گوگل لینک های جدید را معرفی کرد: UGC و Sponsored
در مقالههای قبلی انواع لینکها را از نظر گوگل بررسی کردیم و با ویژگیها و تاثیر هر یک آشنا شدیم. همان طور که میدانید، لینکها تاثیر بسیاری بر سئو دارند. اخیرا مطلبی در بلاگ گوگل منتشر شده است که از اضافه شدن دو نوع جدید خبر میدهد. یعنی در حال حاضر، گوگل لینکها را به چهار دسته تقسیم میکند: لینک فالو، لینک نوفالو، لینک اسپانسر شده یا لینک Sponsored و لینک محتوای تولید کاربران یا لینک UGC . در این مقاله انواع جدید لینک های گوگل و موارد استفاده آنها را بررسی میکنیم.
منظور از لینک فالو و نوفالو چیست؟
همان طور که قبلا اشاره کردم، در واقع لینک فالو وجود ندارد. همه لینکها فالو هستند مگر این که صفتی به آنها اضافه شود. صفت نوفالو را گوگل مطرح کرد تا صاحبان سایتها، لینکهای تبلیغاتی و اسپم و … را مشخص کنند.
همان طور که میدانید بک لینکها، یکی از فاکتورهای مهم در بهبود رتبه سایت هستند و به همین دلیل لینکسازی یکی از مهارتهای مهم در سئو محسوب میشود. زمانی که هنوز الگوریتمهای گوگل به اندازه حالا پیشرفته نبودند، هر سایتی که بک لینکهای بیشتری داشت، رتبه بهتری به دست میآورد. در نتیجه، وب سایتها به جای تمرکز روی افزایش کیفیت، به ساختن لینکهای اسپم روی آوردند.
اقدامات زیادی در راستای مقابله با این موضوع انجام شد و سایتهای متعددی جریمه شدند. در نهایت گوگل، صفت نوفالو را معرفی کرد تا با استفاده از آن، صاحبان سایتها بتوانند خود را از جریمه نجات دهند. با قرار دادن صفت نوفالو در کد لینکها، به گوگل اطلاع میدهیم که لینک ممکن است اسپم باشد. نوفالو یعنی لینک بر رتبه سایت تاثیر منفی نمیگذارد اما ممکن است اثرات مثبت داشته باشد؛ به ویژه اگر لینک از یک منبع معتبر باشد.
آشنایی با انواع جدید لینک های گوگل : لینک اسپانسر شده یا لینک Sponsored
صفت جدیدی که گوگل معرفی کرده است و میتوانیم به کد لینکها اضافه کنیم، Sponsored است. همان طور که حدس میزنید، این صفت به مواردی مربوط میشود که لینک را با هدف تبلیغ یا حمایت مالی در سایت گذاشته باشیم. در مجموع، وقتی پای مسائل مالی در مورد یک لینک وسط باشد، باید از این صفت استفاده شود.
انواع جدید لینک های گوگل : لینک محتوای تولیدی کاربران یا لینک UGC
لینک User Generated Content یا UGC به هر نوع لینکی که توسط کاربران ایجاد شود اشاره دارد. لینکی مدیر و صاحب سایت آن را ایجاد نکرده باشد. با این صفت میتوان لینکهای داخل پستهای انجمنها و فرومها، کامنتها، مقالات وبلاگها و … را علامتگذاری کرد.
چه تغییری در وضعیت لینکهای نوفالو رخ میدهد؟
تقریبا هیچ! هنوز هم هر جایی که نمیخواهید لینکها را تایید کنید، از این صفت استفاده خواهید کرد. گوگل اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۰ لینکهای نوفالو هم بررسی یا Crawl میشوند. این کار ممکن است به افزایش تاثیر لینکهای نوفالو منجر شود.
در هر صورت، هنوز مشخص نیست تاثیر کدام یک از انواع لینکها بیشتر است. تنها مسئله قطعی این است که با استفاده از صفتهای Sponsored ، UGC و نوفالو به اطلاع گوگل میرسانید که قصدتان استفاده از روشهای کلاه سیاه نیست، لینکها را تایید نمیکنید و تصمیمگیری را به عهده خود گوگل میگذارید.
نکات مهم در مورد انواع جدید لینک های گوگل
با منتشر شدن این مقاله گوگل، حرف و حدیثها و سوالهای فراوانی به وجود آمد. اولین نکتهای که باید این جا روشن کنیم این است که نیازی نیست لینکهای نوفالوی قدیمی را تغییر بدهید و صفات جدید را به آنها اضافه کنید. وجود صفت نوفالو در کد لینکهایی که تاییدشان نمیکنید کافی است.
در مرحله بعد، این سوال مطرح میشود که آیا باید حتما صفات جدید را به کار ببریم؟ خب، هنوز اطلاع دقیق و قطعی در مورد نحوه اثرگذاری این لینکها در دست نداریم اما وقتی گوگل چنین صفاتی را مطرح کرده است، حتما دلیل موجهی دارد. بنابراین بهتر است با استفاده از این صفات، خیال خودتان را راحت کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی روشن شود.
مثلا اگر در سایت خود رپورتاژ منتشر میکنید، بهتر است از لینک اسپانسر شده استفاده کنید تا بعدها با مشکل مواجه نشوید.
سوال بعدی این است که آیا میتوان از این صفتها همزمان استفاده کرد؟ یعنی مثلا ممکن است یک لینک هم اسپانسر شده باشد و هم نوفالو؟ پاسخ مثبت است. میتوانید هر سه این صفتها را با هم استفاده کنید. اما در این صورت دیگر صفت نوفالو برای گوگل اهمیتی ندارد. چون صفتهای دیگر خودشان نوع لینک را مشخص کردهاند.
در نهایت هنوز هم نمیدانیم لینک های جدید گوگل قرار است چه تاثیری بر وضعیت سئو سایتها بگذارند. در حال حاضر، به نظر میرسد گوگل این تقسیمبندیها و صفتهای جدید را برای این مطرح کرده است که نظمی به ساختار لینکها ببخشد و درک بهتری از فضای وب داشته باشد. با این حال، بهتر است از این به بعد در مورد لینکهای سفارشی و آنهایی که برایتان سود مادی دارند، از لینک اسپانسر شده یا لینک Sponsored استفاده کنید و در مواردی که کاربران در موضوع دخیل هستند، لینک محتوای تولیدی کاربر یا لینک UGC را به کار ببرید.
لینک اسپانسر شده یا لینک Sponsored چیست؟
صفت جدیدی که گوگل معرفی کرده است و میتوانیم به کد لینکها اضافه کنیم، Sponsored است. این صفت به مواردی مربوط میشود که لینک را با هدف تبلیغ یا حمایت مالی در سایت گذاشته باشیم. در مجموع، وقتی پای مسائل مالی در مورد یک لینک وسط باشد، باید از این صفت استفاده شود.
لینک محتوای تولیدی کاربران یا لینک UGC چیست؟
لینک User Generated Content یا UGC به هر نوع لینکی که توسط کاربران ایجاد شود اشاره دارد. لینکی مدیر و صاحب سایت آن را ایجاد نکرده باشد. با این صفت میتوان لینکهای داخل پستهای انجمنها و فرومها، کامنتها، مقالات وبلاگها و ... را علامتگذاری کرد.
دیدگاه ها
یک دیدگاه
سلام مطلب خوبی بود اما نسبت استفاده از این نوع لینک ها چجوریه؟ مثل استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوا که میگن انقد درصد باشه این نوع لینک ها باید چند در صد استفاده بشن به طور معمول؟