخ ساده است اما آسان نیست: برای به دست آوردن شهرت آنلاین و آفلاین عالی، هر کاری از دستتان برمیآید بکنید.
در وب سایت خود کاملا شفاف باشید. محتوای صفحه درباره ما را با جزئیات بنویسید و داستانتان را کامل روایت کنید تا یک چهره انسانی به شرکتتان داده باشید. یک تجربه مشتری عالی بسازید و به نقدهای منفی آنلاین پاسخ بدهید. درباره فرایندهای کاریتان واضح و شفاف سخن بگویید و هر زمان که فرصتی پیش آمد، به مشتریان توصیههای تخصصی ارائه بدهید.
لینک بیلدینگ هنوز یک عنصر مهم در سئو است اما این روزها کیفیت لینکها بیشتر از تعدادشان اهمیت دارد. روی به دست آوردن لینک از سایتهای معتبر تمرکز کنید.
به دست آوردن اعتبار آنلاین زمان میبرد اما نتیجه بسیار خوبی دارد. با سوالات اساسی شروع کنید:
- آیا در شرکتتان متخصصی دارید که بخواهد یک TEDx (کنفرانس محلی در مورد تکنولوژی، سرگرمی و طراحی) راه بیاندازد؟
- مهمترین نشریه در حوزه کاری شما چیست؟ چگونه میتوانید مطلبی در آن منتشر کنید؟
- چه ارتباطاتی در رسانهها دارید که ممکن است کمککننده باشند؟
- آیا کارهای خیریه یا داوطلبانهای میکنید که برای خبرنگاران جذاب باشد؟
اگر نمیدانید از کجا شروع کنید، به یک آژانس روابط عمومی PR مراجعه کنید یا بهتر از آن، کتابی در این زمینه بخرید و خودتان یاد بگیرید.
معیارهای مورد اعتماد بودن سایت و الگوریتم E.A.T
ممکن است بگویید همه این کارها خوب است اما چگونه تاثیرشان بر میزان موفقیتم را اندازه بگیرم؟
خب اول از همه کمپین روابط عمومی/لینک بیلدینگ مناسب، که لینکهای باکیفیت از سایتهای معتبر برایتان پدید آورده باشد، حتما روی ترافیک سایت اثر خواهد گذاشت.
اگر به دنبال تنایج قابل اندازهگیریتر هستید، باید برای ابزارهایی مانند Majestic یا LinkResearch Tools هزینه کنید. طبق تجربه من، معیارهای Trust Flow یا LRT Trust در این دو ابزار بهترین نشانههای میزان قابل اعتماد بودن یک صفحه هستند.
هر دوی این امتیازها بر اساس پروفایل لینک شما تعیین میشوند. این تنها یک جنبه از عناصری است که گوگل در مورد سایتها در نظر میگیرد اما با این حال بهترین ابزاری است که سئوکارها میتوانند با آن میزان قابل اعتماد بودن یک سایت را بسنجند.
پیشنهاد میکنم در Majestic به دنبال کسب امتیاز Trust Flow ۵۰ یا بالاتر باشید (بالاترین امتیاز ۱۰۰ است) و در LinkResearchTools سعی کنید امتیاز ۵ یا بالاتر را به دست آورید (بالاترین امتیاز ۱۰ است). به خاطر داشته باشید که این معیارها را برای هر صفحه جداگانه محاسبه کنید نه برای دامین سایت.
با این که هر دو این معیارها سطح بالا هستند، امکان ندارد بتوانیم با گذاشتن هر لینک و هر محتوایی تغییرات افزایشی معیارهای الگوریتم E.A.T را محاسبه کنیم اما با دنبال کردن امتیازها در طول زمان، میتوانیم تشخیص بدهیم که اعتبار صفحات افزایش مییابد یا رو به کاهش است. بعضی از ابزارها حتی تاریخچهای از میزان قابل اعتماد بودن سایت ارائه میدهند. مثلا Majestic در بخش Trust Flow History Tool یک تاریخچه ۱۸ ماهه را جمعآوری میکند.
به علاوه خوب است به صورت منظم از مشتریان نظرسنجی کنید تا بفهمید آنها برندتان را چگونه میبینند. اگر نظرات منفی زیادی گرفتید باید به سرعت کاری کنید که این احساسات منفی از بین بروند.
به عنوان یک جمعبندی میتوانیم بگوییم با یک لینک خوب یا پست کردن یک محتوای باکیفیت نمیتوانید در الگوریتم E.A.T اعتبار بالایی به دست آورید. برای این که در نظر گوگل معتبر و مورد اطمینان باشید، باید زمان زیادی صرف کنید و رویکرد جامعی به معیارها داشته باشید.
این الگوریتم به چه وب سایتهایی میپردازد؟
بسیاری منابع موثق اعلام کردهاند که معیار الگوریتم E.A.T بیشتر مخصوص سایتهای YMYL (سایتهایی که به ارائه توصیههای پزشکی، سلامتی و مالی میپردازند) است.
چگونه اعتبار سایت را افزایش دهیم؟
برای افزایش اعتبار وب سایت نزد گوگل، یک نسخه جامع و واحد وجود ندارد. با این حال، تاثیر مواردی مانند گرفتن بک لینک از سایتهای باکیفیت، تولید محتوای شاخص و پاکسازی سایت از ارورها و محتوای ضعیف، اثبات شده است.
ارسال پاسخ