آپدیت جدید گوگل سرچ
بعد از آپدیت هسته الگوریتم در ژوئن ۲۰۱۹ گوگل آپدیت دیگری ارائه کرده است. آپدیت جدید گوگل سرچ به تنوع دامنهها در نتایج جستوجو میپردازد. گوگل تصمیم دارد از این به بعد تعداد نمایش دامنهها در نتایج جستوجو را محدود کند. منظور این است که با جستوجوی یک کلیدواژه خاص، بیش از دو صفحه از یک سایت و دامنه مشترک امکان نمایش در رتبههای بالا را نخواهند داشت.
گاهی اوقات تعداد صفحاتی که از یک سایت واحد در نتیجه جستوجوی یک کلیدواژه واحد نشان داده میشود، بیش از حد است. کاربران و سئوکارها همیشه نسبت به این موضوع اعتراض داشتهاند. این که گاهی پس از جستوجوی یک موضوع چهار یا پنج صفحه از یک سایت نشان داده میشود خوشایند نیست و حالا گوگل تصمیم دارد این وضعیت را تغییر بدهد.
گوگل در یک توئیت اعلام کرد: «یک تغییر جدید در حال اجرا است که طراحی شده تا در نتایج جستوجو تنوع ایجاد کند. تنوع سایتها به این معنی است که دیگر بیش از دو صفحه از یک سایت را در رتبههای بالای صفحه نتایج مشاهده نخواهید کرد.»
البته این قاعده همیشگی نیست و گوگل اعلام کرده است هر زمان که مناسب تشخیص دهد، تعداد صفحات بیشتری از یک سایت را نمایش خواهد داد. به نظر من این در مورد برندها صدق میکند. بنابراین اگر یک برند، مانند آمازون را سرچ کنید، احتمالا بیش از دو صفحه را از سایت amazon.com در نتایج جستجو مشاهده خواهید کرد.
زیردامنهها در آپدیت گوگل سرچ
گوگل معمولا با زیردامنهها هم مثل دامنههای اصلی برخورد میکند. مثلا اگر دامنهای با نام blog.domain.com داشته باشید، گوگل آن را جزئی از www. domain.com در نظر میگیرد و یکی از دو نتیجه به حساب خواهد آورد. البته این مسئله نیز همیشگی نیست و در شرایط خاص ممکن است با زیردامنهها مثل یک دامنه جداگانه برخورد شود.
در نظر داشته باشید که این آپدیت تنها بر نتایج اصلی اثر میگذارد و روی مواردی مثل ویدئو اسنیپتها و استوریها، عکسها و … اثری ندارد.
ارتباط آپدیت جدید گوگل سرچ با آپدیت June 2019
گوگل اعلام کرده است که این آپدیت جدید گوگل سرچ به آپدیت هستهای قبلی ارتباطی ندارد و آنها دو آپدیت متفاوت و غیر مرتبط هستند.
به هر حال، سایتها ممکن است اکنون تحت تاثیر هر دوی این آپدیتها باشند. چگونه تاثیر این دو را از هم تشخیص بدهیم؟ دنی سالیوان از گوگل فکر میکند این دو آپدیت به اندازه کافی از هم متفاوت هستند که بتوانید تاثیرات آنها را تشخیص بدهید.
او همچنین میگوید: «من شخصا این تغییر جدید را مثل یک آپدیت نمیبینم. این تغییر خیلی به رنکینگ و رتبه ارتباطی ندارد. سایتهایی که قبلا رتبه بالا داشتند، همچنان بالا میمانند. ما فقط تعداد کمتری از صفحات آنها را در نتایج نشان میدهیم.»
به هر حال به این تغییر جدید نام آپدیت بدهیم یا ندهیم، نحوه نمایش بعضی از URL ها را تغییر داده است.
گوگل اعلام کرده است که مثل تمامی تغییرات دیگر، این به روز رسانی هم عالی و بینقص نیست. هنوز هم ممکن است صفحات بعضی از سایتها بیش از حد نمایش داده شود ولی آنها روی بهبود این آپدیت کار خواهند کرد.
در نهایت باید بگویم این آپدیت بر کسانی که سعی میکنند سایتشان را برای کوئریهای خاص در صفحه نتایج ارتقا بدهند تاثیر میگذارد. این موضوع اغلب در بخش مدیریت اعتبار دیده میشود اما میتواند به سایر زمینههای جستوجو نیز مرتبط باشد. اگر سایتی دارید که بیش از دو صفحه آن در یک کوئری واحد رتبه دارند، باید آپدیت جدید گوگل سرچ و تغییرات ناشی از آن را تحت نظر داشته باشید.
این تغییرات به چه دلیلی ایجاد میشوند؟
گاهی تعداد صفحاتی که از یک سایت واحد در نتایج یک کلیدواژه واحد نشان داده میشود، بیش از حد است. کاربران و سئوکارها همیشه نسبت به این موضوع اعتراض داشتهاند. این که گاهی پس از جستوجوی یک موضوع چهار یا پنج صفحه از یک سایت نشان داده میشود خوشایند نیست و حالا گوگل تصمیم دارد این وضعیت را تغییر بدهد.
تکلیف زیردامنهها با این تغییرات چه میشود؟
گوگل معمولا با زیردامنهها هم مثل دامنههای اصلی برخورد میکند. مثلا اگر دامنهای با نام blog.domain.com داشته باشید، گوگل آن را جزئی از www. domain.com در نظر میگیرد و یکی از دو نتیجه به حساب خواهد آورد. البته این مسئله نیز همیشگی نیست و در شرایط خاص ممکن است با زیردامنهها مثل یک دامنه جداگانه برخورد شود.
ارسال پاسخ